Opel start ‘brede discussie’ over CO2-regels

Is de huidige CO2-regelgeving wel een succesverhaal? Welke invloed hebben nieuwe, strengere emissie-eisen op de economie? Met vragen als deze startte autofabrikant Opel een brede discussie over emissiedoelstellingen.

Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in Brussel waar een groep experts, waaronder medewerkers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het European Centre of Economic Research (ZEW), sprak over het thema. Gastheren van de bijeenkomst waren Opel en het ministerie voor federale en Europese zaken van de Duitse deelstaat Hessen, waar Opel is gevestigd (in de stad Rüsselsheim). "De toekomst van CO2-doelstellingen na 2020 is een belangrijk onderwerp voor de hele industrie. Opel wil een brede, onpartijdige discussie starten", aldus Karl-Thomas Neumann, de ceo  van Opel Group.

Neumann pleitte ervoor de toekomstige CO2-regelgeving voor de auto-industrie onder de loep te nemen. Hij stelde voor na 2020 te komen met regels gebaseerd op logische  verbruikslimieten voor wagenparken en andere factoren zoals de handel in emissierechten.  Het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology presenteerde een recente studie die de voor- en de  nadelen van het huidige systeem beoordeelt. De resultaten laten zien dat de huidige regelgeving, die slechts uitgaat van emissiedoelen voor nieuwe auto’s, zwakke plekken vertoont. Het zou niet erg effectief zijn in relatie tot het beoogde klimaatdoel en scoort evenmin goed op macro-economische aspecten.

Vertegenwoordigers van het European Centre of Economic Research (ZEW) uit Mannheim en professor Andreas Löschl van de universiteit van Münster, droegen alternatieven aan. "Het toepassen van het emissiehandelsprogramma ziet er bijzonder levensvatbaar uit. Een dergelijk systeem wordt al gebruikt voor energiecentrales en energie-intensieve industrieën – waarom het niet ook toepassen in de transport- en mobiliteitssector?", aldus Löschl. Volgens het MIT zou deze stap de EU jaarlijks tussen de 25 en 60 miljard euro besparen.

De huidige CO2-regelgeving voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens binnen de EU richt zich op het gemiddelde brandstofverbruik van nieuwe wagenparken van alle fabrikanten binnen de Europese Unie. De doelstellingen, 130 g/km voor dit jaar en 95 g/km in 2021, staan vast. De regels hebben alleen betrekking op nieuwe auto’s waarmee de meeste CO2-uitstoot buiten beschouwing blijft. Dat kan ook worden gezegd van het werkelijke verbruik en de rijstijl. Bovendien wordt de autobranche een stuk strenger behandeld dan andere industrieën. "Voor de juiste CO2-regelgeving hebben we een eerlijk speelveld nodig. Het is tijd om aan een opzet daarvoor te gaan werken", vindt de Opel-chef.

Bij Opel bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot van de zuinigste dieselversie van de nieuwe Corsa 82 g/km, dat staat gelijk aan een brandstofverbruik van 3,1 L/100 km. Hiermee is de nieuwe Corsa de zuinigste Opel van het moment en de zuinigste  diesel op de markt. Opel zegt momenteel middenin het grootste productoffensief van zijn geschiedenis te zitten. Het merk introduceert tot 2018 namelijk zeventien nieuwe zuinige motoren en 27 nieuwe modellen. Opel is optimistisch over het behalen van de voor 2021 gestelde CO2-doelen.

 

Opel start ‘brede discussie’ over CO2-regels - Automobielmanagement.nl

Opel start ‘brede discussie’ over CO2-regels

Is de huidige CO2-regelgeving wel een succesverhaal? Welke invloed hebben nieuwe, strengere emissie-eisen op de economie? Met vragen als deze startte autofabrikant Opel een brede discussie over emissiedoelstellingen.

Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in Brussel waar een groep experts, waaronder medewerkers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het European Centre of Economic Research (ZEW), sprak over het thema. Gastheren van de bijeenkomst waren Opel en het ministerie voor federale en Europese zaken van de Duitse deelstaat Hessen, waar Opel is gevestigd (in de stad Rüsselsheim). "De toekomst van CO2-doelstellingen na 2020 is een belangrijk onderwerp voor de hele industrie. Opel wil een brede, onpartijdige discussie starten", aldus Karl-Thomas Neumann, de ceo  van Opel Group.

Neumann pleitte ervoor de toekomstige CO2-regelgeving voor de auto-industrie onder de loep te nemen. Hij stelde voor na 2020 te komen met regels gebaseerd op logische  verbruikslimieten voor wagenparken en andere factoren zoals de handel in emissierechten.  Het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology presenteerde een recente studie die de voor- en de  nadelen van het huidige systeem beoordeelt. De resultaten laten zien dat de huidige regelgeving, die slechts uitgaat van emissiedoelen voor nieuwe auto’s, zwakke plekken vertoont. Het zou niet erg effectief zijn in relatie tot het beoogde klimaatdoel en scoort evenmin goed op macro-economische aspecten.

Vertegenwoordigers van het European Centre of Economic Research (ZEW) uit Mannheim en professor Andreas Löschl van de universiteit van Münster, droegen alternatieven aan. "Het toepassen van het emissiehandelsprogramma ziet er bijzonder levensvatbaar uit. Een dergelijk systeem wordt al gebruikt voor energiecentrales en energie-intensieve industrieën – waarom het niet ook toepassen in de transport- en mobiliteitssector?", aldus Löschl. Volgens het MIT zou deze stap de EU jaarlijks tussen de 25 en 60 miljard euro besparen.

De huidige CO2-regelgeving voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens binnen de EU richt zich op het gemiddelde brandstofverbruik van nieuwe wagenparken van alle fabrikanten binnen de Europese Unie. De doelstellingen, 130 g/km voor dit jaar en 95 g/km in 2021, staan vast. De regels hebben alleen betrekking op nieuwe auto’s waarmee de meeste CO2-uitstoot buiten beschouwing blijft. Dat kan ook worden gezegd van het werkelijke verbruik en de rijstijl. Bovendien wordt de autobranche een stuk strenger behandeld dan andere industrieën. "Voor de juiste CO2-regelgeving hebben we een eerlijk speelveld nodig. Het is tijd om aan een opzet daarvoor te gaan werken", vindt de Opel-chef.

Bij Opel bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot van de zuinigste dieselversie van de nieuwe Corsa 82 g/km, dat staat gelijk aan een brandstofverbruik van 3,1 L/100 km. Hiermee is de nieuwe Corsa de zuinigste Opel van het moment en de zuinigste  diesel op de markt. Opel zegt momenteel middenin het grootste productoffensief van zijn geschiedenis te zitten. Het merk introduceert tot 2018 namelijk zeventien nieuwe zuinige motoren en 27 nieuwe modellen. Opel is optimistisch over het behalen van de voor 2021 gestelde CO2-doelen.