Tot deze conclusie komt Transport & Environment in haar deze week gepubliceerde rapport ‘Mind the Gap 2015′. Volgens de onderzoekers is de voornaamste zorg dat ‘het gat’ steeds groter wordt: was het in 2001 nog 8%, in 2012 was het al 31% en 40% in 2014. Als het zo verder gaat wordt het verschil in verbruik in 2020 gemiddeld 50%.
Wat merken betreft: Mercedes zit met veel modellen al boven de 50% afwijking. De in Nederland populaire (want 14%) Peugeot 308 doet het niet veel beter, de VW Golf zit net boven de 40% (in 2012 nog gemiddeld 22%) afwijking. De beste jongetjes van de klas zijn de Renault Twingo en Toyota Auris.
Voor wat betreft het verschil tussen diesel en benzine, lieten diesels begin deze eeuw nog het grootste gat zien tussen fabrieksopgave en werkelijk verbruik, het veranderde in 2005. Toen waren benzines de grootste boosdoeners. Momenteel is het echter weer veranderd, meldt T&E. Voor hybrides en plug-ins heeft T&E nog niet genoeg data om tot een conclusie te komen.
Voor een totaaloverzicht van alle merken en modellen zie http://www.praktijkverbruik.nl
Met als bron de verbruiken van ca. 300.000 voertuigen.
Dus de koper kan kon het weten mits hij ook bekend was dat men het werkelijk verbruik kon kan opvragen bij http://www.praktijkverbruik
De afbeelding die u toevoegt is verwarrend. Uw artikel en bijschrift gaat over norm -en werkelijk verbruik. De afbeelding gaat weer over Co2 uitstoot. Get it right.