Die motor is in de VS geleverd in 75 duizend auto’s. Dit aantal komt dus bovenop de 482 duizend exemplaren van de 2.0-diesel, waarmee het schandaal in Amerika begon. Het laatste probleem betreft modellen van VW en Audi en, voor het eerst, ook van Porsche. Het gaat bij de 3.0-turbodiesel om een niet goed geïnstalleerde, externe emissie-regelunit. Het is niet duidelijk of de technologie heimelijk is aangebracht maar het resulteerde in een net zo grote afname van de stikstofoxiden zoals bij de kleinere motor. VW gebruikt technologie die is ontworpen om het uitlaatsysteem op te warmen waardoor de uitstoot wordt vermindert, aangezien componenten zoals de katalysator beter werken als ze goed op temperatuur zijn. Kennelijk is het zo dat Volkswagen de EPA niet goed op de hoogte heeft gesteld van het feit dat deze regelunits worden gebruikt (in Europa is het legaal).

De bespreking van vrijdag 20 november tussen VW en de EPA was aanvankelijk bedoeld om een ??voorgestelde oplossing voor het probleem met de 2.0 te herzien. VW heeft weliswaar aangekondigd in januari te zullen beginnen met de reparaties van de bijna elf miljoen voertuigen met de kleine diesel, maar er kan in Amerika niet worden begonnen zonder toestemming van EPA. In een artikel van het Duitse economische tijdschrift Wirtschaftswoche wordt gesteld dat de oplossingen voor de aanpassing van de 1.6-dieselmotor, die buiten de VS verkocht zijn, maar tien euro zal kosten. Het gaat behalve de software-update om een sensor die moet worden toegevoegd in de luchtfilter.
VW krijgt mogelijk een boete van 18 miljard dollar voor het overtreden van de Amerikaanse Clean Air Act op de 2.0-turbodiesel. Het bedrag kan oplopen een boete van 32 miljard dollar voor manipulatie met de 3.0. Verder zijn er ook sancties mogelijk door het Amerikaanse ministerie van Justitie en dreigen er tal van rechtszaken door de eigenaren van de betrokken voertuigen.

Ondanks alles, houdt Volkswagen vast aan zijn geplande investering voor 2016 in China van 4,4 miljard euro en zal die buiten de aangekondigde kostenbesparingen houden.

In een verklaring zegt Volkwagen dat de investering zal worden gefinancierd door de eigen fondsen van de joint ventures met China FAW Group en Shanghai Automotive Industry. Het geld wordt aangewend voor de bouw van nieuwe assemblagefabrieken. De uitbreiding van het modellengamma komt daarbij dus evenmin in het geding.
VW zal ook zijn plannen doorzetten om twee nieuwe mpv’s en een stationwagen toe te voegen aan de modellen in China en in de komende drie tot vier jaar nog eens tien suv’s, waarvan er zes lokaal zullen worden gebouwd. De Duitsers zullen afzien van de gebruikelijke vijfjaarlijkse modelvernieuwing maar wat de nieuwe strategie zal worden, is niet bekend. Wel is bekend dat de geplaagde Duitse autofabrikant zijn plan om zijn aandeel in de joint venture met FAW tot veertig procent uit te breiden, met twee tot drie jaar zal opschorten. (HHemmes)