CO2-emissie daalt 33,7% in periode 1995-2014

De gemiddelde uitstoot van nieuwe personenauto’s is in Europa gedaald van 186 gram per kilometer (in 1995) naar 123 gram in 2014 – een afname van 33,7 procent. Dat meldt de European Environment Agency (EEA).

Over de bereikte reductie toont Erik Jonnaert, Secretary General of the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), zich zeer tevreden. "Het Europese wagenpark voldoet momenteel aan de hoogste milieunormen ter wereld." Tegelijk plaatst de koepelorganisatie van autofabrikanten een kanttekening: verdere reductie zal een onevenredig grote technische inspanning vergen, aangezien de maatregelen die de minste kosten vergen al de afgelopen jaren zijn uitgevoerd.

Volgens de ACEA hangt verdere CO2-reductie ook af van bredere acceptatie van alternatieve aandrijvingsvormen (elektrisch, hybride, brandstofcel, gas). Elektrische auto’s maken momenteel slechts 0,3 procent van de totale registraties uit. Jonnaert: "Regeringen in heel Europa moeten hun steun versterken om de verkopen substantieel omhoog te krijgen. Denk daarbij aan de bouw van een laadinfrasctructuur en aan beïnvloeding van keuzes die consumenten maken."

 

CO2-emissie daalt 33,7% in periode 1995-2014 - Automobielmanagement.nl

CO2-emissie daalt 33,7% in periode 1995-2014

De gemiddelde uitstoot van nieuwe personenauto’s is in Europa gedaald van 186 gram per kilometer (in 1995) naar 123 gram in 2014 – een afname van 33,7 procent. Dat meldt de European Environment Agency (EEA).

Over de bereikte reductie toont Erik Jonnaert, Secretary General of the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), zich zeer tevreden. "Het Europese wagenpark voldoet momenteel aan de hoogste milieunormen ter wereld." Tegelijk plaatst de koepelorganisatie van autofabrikanten een kanttekening: verdere reductie zal een onevenredig grote technische inspanning vergen, aangezien de maatregelen die de minste kosten vergen al de afgelopen jaren zijn uitgevoerd.

Volgens de ACEA hangt verdere CO2-reductie ook af van bredere acceptatie van alternatieve aandrijvingsvormen (elektrisch, hybride, brandstofcel, gas). Elektrische auto’s maken momenteel slechts 0,3 procent van de totale registraties uit. Jonnaert: "Regeringen in heel Europa moeten hun steun versterken om de verkopen substantieel omhoog te krijgen. Denk daarbij aan de bouw van een laadinfrasctructuur en aan beïnvloeding van keuzes die consumenten maken."