Ladidaar brengt EV-rijders bij elkaar

Bossche EV-rijders hebben met Ladidaar een nieuwe app om onderling het gebruik van laadpunten te regelen. Dus weg zijn de virtuele wachtrijen bij de laadpalen in de gemeente.

Want wat is het probleem met opladen? Een elektrische auto tankt gemiddeld 3 uur stroom, maar staat 9 uur op de laadplek. Met Ladidaar wordt er beter gebruik gemaakt van de laadfaciliteiten. Via deze app kunnen EV-rijders het gebruik van laadpalen onderling regelen via een soort chatfunctie. Ladidaar is ontwikkeld op initiatief van de gemeente en kan na de testperiode landelijk uitgerold worden. Ook slim: via de app kan de gemeente vragen stellen aan EV-rijders over hun laadervaringen om zo het gebruik van laadpunten te stroomlijnen.

Slecht nieuws
Het slechte EV-nieuws – dat is er ook – komt deze week uit Oostenrijk. De ÖAMTC (zeg maar de ANWB) reed er 3 jaar lang met een i-MiEV van Mitsubishi. Het gemeten capaciteitsverlies van de accu komt op 17%. Het effectieve bereik van de compacte EV zakte van zo’n 108 kilometer tot 90 kilometer op een acculading. De Oostenrijkse Mitsubishi-importeur stelt dat dit capaciteitsverlies eerder hoort bij een afstand van 100.000 kilometer. Als mogelijke oorzaak voor het snellere verval van de accu werd het frequente snelladen geopperd, waarbij accucellen ongelijkmatig belast worden.

Geen aarzeling

Bij BMW is er geen spoortje aarzeling wat betreft de toekomst van elektrische aandrijving: alle modellen krijgen het.  De techniek van de i3 en i8 vormt de basis. In 2016 arriveert de 3 Serie met plug-in hybridetechniek. De Duitse fabrikant zet zijn kaarten op elektrische techniek als integraal onderdeel van de nieuwe generatie voertuigen. Deze zouden tot 100 kilometer elektrisch kunnen rijden.

Bron: ZERauto

Ladidaar brengt EV-rijders bij elkaar - Automobielmanagement.nl

Ladidaar brengt EV-rijders bij elkaar

Bossche EV-rijders hebben met Ladidaar een nieuwe app om onderling het gebruik van laadpunten te regelen. Dus weg zijn de virtuele wachtrijen bij de laadpalen in de gemeente.

Want wat is het probleem met opladen? Een elektrische auto tankt gemiddeld 3 uur stroom, maar staat 9 uur op de laadplek. Met Ladidaar wordt er beter gebruik gemaakt van de laadfaciliteiten. Via deze app kunnen EV-rijders het gebruik van laadpalen onderling regelen via een soort chatfunctie. Ladidaar is ontwikkeld op initiatief van de gemeente en kan na de testperiode landelijk uitgerold worden. Ook slim: via de app kan de gemeente vragen stellen aan EV-rijders over hun laadervaringen om zo het gebruik van laadpunten te stroomlijnen.

Slecht nieuws
Het slechte EV-nieuws – dat is er ook – komt deze week uit Oostenrijk. De ÖAMTC (zeg maar de ANWB) reed er 3 jaar lang met een i-MiEV van Mitsubishi. Het gemeten capaciteitsverlies van de accu komt op 17%. Het effectieve bereik van de compacte EV zakte van zo’n 108 kilometer tot 90 kilometer op een acculading. De Oostenrijkse Mitsubishi-importeur stelt dat dit capaciteitsverlies eerder hoort bij een afstand van 100.000 kilometer. Als mogelijke oorzaak voor het snellere verval van de accu werd het frequente snelladen geopperd, waarbij accucellen ongelijkmatig belast worden.

Geen aarzeling

Bij BMW is er geen spoortje aarzeling wat betreft de toekomst van elektrische aandrijving: alle modellen krijgen het.  De techniek van de i3 en i8 vormt de basis. In 2016 arriveert de 3 Serie met plug-in hybridetechniek. De Duitse fabrikant zet zijn kaarten op elektrische techniek als integraal onderdeel van de nieuwe generatie voertuigen. Deze zouden tot 100 kilometer elektrisch kunnen rijden.

Bron: ZERauto