Vlaanderen loopt op dat gebied momenteel ver achter. Zo staan er in Antwerpen maar tien laadpalen terwijl Amsterdam er al meer dan elfhonderd telt.

In België zijn afgelopen jaar 1.750 elektrische auto’s verkocht, even veel als in 2013. Die zijn uiteraard thuis te laden voor wie de benodigde apparatuur heeft aangeschaft, maar buitenshuis is het vinden van een laadpaal zeker in Vlaanderen geen sinecure. Het samenwerkingsplatform Evora wil dat nu snel verhelpen. ‘’De afgelopen jaren hebben overheden diverse initiatieven genomen, maar al bij al blijft het kleinschalig. Met Evora slaan belangrijke actoren de handen in elkaar om de zaken structureel aan te pakken,” aldus Pieter-Jan Scheir van BMW in België tijdens een persconferentie.

Evora wil het netwerk aan laadpunten nu snel uitbreiden en het voor gebruikers ook makkelijker maken om bij de paal af te rekenen. Wat steden betreft, nemen voorshands alleen Antwerpen, Mechelen en Leuven aan het platform deel.

Gisteren maakte Allego, aanbieder van laadoplossingen voor elektrisch vervoer, bekend haar  landelijk netwerk te hebben uitgebreid met snelladers in Heerlen, Zaltbommel en Rotterdam (twee). Hiermee biedt Allego het grootste snellaadnetwerk voor elektrisch rijden aan in Nederland, met in totaal 39 strategische locaties die nu actief zijn.