BMW-baas ziet weinig momentum voor EV’s

De onlangs bij BMW tot lid van de Raad van Bestuur gepromoveerde Klaus Fröhlich ziet weinig momentum voor elektrische voertuigen in Europa. Noch bij de autokopers noch bij de regelgevende autoriteiten is er op dit moment een massale beweging richting elektrificatie van het wagenpark, aldus Fröhlich.

De BMW-bestuurder vindt dat ons land, net als Noorwegen, wel goed werk heeft geleverd om de verkoop en het gebruik van EV’s te stimuleren. "Maar Europabreed is er geen sprake van zo’n beweging." Volgens Fröhlich, die bij BMW verantwoordelijk is voor ontwikkeling, blijft vooral het gewicht van de benodigde batterijen een van de grootste bottlenecks. "Ik zie persoonlijk niet een auto uit onze 7-serie aangedreven worden door batterijen. Hoewel sommige autobedrijven wel dat soort modellen hebben, denk ik dat er eerst krachtiger batterijen moeten komen voordat ze geschikt zijn voor grotere auto’s. Als je 500 kilo batterijen in een auto installeert, dan voel je dat. En gewicht is voor mij een sleutelfactor."

Fröhlich denkt ook dat diesel voorlopig nog wel een belangrijke rol zal spleen op de Europese markt. "Onze nieuwe benzine- en dieselmotoren maken deel uit van een modulaire familie. We kunnen zo de output makkelijk aanpassen aan de eisen van de markt en van de consument. Europeanen houden van diesel en zijn niet erg gek op alternatieve brandstoffen. Diesel zal daarom een dominante rol blijven spelen."

BMW-baas ziet weinig momentum voor EV’s - Automobielmanagement.nl

BMW-baas ziet weinig momentum voor EV’s

De onlangs bij BMW tot lid van de Raad van Bestuur gepromoveerde Klaus Fröhlich ziet weinig momentum voor elektrische voertuigen in Europa. Noch bij de autokopers noch bij de regelgevende autoriteiten is er op dit moment een massale beweging richting elektrificatie van het wagenpark, aldus Fröhlich.

De BMW-bestuurder vindt dat ons land, net als Noorwegen, wel goed werk heeft geleverd om de verkoop en het gebruik van EV’s te stimuleren. "Maar Europabreed is er geen sprake van zo’n beweging." Volgens Fröhlich, die bij BMW verantwoordelijk is voor ontwikkeling, blijft vooral het gewicht van de benodigde batterijen een van de grootste bottlenecks. "Ik zie persoonlijk niet een auto uit onze 7-serie aangedreven worden door batterijen. Hoewel sommige autobedrijven wel dat soort modellen hebben, denk ik dat er eerst krachtiger batterijen moeten komen voordat ze geschikt zijn voor grotere auto’s. Als je 500 kilo batterijen in een auto installeert, dan voel je dat. En gewicht is voor mij een sleutelfactor."

Fröhlich denkt ook dat diesel voorlopig nog wel een belangrijke rol zal spleen op de Europese markt. "Onze nieuwe benzine- en dieselmotoren maken deel uit van een modulaire familie. We kunnen zo de output makkelijk aanpassen aan de eisen van de markt en van de consument. Europeanen houden van diesel en zijn niet erg gek op alternatieve brandstoffen. Diesel zal daarom een dominante rol blijven spelen."