Audi ‘meesterbrein’ achter sjoemelsoftware Volkswagen

Autofabrikant Audi ontwikkelde al in 1999 software waarmee bepaalde motorfuncties konden worden uitgeschakeld om testresultaten te beïnvloeden. De software werd door Audi niet gebruikt, maar jaren later wel door moederbedrijf Volkswagen om uitstootwaarden te manipuleren.

Audi ‘meesterbrein’ achter sjoemelsoftware Volkswagen

Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt dinsdag op basis van eigen onderzoek. Volkswagen haalde de software jaren na de ontwikkeling van de plank toen ingenieurs niet in staat bleken om de uitstoot van stikstofoxide onder wettelijke drempels te brengen.

Het concern uit Wolfsburg gaf in september toe geknoeid te hebben met systemen waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen van dieselauto’s wordt gemeten. De auto’s kwamen daardoor onder testcondities schoner voor de dag dan ze daadwerkelijk waren.

Volkswagen meldde afgelopen dinsdag echter het niet nodig te vinden dat er komende zomer een versnelde rechtszaak komt in de Verenigde Staten over de 600.000 getroffen Amerikaanse auto’s. Het concern moet van een Amerikaanse rechter uiterlijk 21 april met een uitgebreid plan komen hoe het de affaire wil aanpakken, anders dreigen de wagens van de weg gehaald te worden.

In Europa werd in december al overeenstemming bereikt met de autoriteiten over het verhelpen van het gesjoemel in 8,5 miljoen getroffen wagens die hier rondrijden.

In Nederland moesten Volkswagen en importeur Pon dinsdag in de rechtszaal verschijnen voor een zitting tegen de Stichting Volkswagenaudiclaim. Die houdt de autobouwer verantwoordelijk voor de verwachte waardevermindering van auto’s die zijn betrokken bij het dieselschandaal.

Volkswagen verweerde zich tegenover de rechter met de mededeling dat er helemaal geen sprake van schade is en dat het euvel met een kleine software-update verholpen kan worden.

Reacties

Wat ik mis in de hele discussie omtrent deze affaire is de mening van de berijder / bezitters zelf. Worden zei überhaupt gelukkig van een update waarbij de prestaties van de betreffende auto met grote waarschijnlijkheid minder presteren. Ben ervan overtuigd dat er velen zijn die de kat voorlopig uit de boom zullen kijken alvorens een update te laten uitvoeren.

Geplaatst door: Marc op
Audi ‘meesterbrein’ achter sjoemelsoftware Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Audi ‘meesterbrein’ achter sjoemelsoftware Volkswagen

Autofabrikant Audi ontwikkelde al in 1999 software waarmee bepaalde motorfuncties konden worden uitgeschakeld om testresultaten te beïnvloeden. De software werd door Audi niet gebruikt, maar jaren later wel door moederbedrijf Volkswagen om uitstootwaarden te manipuleren.

Audi ‘meesterbrein’ achter sjoemelsoftware Volkswagen

Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt dinsdag op basis van eigen onderzoek. Volkswagen haalde de software jaren na de ontwikkeling van de plank toen ingenieurs niet in staat bleken om de uitstoot van stikstofoxide onder wettelijke drempels te brengen.

Het concern uit Wolfsburg gaf in september toe geknoeid te hebben met systemen waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen van dieselauto’s wordt gemeten. De auto’s kwamen daardoor onder testcondities schoner voor de dag dan ze daadwerkelijk waren.

Volkswagen meldde afgelopen dinsdag echter het niet nodig te vinden dat er komende zomer een versnelde rechtszaak komt in de Verenigde Staten over de 600.000 getroffen Amerikaanse auto’s. Het concern moet van een Amerikaanse rechter uiterlijk 21 april met een uitgebreid plan komen hoe het de affaire wil aanpakken, anders dreigen de wagens van de weg gehaald te worden.

In Europa werd in december al overeenstemming bereikt met de autoriteiten over het verhelpen van het gesjoemel in 8,5 miljoen getroffen wagens die hier rondrijden.

In Nederland moesten Volkswagen en importeur Pon dinsdag in de rechtszaal verschijnen voor een zitting tegen de Stichting Volkswagenaudiclaim. Die houdt de autobouwer verantwoordelijk voor de verwachte waardevermindering van auto’s die zijn betrokken bij het dieselschandaal.

Volkswagen verweerde zich tegenover de rechter met de mededeling dat er helemaal geen sprake van schade is en dat het euvel met een kleine software-update verholpen kan worden.

Reacties

Wat ik mis in de hele discussie omtrent deze affaire is de mening van de berijder / bezitters zelf. Worden zei überhaupt gelukkig van een update waarbij de prestaties van de betreffende auto met grote waarschijnlijkheid minder presteren. Ben ervan overtuigd dat er velen zijn die de kat voorlopig uit de boom zullen kijken alvorens een update te laten uitvoeren.

Geplaatst door: Marc op