Japan heeft meer ev-opladers dan benzinestations

In Japan zijn inmiddels meer oplaadpunten voor elektrische auto’s dan dat er benzinestations zijn.

Die opmerkelijke ontdekking komt van Nissan Motor, die heeft uitgekend dat er in Japan inmiddels veertig duizend oplaadpunten zijn, de snelladers en thuisinstallaties meegerekend. Veertig duizend is immers meer dan 34 duizend benzinestations. Dit getal laat zien dat, zo vindt Nissan, in de relatief korte tijd dat de ev’s op de markt zijn de ondersteunende infrastructuur groter werd dan wat de olie-industrie heeft gerealiseerd in tientallen jaren, tenminste als we naar dit ene specifieke getal kijken. Het is natuurlijk zo dat benzinestations over het algemeen meerdere pompen hebben die ook veel meer voertuigen per dag aan kunnen. Bovendien telt men bij de oplaadpunten de grote hoeveelheid privé-opladers mee die bij de mensen thuis zijn. Maar in een wereld waarin de zogenoemde sharing economy  zich in snel tempo ontwikkelt, zullen oplaadpunteigenaren ook bereid zijn  hun oplader ter beschikking van anderen te stellen, zo is de redenering.

Bovendien worden er nog steeds oplaadstations bijgebouwd. Autofabrikanten hebben gemerkt dat oliemaatschappijen geen opladers op hun stations plaatsen, dus bouwen ze hun eigen stations. Tesla heeft al een eigen netwerk van snelladers en BMW en Volkswagen werken samen aan een netwerk van honderd snelladers langs de drukste autoroutes in de VS, namelijk die van Portland tot San Diego in het westen en van Boston tot Washington in het oosten. Energiemaatschappij Great Plains Energy uit Kansas City (Missouri) kondigde in januari aan dat men een netwerk van duizend laadstations in de regio gaat oprichten in het komende halfjaar. Bovendien zal de stroom daar de eerste twee jaar gratis zijn.
Gezien het feit dat er in de hele VS maar negen duizend publieke laadstations zijn, geeft dit Kansas City de kans de  ev-hoofdstad van  de VS te worden.  Maar mogelijk kan men die positie niet lang vasthouden want PG&E Corporation, eigenaar van de grootste centrale in Californië, heeft op 9 februari  om vergunning gevraagd om in de komende vijf jaar 25 duizend publieke oplaadpunten te realiseren. (bron: EV News)

 

Japan heeft meer ev-opladers dan benzinestations - Automobielmanagement.nl

Japan heeft meer ev-opladers dan benzinestations

In Japan zijn inmiddels meer oplaadpunten voor elektrische auto’s dan dat er benzinestations zijn.

Die opmerkelijke ontdekking komt van Nissan Motor, die heeft uitgekend dat er in Japan inmiddels veertig duizend oplaadpunten zijn, de snelladers en thuisinstallaties meegerekend. Veertig duizend is immers meer dan 34 duizend benzinestations. Dit getal laat zien dat, zo vindt Nissan, in de relatief korte tijd dat de ev’s op de markt zijn de ondersteunende infrastructuur groter werd dan wat de olie-industrie heeft gerealiseerd in tientallen jaren, tenminste als we naar dit ene specifieke getal kijken. Het is natuurlijk zo dat benzinestations over het algemeen meerdere pompen hebben die ook veel meer voertuigen per dag aan kunnen. Bovendien telt men bij de oplaadpunten de grote hoeveelheid privé-opladers mee die bij de mensen thuis zijn. Maar in een wereld waarin de zogenoemde sharing economy  zich in snel tempo ontwikkelt, zullen oplaadpunteigenaren ook bereid zijn  hun oplader ter beschikking van anderen te stellen, zo is de redenering.

Bovendien worden er nog steeds oplaadstations bijgebouwd. Autofabrikanten hebben gemerkt dat oliemaatschappijen geen opladers op hun stations plaatsen, dus bouwen ze hun eigen stations. Tesla heeft al een eigen netwerk van snelladers en BMW en Volkswagen werken samen aan een netwerk van honderd snelladers langs de drukste autoroutes in de VS, namelijk die van Portland tot San Diego in het westen en van Boston tot Washington in het oosten. Energiemaatschappij Great Plains Energy uit Kansas City (Missouri) kondigde in januari aan dat men een netwerk van duizend laadstations in de regio gaat oprichten in het komende halfjaar. Bovendien zal de stroom daar de eerste twee jaar gratis zijn.
Gezien het feit dat er in de hele VS maar negen duizend publieke laadstations zijn, geeft dit Kansas City de kans de  ev-hoofdstad van  de VS te worden.  Maar mogelijk kan men die positie niet lang vasthouden want PG&E Corporation, eigenaar van de grootste centrale in Californië, heeft op 9 februari  om vergunning gevraagd om in de komende vijf jaar 25 duizend publieke oplaadpunten te realiseren. (bron: EV News)