EV-Nieuws: Elektrische Ferrari toch een feit

Ferrari is geenszins van plan om een elektrische sportauto te ontwikkelen. En toch is de eerste elektrische Ferrari een feit. Het hoeft ook niet altijd Ferrari zelf te zijn die het heft in eigen handen neemt.

EV-Nieuws: Elektrische Ferrari toch een feit

De eerste elektrische Ferrari
Als een Ferrari-klant elektrisch wilt rijden, dan is Italiaanse merk van mening dat hij of zij er wel een elektro-auto bij koopt. Een duidelijke boodschap. Geen enkele Ferrari verlaat dus geruisloos de fabriekspoorten. Wie graag een stille Ferrari wenst, moet zelf aan de slag. Dankzij het Amerikaanse bedrijf Electric GT is de eerste elektrische Ferrari een feit. Op basis van een Ferrari 308 heeft het bedrijf de 308 GTE ontwikkeld met een 305 kW (415 pk) sterke elektromotor. Dankzij een batterij met een capaciteit van 30 kWh is het volgens de makers mogelijk om 160 kilometer af te leggen. Geruisloos Ferrari rijden; het is even wennen. Maar het is vanaf nu dus mogelijk. Bekijk onderstaand het filmpje.
 

Studenten weten het altijd beter
En zo bestaan er meer opvallende projecten. Neem de Pehlivan Elektrak: een creatie van 16 studenten aan de Trakya Universiteit in Turkije. Het voertuig weegt slechts 190 kilogram, heeft een range van 100 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u. Productieplannen zijn er niet. Sowieso vormt de crashbestendigheid van het voertuig een probleem, omdat van crashzones geen sprake is. Een bijzondere vormgeving heeft het voertuig wel. De auto kreeg er zelfs een onderscheiding voor van het Scientific and Technical Research Council of Turkey (TÜB?TAK). De naam Pehlivan betekent in het Turks overigens worstelaar, al is de link met de auto niet helemaal duidelijk met de auto.


iNext

Als één autobouwer zich in de EV-markt probeert te worstelen, dan is dat wel BMW. De Duitse autobouwer werkt aan een nieuw elektrisch model met de naam iNext. Deze elektrische sedan moet binnen vijf jaar op de markt komen, dus reken op een introductie in 2021. De auto krijgt een belangrijke rol binnen BMW, want de auto zal na verloop van tijd de 7 Serie verdringen als topmodel van de Duitse autobouwer. De iNext wordt de drijvende kracht achter de innovaties van BMW. Een technologisch uithangbord met diverse autonome rijhulpsystemen. BMW positioneert het model naast de BMW i-modellenreeks (elektrische i3, plug-in hybride i8 en later een elektrische i5).


Ook Audi geeft ‘gas’

BMW is echt niet de enige Duitse autobouwer met EV-plannen. Porsche ontwikkelt een elektrische supercar en Mercedes-Benz werkt op zijn beurt aan een luxe elektrische sedan met een range tot 500 kilometer. En ook Audi wil in de EV-strijd niet achterblijven. Tijdens een persconferentie vertelde Audi-topman Rupert Stadler dat er na de elektrische Q6 ieder jaar een andere elektro-Audi bij zal komen. Stadler gaat nog niet in op welke modellen dat precies worden. De Q6 volgt in 2018 en rolt in het Belgische Brussel van de band. De crossover zou drie elektromotoren krijgen met een totale output van 370 kW. Dankzij een accucapaciteit van 95 kWh moet de auto ongeveer 500 kilometer halen.  

Bron: ZERauto 
 

EV-Nieuws: Elektrische Ferrari toch een feit - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Elektrische Ferrari toch een feit

Ferrari is geenszins van plan om een elektrische sportauto te ontwikkelen. En toch is de eerste elektrische Ferrari een feit. Het hoeft ook niet altijd Ferrari zelf te zijn die het heft in eigen handen neemt.

EV-Nieuws: Elektrische Ferrari toch een feit

De eerste elektrische Ferrari
Als een Ferrari-klant elektrisch wilt rijden, dan is Italiaanse merk van mening dat hij of zij er wel een elektro-auto bij koopt. Een duidelijke boodschap. Geen enkele Ferrari verlaat dus geruisloos de fabriekspoorten. Wie graag een stille Ferrari wenst, moet zelf aan de slag. Dankzij het Amerikaanse bedrijf Electric GT is de eerste elektrische Ferrari een feit. Op basis van een Ferrari 308 heeft het bedrijf de 308 GTE ontwikkeld met een 305 kW (415 pk) sterke elektromotor. Dankzij een batterij met een capaciteit van 30 kWh is het volgens de makers mogelijk om 160 kilometer af te leggen. Geruisloos Ferrari rijden; het is even wennen. Maar het is vanaf nu dus mogelijk. Bekijk onderstaand het filmpje.
 

Studenten weten het altijd beter
En zo bestaan er meer opvallende projecten. Neem de Pehlivan Elektrak: een creatie van 16 studenten aan de Trakya Universiteit in Turkije. Het voertuig weegt slechts 190 kilogram, heeft een range van 100 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u. Productieplannen zijn er niet. Sowieso vormt de crashbestendigheid van het voertuig een probleem, omdat van crashzones geen sprake is. Een bijzondere vormgeving heeft het voertuig wel. De auto kreeg er zelfs een onderscheiding voor van het Scientific and Technical Research Council of Turkey (TÜB?TAK). De naam Pehlivan betekent in het Turks overigens worstelaar, al is de link met de auto niet helemaal duidelijk met de auto.


iNext

Als één autobouwer zich in de EV-markt probeert te worstelen, dan is dat wel BMW. De Duitse autobouwer werkt aan een nieuw elektrisch model met de naam iNext. Deze elektrische sedan moet binnen vijf jaar op de markt komen, dus reken op een introductie in 2021. De auto krijgt een belangrijke rol binnen BMW, want de auto zal na verloop van tijd de 7 Serie verdringen als topmodel van de Duitse autobouwer. De iNext wordt de drijvende kracht achter de innovaties van BMW. Een technologisch uithangbord met diverse autonome rijhulpsystemen. BMW positioneert het model naast de BMW i-modellenreeks (elektrische i3, plug-in hybride i8 en later een elektrische i5).


Ook Audi geeft ‘gas’

BMW is echt niet de enige Duitse autobouwer met EV-plannen. Porsche ontwikkelt een elektrische supercar en Mercedes-Benz werkt op zijn beurt aan een luxe elektrische sedan met een range tot 500 kilometer. En ook Audi wil in de EV-strijd niet achterblijven. Tijdens een persconferentie vertelde Audi-topman Rupert Stadler dat er na de elektrische Q6 ieder jaar een andere elektro-Audi bij zal komen. Stadler gaat nog niet in op welke modellen dat precies worden. De Q6 volgt in 2018 en rolt in het Belgische Brussel van de band. De crossover zou drie elektromotoren krijgen met een totale output van 370 kW. Dankzij een accucapaciteit van 95 kWh moet de auto ongeveer 500 kilometer halen.  

Bron: ZERauto