Haar plan kreeg bijval tijdens een bijeenkomst in Eindhoven van Transdev, het moederbedrijf van onder meer Connexxion en Hermes. Dijksma sprak bij de bijeenkomt over de toekomst van uitstootvrij openbaar vervoer en wat de overheid moet doen om barrières weg te nemen.

Staatssecretaris Dijksma: "Nu is vooral de onzekerheid over de levensduur van de accu’s een belangrijke reden waarom elektrische bussen op prijs niet kunnen concurreren met bussen die op vervuilende brandstoffen rijden zoals diesel. Als de levensduur van een accu tegenvalt dan zou het vervoersbedrijf beroep moeten kunnen doen op dit Europese garantiefonds. Het is een soort verzekering die de prijs van elektrische bussen moet drukken en een impuls kan geven aan innovaties voor een schoner openbaar vervoer. Door dit soort onzekerheden weg te nemen, wil ik de weg vrijmaken voor nog meer schone uitstootvrije bussen."

Met de steun van Transdev, die meer dan 40 duizend bussen op de weg heeft, kunnen de contouren van het garantiefonds verder worden ingevuld. Naast een fonds zijn ook andere initiatieven nodig om het openbaar vervoer te vergroenen. Nederland wil hierbij het goede voorbeeld geven met de landelijke afspraak dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij zijn van uitstoot. Daarvoor zette staatssecretaris Dijksma vorige maand een handtekening onder de afspraak die zij maakt met alle Nederlandse vervoerspartijen.