Jerr.e maakt stroom voor elektrische auto uit benzine

Pim Bekking ontwikkelde een generator die benzine omzet in elektriciteit. Hij heeft nu een investering van Frans van Gils te pakken van twee miljoen euro voor zijn Jerr.e. Het is een soort jerrycan die elektriciteit genereert.

Het product is vernoemd naar de jerrycan want het is een draagbare generator voor elektrische auto’s. Er kan een paar liter benzine in en dan kan het apparaat daaruit stroom maken die voldoende is voor zo’n 140 extra kilometers bereik.  Een berijder van een elektrische auto heeft daarmee in geval van nood een eigen laadstation bij de hand.
Het bijzondere aan de generator is dat het systeem onderdelen als een krukas, een vliegwiel en een dynamo combineert (en deels overbodig maakt) tot een compacte generator.  "Het idee komt van ver terug", vertelt Bekking op de website Sprout.nl. Bekking was ‘uiterst gefascineerd’ door technieken zoals de krukas en het vliegwiel, maar hij vond het allemaal veel te ingewikkeld. Nadat hij tijd had gekregen om ‘een heel oud idee’ uit te ontwikkelen, stapte hij in 2010 naar het octrooibureau, waar hij merkte hoe uniek zijn vinding was. Hij richtte het bedrijf STaR Engines op en werd vorig jaar geselecteerd voor de ‘HightechXL’-editie van Startupbootcamp, een groeiversneller voor startende bedrijven.
Net voor de demonstratiedag kon Bekking bekendmaken dat investeerder Frans van Gils twee miljoen euro investeert in zijn bedrijf. Van Gils wordt tegelijkertijd de ceo van StaR Engines.

Bekking noemt de investering een boost op een belangrijk moment. "We zaten in een fase die het moeilijkst is om door te komen. Uiteindelijk bereik je de bodem van je spaarpot." Aangezien de Jerr.e nog in de R&D-fase zit, zijn er nog veel praktische zaken op te lossen voordat de generator in productie kan. "Nu is het een kwestie van oppakken en doorgaan. STaR Enginges richt zich voorlopig op elektrisch auto’s omdat die markt zich aan het ontplooien is en we daarin een mooie positie kunnen verwerven. Er zijn niet honderden concurrenten waar je het tegenop moet nemen."
Het zou volgens Bekking jaren kunnen duren voordat grote fabrikanten zelf zo’n vernieuwende techniek omarmen. "Dat kunnen we ons niet veroorloven. Vandaar dat we dit zelf ontwikkelen. Maar je zou kunnen denken aan een soort TomTom-strategie."  Daarmee bedoelt hij eerst aanwezigheid creëren in de aftersalesmarkt om daarna een sterke positie te hebben bij grote fabrikanten. (bron: Sprout.nl)

 

 

 

Reacties

“140 km op een paar liter benzine….”
Laten we het ruim nemen, dan gaat het over 3 liter, ofwel 1:50.
Harder dan 30 km/u moet je dan niet rijden. Op de snelweg?

Geplaatst door: Jan Asselbergs op

Eerst zien en dan geloven. Wat was er ook weer van de persluchtmotor gworden?

Geplaatst door: Henk Baarbé op
Jerr.e maakt stroom voor elektrische auto uit benzine - Automobielmanagement.nl

Jerr.e maakt stroom voor elektrische auto uit benzine

Pim Bekking ontwikkelde een generator die benzine omzet in elektriciteit. Hij heeft nu een investering van Frans van Gils te pakken van twee miljoen euro voor zijn Jerr.e. Het is een soort jerrycan die elektriciteit genereert.

Het product is vernoemd naar de jerrycan want het is een draagbare generator voor elektrische auto’s. Er kan een paar liter benzine in en dan kan het apparaat daaruit stroom maken die voldoende is voor zo’n 140 extra kilometers bereik.  Een berijder van een elektrische auto heeft daarmee in geval van nood een eigen laadstation bij de hand.
Het bijzondere aan de generator is dat het systeem onderdelen als een krukas, een vliegwiel en een dynamo combineert (en deels overbodig maakt) tot een compacte generator.  "Het idee komt van ver terug", vertelt Bekking op de website Sprout.nl. Bekking was ‘uiterst gefascineerd’ door technieken zoals de krukas en het vliegwiel, maar hij vond het allemaal veel te ingewikkeld. Nadat hij tijd had gekregen om ‘een heel oud idee’ uit te ontwikkelen, stapte hij in 2010 naar het octrooibureau, waar hij merkte hoe uniek zijn vinding was. Hij richtte het bedrijf STaR Engines op en werd vorig jaar geselecteerd voor de ‘HightechXL’-editie van Startupbootcamp, een groeiversneller voor startende bedrijven.
Net voor de demonstratiedag kon Bekking bekendmaken dat investeerder Frans van Gils twee miljoen euro investeert in zijn bedrijf. Van Gils wordt tegelijkertijd de ceo van StaR Engines.

Bekking noemt de investering een boost op een belangrijk moment. "We zaten in een fase die het moeilijkst is om door te komen. Uiteindelijk bereik je de bodem van je spaarpot." Aangezien de Jerr.e nog in de R&D-fase zit, zijn er nog veel praktische zaken op te lossen voordat de generator in productie kan. "Nu is het een kwestie van oppakken en doorgaan. STaR Enginges richt zich voorlopig op elektrisch auto’s omdat die markt zich aan het ontplooien is en we daarin een mooie positie kunnen verwerven. Er zijn niet honderden concurrenten waar je het tegenop moet nemen."
Het zou volgens Bekking jaren kunnen duren voordat grote fabrikanten zelf zo’n vernieuwende techniek omarmen. "Dat kunnen we ons niet veroorloven. Vandaar dat we dit zelf ontwikkelen. Maar je zou kunnen denken aan een soort TomTom-strategie."  Daarmee bedoelt hij eerst aanwezigheid creëren in de aftersalesmarkt om daarna een sterke positie te hebben bij grote fabrikanten. (bron: Sprout.nl)

 

 

 

Reacties

“140 km op een paar liter benzine….”
Laten we het ruim nemen, dan gaat het over 3 liter, ofwel 1:50.
Harder dan 30 km/u moet je dan niet rijden. Op de snelweg?

Geplaatst door: Jan Asselbergs op

Eerst zien en dan geloven. Wat was er ook weer van de persluchtmotor gworden?

Geplaatst door: Henk Baarbé op