Autofabrikanten en autobrancheorganisatie SMMT wijzen daarbij vooral op de nieuwe Euro 6-normen. Zij denken dat de dealers ook een cruciale rol kunnen spelen om het imago van diesel op te krikken.
De laatste weken hebben verschillende deelgemeenten van Londen besloten om automobilisten die op diesel rijden zwaarder te belasten of meer parkeergeld te laten betalen. Eerder al heeft de burgemeester van Parijs ook laten weten de dieselauto in de ban te doen. ‘’Toen Londense gemeenten daarover begonnen te praten, kregen we direct mensen in de showroom met allerlei vragen. We hebben de verkopers direct goed gebriefd, vooral over de voordelen van Euro 6, zodat ze onze klanten de juiste informatie kunnen geven”, aldus directeur Jeremy Hicks van Jaguar Land Rover. Paul Willis, baas van de Britse tak van Volkswagen: ‘’Het is wel duidelijk dat niemand in de autosector de voordelen van Euro 6 voldoende over het voetlicht heeft gebracht. 87 procent van de mensen heeft geen idee wat dat is.”
Om de zaken recht te trekken, gaat de Society of Motor Manufacturers and Traders nu een landelijke campagne voeren over de werkelijke kosten en andere aspecten van lage-emissie dieselmotortechnologie. ‘’We want to set the record straight,” verklaart directeur Mike Hawes. Hij wil zich daarbij nadrukkelijk ook tot het parlement en de regering wenden ‘want er is echt niemand in de Kamer die uit de autowereld komt.’