De testen zijn gehouden met de Audi A4 Avant 2.0 TDI en de Volkswagen Golf 2.0 TDI. In het onderzoek is de Europese goedkeuringstest (NEDC) herhaald die de autofabrikanten normaliter uitvoeren voor de typegoedkeuring.

De ADAC heeft naast de officiële test ook een test gehouden die de praktijk benadert. De NOx- uitstoot is na aanpassing wel een stuk lager. Het brandstofverbruik is ongeveer gelijk.

Naar aanleiding van de eerste testresultaten wijzen ADAC, ÖMTC ,TCS en ANWB er op dat er geen algemene conclusies voor alle terug te roepen auto’s kunnen worden getrokken. Individuele eigenaren moeten zich realiseren dat als hun auto voor en na aanpassing afwijkingen kan vertonen. Dat moeten zij dan wel zelf aantonen. De ANWB adviseert eigenaren bij de garage een "certificaat voor de aanpassing" aan te vragen. Dit om aan te tonen dat de auto werkelijk is aangepast.

De ANWB doet mee aan een internationaal consortium, geleid door de clubs uit Duitsland (ADAC), Zwitserland (TCS) en Oostenrijk (OÄMTC), met ondersteuning vanuit de FIA. Het testprogramma van start gegaan na de aankondiging dat 8 miljoen dieselauto’s van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda moesten worden aangepast. In Nederland gaat het om 180.000 auto’s. De testauto’s zijn anoniem aangeboden bij de garages. Het doel van het onderzoek is om de leden van de clubs te helpen bij hun keuze de auto wel of niet te laten aanpassen en waar nodig te ondersteunen.

Voor de testresultaten van de auto’s in de steekproef verwijst de ANWB naar de publicatie die de ADAC aan de pers heeft gestuurd op 28 juni.