Onderzoek: EV-rijder wil geen benzineauto meer

Het overgrote deel van de Nederlandse EV-rijders (91%) zegt nooit meer terug te willen naar een benzine- of dieselauto. Dat blijkt uit het berijdersonderzoek Nederland 2014 – ‘Electric Mobility Charged to Maturity’.

Het is uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl),  Accenture, Greenflux, Antea Group en Natuur & Milieu. RVO.nl stimuleert namens het ministerie van Economische Zaken de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland.

In het onderzoek werden zowel rijders van plug-in hybride en volledig elektrische auto’s gevraagd naar hun rij-ervaringen. Meer dan tachtig procent zegt het gebruiksgemak en de technische betrouwbaarheid prima te vinden. Eenzelfde percentage elektrische rijders is zeer te spreken over de actieradius van hun auto’s. Er is overigens wel een duidelijk verschil tussen rijders van volledig elektrisch en plug-hybride: de eerste groep is over het algemeen meer tevreden met elektrisch rijden.

Voldoende laadinfrastructuur

Bijna negentig procent van de rijders van volledig elektrische auto’s noemt de dekkingsgraad van laadpunten in Nederland redelijk tot goed (plug-in hybride rijders: 52%). De laatste groep zegt wel meer elektrisch te willen rijden, maar belemmerd te worden door de beperkte laadinfrastructuur. Meest gehoorde klacht is dat laadpunten bezet zijn door benzine- of plug-in hybride auto’s. Over de technische betrouwbaarheid van laadpunten zijn elektrische rijders minder tevreden: 58% staat hier positief tegenover, tegen 70% in 2013. De berijders ergeren zich  eraan dat laadpunten regelmatig buiten gebruik zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat rijders van elektrische auto’s een grote bereidheid tonen om groen te rijden. Ze zouden heel graag willen weten waar de elektriciteit vandaan komt en zijn bereid om tot tien procent meer te betalen voor groene stroom. De uitkomsten van het onderzoek worden op 24 april om 9.00 uur uitgebreid besproken op de AutoRAI op de stand van InnovationLAB ‘Back to the Future’. Dit is een gezamenlijke stand van onder meer RAI Vereniging, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, RVO.nl, de Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie en Groen Gas. Bezoekers worden hier geïnformeerd over de transitie van fossiele brandstoffen als diesel en benzine  naar alternatieve aandrijflijnen zoals batterij-elektrisch of met waterstof aangedreven motoren.  

Onderzoek: EV-rijder wil geen benzineauto meer - Automobielmanagement.nl

Onderzoek: EV-rijder wil geen benzineauto meer

Het overgrote deel van de Nederlandse EV-rijders (91%) zegt nooit meer terug te willen naar een benzine- of dieselauto. Dat blijkt uit het berijdersonderzoek Nederland 2014 – ‘Electric Mobility Charged to Maturity’.

Het is uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl),  Accenture, Greenflux, Antea Group en Natuur & Milieu. RVO.nl stimuleert namens het ministerie van Economische Zaken de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland.

In het onderzoek werden zowel rijders van plug-in hybride en volledig elektrische auto’s gevraagd naar hun rij-ervaringen. Meer dan tachtig procent zegt het gebruiksgemak en de technische betrouwbaarheid prima te vinden. Eenzelfde percentage elektrische rijders is zeer te spreken over de actieradius van hun auto’s. Er is overigens wel een duidelijk verschil tussen rijders van volledig elektrisch en plug-hybride: de eerste groep is over het algemeen meer tevreden met elektrisch rijden.

Voldoende laadinfrastructuur

Bijna negentig procent van de rijders van volledig elektrische auto’s noemt de dekkingsgraad van laadpunten in Nederland redelijk tot goed (plug-in hybride rijders: 52%). De laatste groep zegt wel meer elektrisch te willen rijden, maar belemmerd te worden door de beperkte laadinfrastructuur. Meest gehoorde klacht is dat laadpunten bezet zijn door benzine- of plug-in hybride auto’s. Over de technische betrouwbaarheid van laadpunten zijn elektrische rijders minder tevreden: 58% staat hier positief tegenover, tegen 70% in 2013. De berijders ergeren zich  eraan dat laadpunten regelmatig buiten gebruik zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat rijders van elektrische auto’s een grote bereidheid tonen om groen te rijden. Ze zouden heel graag willen weten waar de elektriciteit vandaan komt en zijn bereid om tot tien procent meer te betalen voor groene stroom. De uitkomsten van het onderzoek worden op 24 april om 9.00 uur uitgebreid besproken op de AutoRAI op de stand van InnovationLAB ‘Back to the Future’. Dit is een gezamenlijke stand van onder meer RAI Vereniging, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, RVO.nl, de Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie en Groen Gas. Bezoekers worden hier geïnformeerd over de transitie van fossiele brandstoffen als diesel en benzine  naar alternatieve aandrijflijnen zoals batterij-elektrisch of met waterstof aangedreven motoren.