Fransen brengen diesel nieuwe slag toe

Frankrijk zal nieuwe Euro 6 standaard dieselauto’s niet opnemen in categorie 1 van het kleurenschema dat auto’s indeelt naar de mate van vervuiling.

Franse steden, waaronder Parijs, gebruiken dat schema om te bepalen welke dieselauto’s ze uit hun gemeente willen verbannen. Dat nieuwe diesels niet onder Categorie 1 ressorteren, betekent dat ook die onder het verbod kunnen vallen.

De Europese autokoepel Acea heeft de maatregel veroordeeld. Acea stelt dat Euro-6 diesels de schoonste van dat soort auto’s zijn die tot nu toe worden geproduceerd. Er is dan ook geen enkele reden voor de ‘discriminatie’ die de Franse regering nu doorvoert. "Het politieke beleid moet technologie-neutraal zijn om er voor te zorgen dat de auto’s met de laagste emissies ook door de markt opgepakt worden," aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert.

Frankrijk heeft de laatste jaren dieselauto’s juist gestimuleerd met als gevolg dat 80 procent van het nationale wagenpark ook op die brandstof rijdt. Onder invloed van milieu-gevoelige politici als minister voor milieuzaken Royal en de burgemeester van Parijs Hidalgo is dat beleid recentelijk echter drastisch gewijzigd.

Fransen brengen diesel nieuwe slag toe - Automobielmanagement.nl

Fransen brengen diesel nieuwe slag toe

Frankrijk zal nieuwe Euro 6 standaard dieselauto’s niet opnemen in categorie 1 van het kleurenschema dat auto’s indeelt naar de mate van vervuiling.

Franse steden, waaronder Parijs, gebruiken dat schema om te bepalen welke dieselauto’s ze uit hun gemeente willen verbannen. Dat nieuwe diesels niet onder Categorie 1 ressorteren, betekent dat ook die onder het verbod kunnen vallen.

De Europese autokoepel Acea heeft de maatregel veroordeeld. Acea stelt dat Euro-6 diesels de schoonste van dat soort auto’s zijn die tot nu toe worden geproduceerd. Er is dan ook geen enkele reden voor de ‘discriminatie’ die de Franse regering nu doorvoert. "Het politieke beleid moet technologie-neutraal zijn om er voor te zorgen dat de auto’s met de laagste emissies ook door de markt opgepakt worden," aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert.

Frankrijk heeft de laatste jaren dieselauto’s juist gestimuleerd met als gevolg dat 80 procent van het nationale wagenpark ook op die brandstof rijdt. Onder invloed van milieu-gevoelige politici als minister voor milieuzaken Royal en de burgemeester van Parijs Hidalgo is dat beleid recentelijk echter drastisch gewijzigd.