Fastned investeerde rond de negen miljoen euro geïnvesteerd in de huidige 45 snellaadlocaties langs de snelwegen. Voor de realisatie van de overige honderdvijftig gegunde locaties is een bedrag van nog eens zo’n dertig miljoen euro nodig. Er is beperkte interesse in de certificaten – vooral ev-rijders kochten ze. De beurt is nu aan de professionele investeerders. En dan draait het meer nog om rendement dan om sentiment. De huidige vloot van volelektrische auto’s (ruim negenduizend stuks) is te klein om het netwerk te laten renderen. Volgens opgave van Fastned zijn er vijftien laadsessies per dag nodig om break-even te draaien.  NRC Q rekende uit dat de laadstations gemiddeld anderhalf keer per dag worden gebruikt.
3.000 km in Tesla
Over snelladen gesproken:  Arjan de Putter en Martijn van den Huijsen maakten met hun Model S een rondje van 3.000 kilometer in twee dagen tijd. Waarom? Om te laten zien dat het kan! Ze stuurden hun elektromobiel door vijf landen langs tal van autofabrikanten. Vrijdagmorgen arriveerde het duo in Sunderland.
1.000 slimme laadpalen
Utrecht en omliggende gemeentes gaan duizend ‘slimme’ laadpalen plaatsen. De stroom ervoor wordt geleverd door tienduizend zonnepanelen op scholen en woningen. De laadpalen dienen als stroombuffer. Het idee hierachter is dat het reguliere netwerk minder belast wordt als de auto’s opladen. (Bron: ZERauto)