Op de korte termijn zal in sommige landen de verkoop van ev’s hoogstwaarschijnlijk inzakken, inclusief in de VS. Dat zei Robertson in de omgeving van de Digital-Life-Design Conference in München. "Er zullen wat verschuivingen komen in de richting van grotere motoren." Maar zo’n kortertermijneffect zal de strategie van BMW niet veranderen, zo zei hij ook. De eerstkomende nieuwe auto is de plug-in hybride X5. "De regelgeving in de VS, Europa, Japan en China is duidelijk en die gaat niet veranderen. De emisseloze auto komt er aan en onze strategie blijft op dat spoor."

In de VS is de benzienprijs inmiddels gedaald naar minder dan twee dollar per gallon (3,8 liter) en de consumenten richten zich daarom nu weer meer op auto’s met grotere conventionele motoren en minder op duurdere ecovriendelijke auto’s met hybride aandrijvingen of met elektrische aandrijvingen. De verkoop in de VS van hybride en volelektrische auto’s kwam vorig jaar uit op 570 duizend eenheden, vier procent minder dan in 2013. Dat meldt de Electric Drive Transportation Association.

In 2014 heeft BMW wereldwijd zestien duizend stuks van de elektrische i3 verkocht ruim zeventien honderd van de i8 plug-in hybrid. Samen is dat 0,8 procent van het aantal verkochte auto’s van BMW vorig jaar. (bron: Automotive News)