Acea inzake Klimaattop Parijs: langetermijnbeleid en gelijkheid

De Europese associatie van automobielfabrikanten Acea heeft zijn standpunten gepubliceerd over hoe de klimaatverandering tegemoet moet worden getreden. Men wil langetermijnbeleid en wereldwijd gelijke condities en voorwaarden.

Acea doet dit in verband met  in verband met de klimaattop (COP21) die volgende week in Parijs plaatsvindt. De organisatie zegt dat het de komende klimaattop een ‘historische gelegenheid’ vindt om een beleid te vormen dat Europa de mogelijkheid geeft de uitstoot van broeikasgas te reduceren ‘terwijl er tegelijkertijd banen en economische groei worden gecreëerd’. Acea bevestigt zijn commitment aan de reducering van CO2-emissies van zowel de voertuigen als de productie ervan nog maar eens, maar   …  "tegelijkertijd is het duidelijk dat er een bredere benadering nodig is om werk te maken van alle aspecten die invloed hebben op de emissies gedurende de hele levenscyclus van de auto", aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert van de fabrikantenclub. Zo’n benadering probeert CO2-emissies op ‘de meest efficiënte wijze te verlagen door het hele spectrum te omvatten’. Men bedoelt dus niet alleen de focus op het voertuig zelf en op een alternatieve aandrijving maar ook op een snellere vlootvernieuwing, intelligente transportsystemen, betere infrastructuur, duurzame brandstoffen en veranderend gedrag van de automobilist. Acea vindt dat de noodzakelijkheid voor een allesomvattende benadering van de reductie van CO2-emissies die worden veroorzaakt door het wegverkeer,  zou moeten worden opgenomen in de Europese implementatie van het nog te sluiten akkoord van COP21. COP is de afkorting van  Conference of Parties  en COP21 vindt plaats op 7 en 8 december in Parijs.

Acea, de in Brussel gevestigde koepel- c.q. lobbyorganisatie, hoopt dat de uitkomsten van de onderhandelingen de basis kunnen vormen voor een nieuw beleidskader voor de lange termijn. Bovendien vindt Acea dat de beleidsmakers ervoor moeten zorgen dat de COP21-gesprekken leiden tot passende condities voor alle belangrijke uitstoot-genererende economieën en industriële sectoren over de hele wereld.  Jonnaert: "Alleen als de voorwaarden in alle landen en alle industriële sectoren gelijk zijn, zal het voor de Europese autoindustrie mogelijk zijn die langetermijninvesteringen te doen die nodig zijn om de uitdagingen van de klimaatverandering aan te gaan."

Acea vertegenwoordigt vijftien in Europa gevestigde fabrikanten van personenauto’s, bestelauto’s, trucks en bussen:  BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Peugeot Citroën, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars en Volvo Group.

Acea inzake Klimaattop Parijs: langetermijnbeleid en gelijkheid - Automobielmanagement.nl

Acea inzake Klimaattop Parijs: langetermijnbeleid en gelijkheid

De Europese associatie van automobielfabrikanten Acea heeft zijn standpunten gepubliceerd over hoe de klimaatverandering tegemoet moet worden getreden. Men wil langetermijnbeleid en wereldwijd gelijke condities en voorwaarden.

Acea doet dit in verband met  in verband met de klimaattop (COP21) die volgende week in Parijs plaatsvindt. De organisatie zegt dat het de komende klimaattop een ‘historische gelegenheid’ vindt om een beleid te vormen dat Europa de mogelijkheid geeft de uitstoot van broeikasgas te reduceren ‘terwijl er tegelijkertijd banen en economische groei worden gecreëerd’. Acea bevestigt zijn commitment aan de reducering van CO2-emissies van zowel de voertuigen als de productie ervan nog maar eens, maar   …  "tegelijkertijd is het duidelijk dat er een bredere benadering nodig is om werk te maken van alle aspecten die invloed hebben op de emissies gedurende de hele levenscyclus van de auto", aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert van de fabrikantenclub. Zo’n benadering probeert CO2-emissies op ‘de meest efficiënte wijze te verlagen door het hele spectrum te omvatten’. Men bedoelt dus niet alleen de focus op het voertuig zelf en op een alternatieve aandrijving maar ook op een snellere vlootvernieuwing, intelligente transportsystemen, betere infrastructuur, duurzame brandstoffen en veranderend gedrag van de automobilist. Acea vindt dat de noodzakelijkheid voor een allesomvattende benadering van de reductie van CO2-emissies die worden veroorzaakt door het wegverkeer,  zou moeten worden opgenomen in de Europese implementatie van het nog te sluiten akkoord van COP21. COP is de afkorting van  Conference of Parties  en COP21 vindt plaats op 7 en 8 december in Parijs.

Acea, de in Brussel gevestigde koepel- c.q. lobbyorganisatie, hoopt dat de uitkomsten van de onderhandelingen de basis kunnen vormen voor een nieuw beleidskader voor de lange termijn. Bovendien vindt Acea dat de beleidsmakers ervoor moeten zorgen dat de COP21-gesprekken leiden tot passende condities voor alle belangrijke uitstoot-genererende economieën en industriële sectoren over de hele wereld.  Jonnaert: "Alleen als de voorwaarden in alle landen en alle industriële sectoren gelijk zijn, zal het voor de Europese autoindustrie mogelijk zijn die langetermijninvesteringen te doen die nodig zijn om de uitdagingen van de klimaatverandering aan te gaan."

Acea vertegenwoordigt vijftien in Europa gevestigde fabrikanten van personenauto’s, bestelauto’s, trucks en bussen:  BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Peugeot Citroën, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars en Volvo Group.