1,5 miljoen elektrische auto’s
Met dit plan wil PG&E de groei van elektrische auto’s mogelijk maken: de staat wil in 2025 meer dan 1,5 miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. Daarvoor zijn volgens de elektriciteitsmaatschappij 100.000 oplaadpunten nodig per 2020. In de staat met 37 miljoen inwoners rijden nu zo’n 60.000 auto’s-met-stekker. Vergelijk het eens met ons land, waar nu iets meer dan 46.000 stekkerauto’s rijden. Dit aantal moet groeien tot 1 miljoen in 2025.  Er zijn in Nederland rond de 12.000 openbare en semi-openbare laadpunten, zo blijkt uit de cijfers tot en met januari 2015. 

Bosch en BMW
Waar de Amerikanen vooral business zien in elektrisch rijden, zijn de Duitsers tamelijk terughoudend. Dat is de teneur tijdens het CAR Symposium dat onlangs plaatsvond in Bochum. Bosch en BMW zien elektrisch rijden wel zitten. Ferdinand Dudenhöffer, organisator van het symposium en hoogleraar automobieleconomie, stelt dat de automerken elektrische rijden uitsluitend inzetten om te voldoen aan de Brusselse regels om de CO2-uitstoot sterk te reduceren.

Meer dan 300 km
Volkmar Denner, de baas van Bosch, daarentegen ziet een grote toekomst voor elektrische auto’s. Hij gelooft dat ze straks 300 kilometer non-stop kunnen rijden. En dat de accutechniek veel goedkoper wordt. Er is een nieuwe accugeneratie nodig – daarom maakt Bosch nu nauwelijks lithiumionaccu’s, maar wordt er geïnvesteerd in R&D.

Modulaire elektrische auto
Ook in eigen land wordt gewerkt aan een elektrische toekomst. Deze keer staan de studenten van de TU/e in de spotlights met hun Nova.  Het is een modulaire, elektrisch rijden de auto. Hij staat in april op de AutoRAI. De Nova is op allerlei manieren aan te passen aan de wens van de gebruiker zoals de binnenruimte, het dashboard, de accu en zelfs de styling. De auto is bedacht en ontwikkeld door een team van 27 studenten en een grote groep bedrijven.

Bron: ZERauto