Hierdoor mogen auto’s alleen nog door erkende bedrijven worden gedemonteerd. ARN is een drijvende kracht achter dit besluit, maar "hiermee zijn we er nog niet", stelt De Jong. "Het onterecht melden van autowrakken voor export blijft een belangrijk punt van aandacht in het voorkomen van lekstromen in de recyclingketen."
Jaarlijks verdwijnen duizenden autowrakken uit de keten van milieuverantwoorde verwerking. Door de regeling SIEB maakten bedrijven hier gebruik van door zonder milieuvergunning en controle vanuit de handhaving gemakkelijk auto’s te slopen. De meest voorkomende manier, naast het slopen in eigen beheer, is dat een auto voor export wordt afgemeld terwijl het voertuig in werkelijkheid in Nederland blijft en op een niet-toegestane manier wordt verwerkt. ARN schat dat nu jaarlijks al veertigduizend voertuigen in ‘fake export’ belanden.
Mogelijk zal er nu ook nog een verschuiving van SIEB optreden naar exportmeldingen om van kentekens af te komen. Dit zorgt voor milieuschade en concurrentievervalsing in de autorecyclingbranche. De Jong: "‘Op dit punt moeten alle betrokken partijen vol de aandacht richten om te voorkomen dat nog meer auto’s ‘verdwijnen’ via de export route. Wij roepen iedereen ook nadrukkelijk op om met creatieve oplossingen te komen om deze lekstroom ook voorgoed in te dammen."
Onderzoek door ARN na meldingen van sloop in eigen beheer leerde de afgelopen jaren dat 157 bedrijven gebruik hadden gemaakt van SIEB, waarbij 51 bedrijven meer dan vijf voertuigen demontagemeldingen hadden gedaan. Jaarlijks worden in Nederland zo’n 200 duizend auto’s afgemeld voor demontage. Een toenemend aantal werd afgemeld onder de regeling sloop in eigen beheer. De afgelopen jaren schommelde het aantal afgemelde voertuigen via SIEB rond de tienduizend stuks op jaar basis. In 2014 werden nog 10.578 auto’s afgemeld onder de regeling.
Dat wordt een probleem voor vele klassieker liefhebbers. Want de ARN bedrijven bewaren echte geen onderdelen van klassiekers. Daar moet je echt zelf voor kunnen zorgen. de FEHAC heeft al haar zorgen geuit, dat de afschaffing van de z.g. SIEB regeling een ramp is voor het rijdend erfgoed. Typisch weer een voorbeeld van een Ministerie, dat een regeling invoert of afschaft zonder zich af te vragen wat de consequenties kunnen zijn.
oze regering slaat de plank weer eens compleet mis,dit is inderdaad een ramp voor veel oldtimerbezitters.hadden ze dan minimaal de mogelijkheid geboden om autos van 25 jaar en ouder zelf te demonteren,deze zijn niet interessant voor het gemiddelde arn bedrijf ( behalve kiloprijs) dan zit er nog maar een ding op : mijn sloopoldtimer in het buitenland kopen,dan lig ik ook niet met een nederlands kenteken te vechten waar ik vanaf moet.
Na vijf tot tien jaar gewoon je auto weggooien en een nieuwe kopen. Leven de consumptiemaatschappij! Hoe meer materiaal we verbruiken en recyclen, hoe duurzamer, toch?
Voor klassiekerliefhebbers is dit inderdaad een complete ramp. Als ik bij een willekeurig bedrijf ,in zowel gebruikte als nieuwe auto-onderdelen, het merk en type van mijn auto noem, krijg ik meestal een vragende blik en wordt me nogmaals verzocht wat voor auto ik nu precies heb. Terwijl dit de auto van het jaar 1967 betreft: NSU Ro80. Het merk en type is niet eens meer bekend, laat staan dat er onderdelen te krijgen zijn.
Ik ben dus, zoals zoveel oldtimerliefhebbers, grotendeels afhankelijk van onderdelen die afkomstig zijn van voertuigen, gesloopt via de SIEB-regeling om dit zeldzame stukje mobiel erfgoed rijdend te houden. Zonder deze onderdelen zullen veel oldtimers niet meer kunnen blijven rijden en daarmee zal een stuk erfgoed verdwijnen. Dit heeft ook consequenties voor een deel van de achterliggende oldtimerbranche.
Ilegale sloop moet inderdaad worden tegegengegaan, maar dit is voor het mobiele erfgoed een rampzalige oplossing.
BELACHELIJK weer dit! hoe moet het nu met mijn crossauto’s die ik koop om om te bouwen naar crossauto? hoe krijg ik het kenteken er af??
voor veel geld via een officieel bedrijf zeker
jullie worden bedankt!
rijd op dit moment een lada e citroen 2cv b inmiddels een complete ada gekoct en gedemonteerd en alle onderden zulen weer gebruikt worden de 2cv onderdelen kun je(nog)genoeg nieuw krijgen…maar deze klote regering helpt wel de kleine hobbyìst naar de …jammer dus mensen koop nu og een demontable uto er bij voor het te laat is…
Ik ben deze club spuugzat, omdat ze ons enorm veel schade gaan aanrichten.
Heb daar eens een bespreking gehad , met daarna een rondleiding op een ARN sloperij
Kwam daar huilend vandaan, nou ja, bijna dan :
Ze slopen door ;
-ruiten kapot te slaan, en het glas gruis te verkopen
-bumpers en andere kunststof delen worden er in stukken afgerukt
-benzine tanks : wordt gat van 50 mm in geboord, (snelste manier van aftappen) zodat ze onbruikbaar worden,
de brandstof gebruiken ze zelf ipv af te voeren en verse te kopen, hiermee onthouden ze de overheid een hoop accijns, waarmee onze overheid weer hele nuttige dingen ter bescherming van het milieu had kunnen doen.
-dezelfde handelswijze bij versnellingsbakken en motoren, de bakhuizen worden verwoest ,
het gruis gaat de bak in .
-motorcarters idem
Achter ieder bovenstaand item kan men zetten ; Hoe zo, milieu vriendelijk ?, alles wat zij bewust vernietigen kunnen wij
opnieuw (en overbodig) laten fabriceren. Wat voor extra milieu belasting geeft dat wel niet ?
Ook de suggestie. dat zij de enigen zijn, die milieu bewust slopen slaat nergens op
Ik ga echt mijn eigen erf en garage niet bevuilen, zelfs dieren doen dat niet.
Geloof het niet.
Gewoon een flauwe 1 april grap van ARN
hoe nu verder ik een opel corsa b welke ik als donor auto gebruik deze staan nog netjes in de verzekering op 10 mei 2015 is de auto 15 jaar dus was mijn plan om dan af te melden en in eigenbeheer te slopen en aftevoeren kan dit nog wel of niet. ( deze donor auto heb ik al die jaar)
De ARN ´wordt bedankt´ voor de goede zorg voor het milieu en de portemonnee.
Dit is pure kartel vorming.. de ARN aangesloten slopers kunnen hun kunstmatig hoge prijzen niet meer handhaven omdat ze markt verliezen aan de verkoop van onderdelen via marktplaats.. Dit is puur een manier om het de particulier moeilijker te maken zelf onderdelen te kunnen verkopen. Ook de export mogelijkheid is ze een doorn in het oog.. maar daar kunnen ze nog niets aan doen omdat er binnen europa geen register is van import/export. Als voornaamste reden noemen ze het milieu maar dat is geld.
Oeps, dit is me volledig ontgaan.ik heb, al een auto van 26 jaar gedemonteerd maar nog niets aangevraagd. Ik dacht dat doe ik nog wel, de vergunning krijg ik toch. het chassis is naar de crossers gegaan,maar weet echt niet meer naar wie.kenteken en platen heb ik nog ergens liggen.N een fake export wil ik niet doen dus wat nu? Krijg ik een boete?
deze regering heeft het weer voor elkaar voor de hobbyist. Heb een opel senator staan die we als donorauto willen gebruiken. omdat er nog een paar maanden keuring op zat dacht ik rijd nog even door en dan stuur ik de papieren op. Mis!!! Ik wist niet eens dat ze dat gingen veranderen. Waarom houden ze niet gewoon 15 jaar aan. Oldtimerliefhebbers zijn al gedupeerd en nu weer een keer
Inderdaad.. weer de hobbyist die de dupe is van onze rechtse regering en de RDW die mee gaan in deze commerciële belangen.
En alweer is de oldtimerliefhebber de dupe
Eerst de mrb nu dit weer
Als er zoveel mistanden gebeuren pak dan de echte criminelen aan
Zie hier de oplossing voor zelf slopen;
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VRD/formulieren/3%20E%200259b%20Verklaring%20verval%20tenaamstelling.pdf
Tegenwoordig kan je nog steeds zelf slopen,alleen heet het nu Verklaring Verval Tenaamstelling….zie link hieronder.