‘Elektrische auto komt niet voor 2020 van de grond’

Ook volgens consultant Thomas Becker van consultantsbureau Arthur D. Little is de doelstelling van de Duitse regering om in 2020 een miljoen ev’s op de weg te hebben niet haalbaar. “Zelfs met een grote portie optimisme niet.”

De Duitse regering houdt het doel evenwel nog steeds voor ogen. Becker: "Ja, doelen zijn er natuurlijk ook niet om steeds naar beneden bijgesteld te worden. Maar de feiten spreken voor zich. Tot eind 2014 werden in Duitsland 24 duizend ev’s geregistreerd. In de komende vijf jaren moeten er per jaar zo’n tweehonderd duizend bij komen. Dat is onder de huidige basisvoorwaarden niet realiseerbaar."

Autohandel investeren 

De autohandel moet vanuit de fabrikanten steeds investeren in de elektromobiliteit en het is maar de vraag of dat uiteindelijk goed besteed geld is. Want, is er überhaupt nog kans op en doorbraak van e-mobiliteit?  Becker: "Welnu, het tijdperk van de verbrandingsmotor is eindig. Daar hoef je geen milieuactivist voor te zijn. Elektromobiliteit uit groene stroom is de toekomst.  Voor een doorbraak is het net als bij de ‘energiewende’ of bij het autonoom autorijden: behalve technische problemen zijn er juridische en economische factoren die de snelheid van de verandering bepalen. Daarom is het niet mogelijk een betrouwbare voorspelling qua tijd te doen."
Urbanisatie

De verwachting is dat in de (grote) steden een behoorlijk grote markt is voor e-auto’s maar of dat in de provincie ook zo is?  "De toenemende urbanisatie met de eeuwige files en de belasting door lawaai en uitlaatgas van auto’s maken intelligente mobiliteitsconcepten in de metropolen noodzakelijk.  Voor de oplossing speelt de elektromobiliteit een belangrijke rol want een actieradius van vijftig tot tachtig kilometer is voor stadsverkeer meer dan voldoende. In het land heb je een dekkend netwerk van laadstations nodig, maar dat is vergelijkbaar met de uitbouw van het netwerk voor mobiele telefonie. Tesla heeft al tachtig snelladers in Duitsland gebouwd en ook de planning van de Duitse regering voorziet in het bouwen van laadstations langs de snelwegen." Voor de langere afstanden zou de brandstofcelauto volgens Becker een alternatief vormen omdat die een snelle tankstop combineert met een grote actieradius. Er moet dan natuurlijk wel waterstof getankt kunnen worden. (bron: KFZ-Betrieb)  

 

    

‘Elektrische auto komt niet voor 2020 van de grond’ - Automobielmanagement.nl

‘Elektrische auto komt niet voor 2020 van de grond’

Ook volgens consultant Thomas Becker van consultantsbureau Arthur D. Little is de doelstelling van de Duitse regering om in 2020 een miljoen ev’s op de weg te hebben niet haalbaar. “Zelfs met een grote portie optimisme niet.”

De Duitse regering houdt het doel evenwel nog steeds voor ogen. Becker: "Ja, doelen zijn er natuurlijk ook niet om steeds naar beneden bijgesteld te worden. Maar de feiten spreken voor zich. Tot eind 2014 werden in Duitsland 24 duizend ev’s geregistreerd. In de komende vijf jaren moeten er per jaar zo’n tweehonderd duizend bij komen. Dat is onder de huidige basisvoorwaarden niet realiseerbaar."

Autohandel investeren 

De autohandel moet vanuit de fabrikanten steeds investeren in de elektromobiliteit en het is maar de vraag of dat uiteindelijk goed besteed geld is. Want, is er überhaupt nog kans op en doorbraak van e-mobiliteit?  Becker: "Welnu, het tijdperk van de verbrandingsmotor is eindig. Daar hoef je geen milieuactivist voor te zijn. Elektromobiliteit uit groene stroom is de toekomst.  Voor een doorbraak is het net als bij de ‘energiewende’ of bij het autonoom autorijden: behalve technische problemen zijn er juridische en economische factoren die de snelheid van de verandering bepalen. Daarom is het niet mogelijk een betrouwbare voorspelling qua tijd te doen."
Urbanisatie

De verwachting is dat in de (grote) steden een behoorlijk grote markt is voor e-auto’s maar of dat in de provincie ook zo is?  "De toenemende urbanisatie met de eeuwige files en de belasting door lawaai en uitlaatgas van auto’s maken intelligente mobiliteitsconcepten in de metropolen noodzakelijk.  Voor de oplossing speelt de elektromobiliteit een belangrijke rol want een actieradius van vijftig tot tachtig kilometer is voor stadsverkeer meer dan voldoende. In het land heb je een dekkend netwerk van laadstations nodig, maar dat is vergelijkbaar met de uitbouw van het netwerk voor mobiele telefonie. Tesla heeft al tachtig snelladers in Duitsland gebouwd en ook de planning van de Duitse regering voorziet in het bouwen van laadstations langs de snelwegen." Voor de langere afstanden zou de brandstofcelauto volgens Becker een alternatief vormen omdat die een snelle tankstop combineert met een grote actieradius. Er moet dan natuurlijk wel waterstof getankt kunnen worden. (bron: KFZ-Betrieb)