EV-nieuws: einde plug-ins, nieuwe kansen EV’s?

Het kabinet wurgt de plug-in hybride in 2 stappen. De bijtelling stijgt van 7% in 2015 naar 15% in 2016 tot een nieuw standaardtarief van 22% in 2017. Dus grijpt de elektrische auto de macht op de leasemarkt?

10.000 euro verschil
Wie nog eind 2015 een plug-in hybride Golf GTE van 40.000 euro least, betaalt 5 jaar lang ca 100 euro per maand (6.000 euro). Bestel je 14 maanden later dezelfde auto (begin 2017) dan kun je elke maand ruim 300 euro naar de fiscus brengen (15.000 euro). Kies je de volelektrische e-Golf, dan praat je over 55 euro per maand (3.300 euro).

GTI voordeliger dan GTE
Niet de hogere bijtelling zelf maakt het leven van de plug-in hybride straks lastig – maar ook feit dat de auto door de dubbele aandrijftechniek duurder is. Gekeken naar bijtelling is het straks aantrekkelijker om een Golf GTI te kiezen dan een duurdere GTE. Welke ambitie drijft de regering om de onzuinigste versie aantrekkelijker te maken dan de zuinigste?

Elektrisch = 4%
En volelektrisch? De leaserijder mag blijven rekenen met 4% bijtelling, ook in 2017 en erna. De vraag is of de zakelijke markt deze financiële prikkel volgt en de elektrische auto omarmt. Ruim vier jaar nadat de eerste elektrische auto’s beschikbaar kwamen ligt het effectieve bereik niet boven de 150 km. Voor de zakelijk rijder die 20.000 km per jaar rijdt, is dat dus elke dag passen en meten. En dat wil niet iedereen, getuige het aantal van 8.000 verkochte elektrische auto’s tegen 45.000 plug-ins.

Elektrisch = 300 km?
Pijnlijk is dat sinds de lancering van de Nissan LEAF eind 2010 er geen grote stappen zijn gezet als het gaat om bereik. BMW, Renault, Ford, Mercedes-Benz: het verschil in actieradius van de elektrische modellen bedraagt maar enkele tientallen kilometers.

Fiscaal gezien is de weg nu vrij gemaakt voor de volelektrische auto. Welke autobouwer kopt de bal in en trekt het bereik op naar 300 km of meer? Volgens Amerikaanse geruchten komt er een LEAF met 30 kWh-accu, omgerekend 265 km NEDC-bereik. Zowel Nissan als Chevrolet hebben aangekondigd het bereik van hun elektrische modellen te vergroten naar 200 mijl (320 km) en meer in 2017.

Autobrief II lezen? Klik HIER


Bron: ZERauto

Reacties

Een jaar heeft bij ons geen tien maanden maar twaalf. Dus vijf jaar lang 100 euro per maand is 6.000 euro en geen 5.000 euro.

Geplaatst door: M Vos op

Dank heer Vos voor de oplettendheid!

Geplaatst door: Redactie AM op
EV-nieuws: einde plug-ins, nieuwe kansen EV’s? - Automobielmanagement.nl

EV-nieuws: einde plug-ins, nieuwe kansen EV’s?

Het kabinet wurgt de plug-in hybride in 2 stappen. De bijtelling stijgt van 7% in 2015 naar 15% in 2016 tot een nieuw standaardtarief van 22% in 2017. Dus grijpt de elektrische auto de macht op de leasemarkt?

10.000 euro verschil
Wie nog eind 2015 een plug-in hybride Golf GTE van 40.000 euro least, betaalt 5 jaar lang ca 100 euro per maand (6.000 euro). Bestel je 14 maanden later dezelfde auto (begin 2017) dan kun je elke maand ruim 300 euro naar de fiscus brengen (15.000 euro). Kies je de volelektrische e-Golf, dan praat je over 55 euro per maand (3.300 euro).

GTI voordeliger dan GTE
Niet de hogere bijtelling zelf maakt het leven van de plug-in hybride straks lastig – maar ook feit dat de auto door de dubbele aandrijftechniek duurder is. Gekeken naar bijtelling is het straks aantrekkelijker om een Golf GTI te kiezen dan een duurdere GTE. Welke ambitie drijft de regering om de onzuinigste versie aantrekkelijker te maken dan de zuinigste?

Elektrisch = 4%
En volelektrisch? De leaserijder mag blijven rekenen met 4% bijtelling, ook in 2017 en erna. De vraag is of de zakelijke markt deze financiële prikkel volgt en de elektrische auto omarmt. Ruim vier jaar nadat de eerste elektrische auto’s beschikbaar kwamen ligt het effectieve bereik niet boven de 150 km. Voor de zakelijk rijder die 20.000 km per jaar rijdt, is dat dus elke dag passen en meten. En dat wil niet iedereen, getuige het aantal van 8.000 verkochte elektrische auto’s tegen 45.000 plug-ins.

Elektrisch = 300 km?
Pijnlijk is dat sinds de lancering van de Nissan LEAF eind 2010 er geen grote stappen zijn gezet als het gaat om bereik. BMW, Renault, Ford, Mercedes-Benz: het verschil in actieradius van de elektrische modellen bedraagt maar enkele tientallen kilometers.

Fiscaal gezien is de weg nu vrij gemaakt voor de volelektrische auto. Welke autobouwer kopt de bal in en trekt het bereik op naar 300 km of meer? Volgens Amerikaanse geruchten komt er een LEAF met 30 kWh-accu, omgerekend 265 km NEDC-bereik. Zowel Nissan als Chevrolet hebben aangekondigd het bereik van hun elektrische modellen te vergroten naar 200 mijl (320 km) en meer in 2017.

Autobrief II lezen? Klik HIER


Bron: ZERauto

Reacties

Een jaar heeft bij ons geen tien maanden maar twaalf. Dus vijf jaar lang 100 euro per maand is 6.000 euro en geen 5.000 euro.

Geplaatst door: M Vos op

Dank heer Vos voor de oplettendheid!

Geplaatst door: Redactie AM op