Na twee miljoen testkilometers met elektrische Smarts is het praktijkproject eMerge afgerond. De 146 deelnemers waren particulieren en zakelijke rijders uit Berlijn, Potsdam en de regio Noordrijn-Westfalen. Zij reden met Smarts Fortwo electric drive. De breed opgezette praktijktest binnen het eMerge-project  heeft informatie opgeleverd over het gedrag van de gebruiker en over de techniek van de ev. Men keek ook naar een intelligent laadsysteem om het gebruik van het stroomnetwerk te verbeteren en naar het gebruik van diverse betaalsystemen in relatie tot de acceptatie van gebruikers. Daimler verzamelde onder meer de data van het rijden en opladen. Met name de oplaadtijd en de frequentie werden wetenschappelijk geëvalueerd en er werden interviews gehouden met de individuele deelnemers. "We hebben op een wetenschappelijke manier via een praktijktest betrouwbare data verkregen om te helpen bij de ontwikkeling van de elektrische auto’s voor de toekomst", vindt Harald Kröger, ontwikkelingschef van E-Drive bij Mercedes-Benz personenauto’s. "Het steeds dalende prijspeil van accusystemen zal het mogelijk maken ev’s voor meer aantrekkelijke prijzen aan te bieden. Maar we willen ook een interessant systeem van incentives opzetten om elektrische mobiliteit aan te jagen."

Vanaf 50 km per dag

De typische gebruiker van elektrische mobiliteit is goed opgeleid, heeft interesse voor technologie en een bovengemiddeld inkomen, zo bleek uit eMerge. Maar de onderzoekers vonden ook een belangrijk gegeven over de mensen die de elektrische mobiliteit juist afwijzen, namelijk dat hoe minder zij van het onderwerp afweten, hoe negatiever zij zijn. Een ander opmerkelijke conclusie is dat de aanschafprijs het belangrijkste criterium is voor of tegen de ev. Voorts bleek dat de ondervraagden vaak niet bekend waren met de besparingen op het verbruik. De ideale doelgroep bleken de dagelijkse forenzen te zijn die tenminste vijftig kilometer per dag rijden omdat dan de (hoge) aanschafkosten worden terugverdiend door de lage energie- en onderhoudskosten.
De geïnterviewden bleken ook groot belang te hechten aan actieradius, prestatie, ruimte en oplaadtijd. Het besluit om een elektrische auto te nemen bleek ook veel meer te maken te hebben met imago dan met milieubewustzijn.  Aan de andere kant is vastgesteld dat de aankoopbeslissing in sterke mate positief werd beïnvloed door de toegang tot een publiek netwerk van oplaadmogelijkheden.

’s Nachts

Binnen eMerge zijn de profielen van het rijden en het opladen van potentiële gebruikers geanalyseerd. Hieruit bleek dat ongeveer een kwart van de oplaadmogelijkheden op publieke plekken zou moeten staan en de helft is nodig op semipublieke locaties zoals winkelcentra en recreatieve voorzieningen.  Nog een belangrijke uitkomst: het ’s nachts opladen zal de totale capaciteit van de infrastructuur bepalen omdat er per oplaadpunt meestal maar één oplaadmogelijkheid voor ’s nachts is, terwijl overdag meerdere auto’s tegelijk per punt kunnen opladen.   

eMerge2 met 200 auto’s

Het project eMerge wordt meteen gevolgd door eMerg2,  met tweehonderd Mercedessen in de regio’s Berlijn, Potsdam, Stuttgart, Rijn-Ruhr en Rijn-Main.  De vloot wordt samengesteld uit volelektrische  B-Klasses  (B250e)  en plug-ins van Mercedes.  De andere techniek en de keuze voor andere voertuigsegmenten dan dat van de Smart Fortwo zal leiden tot ander gebruik, zo is de verwachting.  Het toevoegen van de plug-ins geeft de onderzoekers de mogelijkheid ook de patronen van deze gebruikersgroep te analyseren. Het  gebruik van consumenten in de dagelijkse praktijk zal worden geanalyseerd en de data worden vervolgens samengevoegd met andere empirisch vastgestelde data, zoals uithoudingstests, om te worden gebruikt bij de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen.

eMerge

De afkorting eMerge komt van Electric Mobility Model Regions. Het gebruik, het opladen en de marketingmodellen voor elektrische mobiliteit worden geëvalueerd en verder ontwikkeld op basis van data uit de praktijk in de modelregio’s.  Men wil de innovatie van elektrische auto’s promoten en de businessmodellen acceptabel maken voor de markt met als uiteindelijk doel de ev tot een succes te maken.  In het project doen zeven partners mee: Daimler, Fraunhofer Institute, PTV, RWE Effizienz, RWTH Aken Universiteit, TU Berlijn en de Universiteit van Siegen (faculteit marketing).  eMerge wordt met 6,5 miljoen euro gesubsidieerd door het Duitse Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur in het kader van Electric Mobility Model Regions.

 

Stuttgart/Berlin