Ook Linde Gas rijdt een FCEV waterstofauto van Hyundai

Tegen het eind van het jaar zullen er vijftig stuks van de Hyundai FCEV waterstofauto in Nederland rijden, is de voorspelling. Voorlopig zijn het er zeven: Rijkswaterstaat, TU Delft, Linde Gas, Air Liquide, Rotterdamse Mobiliteit Centrale en de Gemeente Arnhem.

Jaco Reijerkerk van Linde Gas heeft nu ook een Hyundai-waterstofauto, de zevende in Nederland:  "Het is inmiddels zover dat het rijden op waterstof breder gaat worden uitgedragen. Dat gebeurt door de ‘voorbeeldoverheden’ Rijkswaterstaat (2x) en de Gemeente Arnhem maar ook door de industriële gassenindustrie, door de TU Delft en zelfs door een taxicentrale. Doel is met een gefaseerde aanpak samen met overheden en industrie vanaf 2020 vele duizenden auto’s op waterstof te laten rijden."
Bij een waterstofauto is de actieradius een kleine zeshonderd kilometer en de tank is in drie minuten volgetankt.  Bovendien is de energie-efficiëntie van motoren met een brandstofcel ongeveer tweemaal zo hoog als die van benzine- en dieselmotoren. Waterstof kan een grote bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot, zelfs tot bijna honderd procent. Daarvoor moet de waterstof natuurlijk wel emissievrij worden geproduceerd, bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, dan wel via duurzame biomassa of biogas.
Een groot probleem is dat de auto duur is (55 mille) en dat op dit moment in ons land nog maar op twee plaatsen waterstof kan worden getankt, namelijk in Rhoon en bij de autocampus in Helmond. "Sinds 1982 heeft Linde in Duitsland ervaring met eigen waterstoftankstations. Inmiddels ontvouwt zich daar alleen dit jaar al een netwerk van vijftig tankstations. Over acht jaar zijn het er vierhonderd",  weet Reijerkerk. "In Nederland staan nu waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven in Eindhoven, Zwolle, Groningen, Delfzijl en Oude-Tonge."
Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zullen in 2020 in Nederland twintig waterstoftankstations (700 bar) in gebruik zijn. Naar schatting zal de EU de komende zes jaar  achttien miljard euro investeren in waterstoftechnologie. 

Ook Linde Gas rijdt een FCEV waterstofauto van Hyundai - Automobielmanagement.nl

Ook Linde Gas rijdt een FCEV waterstofauto van Hyundai

Tegen het eind van het jaar zullen er vijftig stuks van de Hyundai FCEV waterstofauto in Nederland rijden, is de voorspelling. Voorlopig zijn het er zeven: Rijkswaterstaat, TU Delft, Linde Gas, Air Liquide, Rotterdamse Mobiliteit Centrale en de Gemeente Arnhem.

Jaco Reijerkerk van Linde Gas heeft nu ook een Hyundai-waterstofauto, de zevende in Nederland:  "Het is inmiddels zover dat het rijden op waterstof breder gaat worden uitgedragen. Dat gebeurt door de ‘voorbeeldoverheden’ Rijkswaterstaat (2x) en de Gemeente Arnhem maar ook door de industriële gassenindustrie, door de TU Delft en zelfs door een taxicentrale. Doel is met een gefaseerde aanpak samen met overheden en industrie vanaf 2020 vele duizenden auto’s op waterstof te laten rijden."
Bij een waterstofauto is de actieradius een kleine zeshonderd kilometer en de tank is in drie minuten volgetankt.  Bovendien is de energie-efficiëntie van motoren met een brandstofcel ongeveer tweemaal zo hoog als die van benzine- en dieselmotoren. Waterstof kan een grote bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot, zelfs tot bijna honderd procent. Daarvoor moet de waterstof natuurlijk wel emissievrij worden geproduceerd, bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, dan wel via duurzame biomassa of biogas.
Een groot probleem is dat de auto duur is (55 mille) en dat op dit moment in ons land nog maar op twee plaatsen waterstof kan worden getankt, namelijk in Rhoon en bij de autocampus in Helmond. "Sinds 1982 heeft Linde in Duitsland ervaring met eigen waterstoftankstations. Inmiddels ontvouwt zich daar alleen dit jaar al een netwerk van vijftig tankstations. Over acht jaar zijn het er vierhonderd",  weet Reijerkerk. "In Nederland staan nu waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven in Eindhoven, Zwolle, Groningen, Delfzijl en Oude-Tonge."
Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zullen in 2020 in Nederland twintig waterstoftankstations (700 bar) in gebruik zijn. Naar schatting zal de EU de komende zes jaar  achttien miljard euro investeren in waterstoftechnologie.