Onderzoek naar belastingontduiking Volkswagen

Duitse aanklagers hebben een nieuw strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar mogelijke ‘belastingontduiking’ ten gevolge gemanipuleerde emissietests door Volkswagen.

In Braunschweig zijn de aanklagers de diesels van Volkswagen al aan het bekijken, maar nu onderzoeken ze ook formeel  de verkeerde emissiemetingen van benzineauto’s, zo zegt de woordvoerder Klaus Ziehe op de website van Automotive News Europe. Men spreekt van een niet-onaanzienlijke schade als gevolg van de belastingontduiking. Het aanvullende onderzoek is nodig omdat er sprake is van andere auto’s en andere personen, aldus de woordvoerder. Hij zou gaan om vijf verdachten maar er zijn geen namen genoemd.
Volkswagen zei op 3 november dat een internationaal onderzoek heeft geleid tot de constatering dat in Europa achthonderd duizend auto’s ‘onverklaarbare onregelmatigheden’ hadden in de CO2-uitstoot. En die CO2-uitstoot is vaak een belangrijk criterium voor de hoogte van de belastingen voor en op auto’s.  Het bedrijf schat het financiële risico van de manipulatie van de CO2-uitstoot op ongeveer twee miljard euro. Dit bedrag bevat ook de betalingen aan regeringen die belastinginkomsten zijn misgelopen. In Duitsland maar ook in Nederland betalen automobilisten minder belasting als de uitstoot lager is. Voor verkeerd gelabelde auto’s met een hogere dan opgegeven uitstoot is dus ten onrechte te weinig belasting geheven. Justitie kijkt nu of Volkswagen kan worden aangeklaagd in verband met die overtredingen.
Volkswagen heeft in het derde kwartaal 6,7 miljard euro apart gezet om de met sjoemelsoftware uitgeruste dieselauto’s te kunnen herstellen. Deze auto’s kregen deze software om tijdens emissietests aan de NOx-normen te kunnen voldoen. Maar in tegenstelling tot de NOx-uitstoot kan er niets gedaan worden aan hogere CO2-emissies omdat die direct is gerelateerd aan het brandstofverbruik.

Justitie in Braunschweig kijkt al naar de dieselmotoren van VW. Vorige maand werd een inval gedaan op het hoofdkantoor in Wolfsburg en op andere kantoren als onderdeel van het onderzoek naar het gesjoemel met de tests. In september gaf Volkswagen toe dat een aantal dieselmotoren was uitgerust met software die de emissiemetingen beïnvloeden. Effectief gaat het om elf miljoen auto’s wereldwijd.(bronnen: Automotive News Europe, Reuters en Bloomberg)

Onderzoek naar belastingontduiking Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Onderzoek naar belastingontduiking Volkswagen

Duitse aanklagers hebben een nieuw strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar mogelijke ‘belastingontduiking’ ten gevolge gemanipuleerde emissietests door Volkswagen.

In Braunschweig zijn de aanklagers de diesels van Volkswagen al aan het bekijken, maar nu onderzoeken ze ook formeel  de verkeerde emissiemetingen van benzineauto’s, zo zegt de woordvoerder Klaus Ziehe op de website van Automotive News Europe. Men spreekt van een niet-onaanzienlijke schade als gevolg van de belastingontduiking. Het aanvullende onderzoek is nodig omdat er sprake is van andere auto’s en andere personen, aldus de woordvoerder. Hij zou gaan om vijf verdachten maar er zijn geen namen genoemd.
Volkswagen zei op 3 november dat een internationaal onderzoek heeft geleid tot de constatering dat in Europa achthonderd duizend auto’s ‘onverklaarbare onregelmatigheden’ hadden in de CO2-uitstoot. En die CO2-uitstoot is vaak een belangrijk criterium voor de hoogte van de belastingen voor en op auto’s.  Het bedrijf schat het financiële risico van de manipulatie van de CO2-uitstoot op ongeveer twee miljard euro. Dit bedrag bevat ook de betalingen aan regeringen die belastinginkomsten zijn misgelopen. In Duitsland maar ook in Nederland betalen automobilisten minder belasting als de uitstoot lager is. Voor verkeerd gelabelde auto’s met een hogere dan opgegeven uitstoot is dus ten onrechte te weinig belasting geheven. Justitie kijkt nu of Volkswagen kan worden aangeklaagd in verband met die overtredingen.
Volkswagen heeft in het derde kwartaal 6,7 miljard euro apart gezet om de met sjoemelsoftware uitgeruste dieselauto’s te kunnen herstellen. Deze auto’s kregen deze software om tijdens emissietests aan de NOx-normen te kunnen voldoen. Maar in tegenstelling tot de NOx-uitstoot kan er niets gedaan worden aan hogere CO2-emissies omdat die direct is gerelateerd aan het brandstofverbruik.

Justitie in Braunschweig kijkt al naar de dieselmotoren van VW. Vorige maand werd een inval gedaan op het hoofdkantoor in Wolfsburg en op andere kantoren als onderdeel van het onderzoek naar het gesjoemel met de tests. In september gaf Volkswagen toe dat een aantal dieselmotoren was uitgerust met software die de emissiemetingen beïnvloeden. Effectief gaat het om elf miljoen auto’s wereldwijd.(bronnen: Automotive News Europe, Reuters en Bloomberg)