Het gaat om een controle van wagens waarvoor RDW zelf een zogeheten typegoedkeuring heeft gegeven. Dit zijn onder meer Volvo’s, Kia’s en Hyundai’s.

Een woordvoerster bevestigt berichtgeving van de NOS dat de keuringsorganisatie wil controleren of er bij de auto’s geen verdachte afwijkingen zijn tussen de emissiewaarden in het lab en de uitstoot in de praktijk.

Op die manier wil de RDW testen of de wagens mogelijk frauduleuze software bevatten. Het is volgens de toezichthouder niet zo dat er nu al aanwijzingen van misstanden zijn.

Het onderzoek zal worden uitgevoerd in samenwerking met kenniscentrum TNO. De eerste uitkomsten worden in september volgend jaar verwacht. RDW had de fabrikanten eerder al om informatie gevraagd naar aanleiding van het emissieschandaal bij Volkswagen.

Europees

De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU.

De toelatingsautoriteit die de bij het schandaal betrokken Volkswagens heeft goedgekeurd is niet de RDW. Dat is het KBA uit Duitsland, dat al een onderzoek naar Volkswagen heeft lopen.