Dat stelt de Febiac in een nogal felle verklaring naar aanleiding van de beruchte VW-dieselgate. "De veralgemeende aanval op dieselauto’s grenst soms aan het groteske. Dieselvoertuigen dragen in belangrijke mate bij tot het halen van de doelstellingen wat betreft het verminderen van de CO2-uitstoot. Het gelijkschakelen van de emissielimieten wat betreft fijnstof plaatst benzine- en dieselmotoren sinds kort op gelijke hoogte; en SCR-katalysatoren die op Euro 6-voertuigen te vinden zijn, pakken de uitstoot van stikstofoxides aan. Niets laat bovendien vermoeden dat het einde van de vooruitgang op dat vlak bereikt is. We mogen deze vooruitgang niet fnuiken”, aldus de Belgische autofederatie.
"Het is voor Febiac bovendien onaanvaardbaar dat van deze storm in autoland misbruik wordt gemaakt om noodzakelijke infrastructuurprojecten een halt toe te roepen. De meest efficiënte manier om brandstofverbruik en emissies snel, doeltreffend en voor álle voertuigen – en niet enkel de nieuwste – te beperken, is een kwaliteitsvolle infrastructuur en een vlotter verkeer. De fouten die gemaakt werden, zijn absoluut geen reden om de inspanningen van de hele sector te miskennen. Het zou bovendien bijzonder onfair zijn ten opzichte van de vele duizenden werknemers in de branche die dag na dag streven naar verbetering en vooruitgang en die het beste voorhebben met onze mobiliteit en onze samenleving.”