EV-Nieuws: Taxi!

Europese steden voeren een steeds strenger milieubeleid. Gevolgen daarvan zijn nu al merkbaar, want auto’s met een te hoge emissie mogen het centrum van sommige steden niet meer in. Voor de taxibranche vraagt dat om maatregelen. De Britse taxiproducent London Taxi Company (LTC) heeft een oplossing in de vorm van een elektrische taxi.

EV-Nieuws: Taxi!

Black cab

LTC is bekend van de Londense ‘black cab’ en investeert de komende jaren 300 miljoen pond, ongeveer 350 miljoen euro, in onder meer het ontwikkelen van nieuwe producten voor de Europese markt. Het bedrijf hoopt in 2018 een elektrische taxi te introduceren in de regio Amsterdam. Het model, de TX5, is nu nog in ontwikkeling en heeft wat design betreft veel weg van de iconische Austin FX4 uit de jaren ’50 (beter bekend als de ‘black cab’). De TX5 is gemaakt op een aluminium spaceframe en heeft een lichtgewicht carrosserie. Onderhuids schuilt een elektrische aandrijflijn met range-extender (1,5 liter driecilinder benzinemotor) die de accu kan opladen indien er niet direct een oplaadpunt beschikbaar is. Volgens LTC heeft de TX5 zes zitplaatsen en een ruime, lichte cabine met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Een rolstoelgebruiker kan ook mee. "Met onze producten willen we bijdragen aan het terugdringen van de schadelijke uitstoot in binnensteden en tegelijkertijd taxi-operators helpen hun operationele kosten te verlagen", zegt Peter Johansen, President van LTC. De productie van de TX5 moet starten in 2017 in een nieuwe faciliteit in de buurt van Coventry, in het Verenigd Koninkrijk.
 

Subsidieregeling

De gemeente Den Haag werkt eveneens aan een schonere binnenstad en voert daarom een nieuwe subsidieregeling in voor de aanschaf van elektrische auto’s. De regeling geldt voor particulieren en bedrijven. Ook taxibedrijven komen dus in aanmerking. Op een elektrische personenauto, bedrijfsauto of taxi krijgt de koper een subsidie van 5.000 euro van de gemeente Den Haag. Voor tweedehands auto’s geldt een subsidieregeling van 3.000 euro. Plug-inhybrides vallen buiten de subsidieboot. Het gaat puur om volledig elektrisch aangedreven modellen. Ook belangrijk: je moet in Den Haag wonen. De gemeente heeft 600.000 euro beschikbaar gesteld voor de eenjarige regeling, waarvan 400.000 euro voor bestelwagens en taxi’s. De regeling loopt tot eind 2017 of zoveel eerder als de subsidiepot is uitgeput. Den Haag hoopt met de subsidieregeling in recordtempo het aantal elektrische auto’s te laten toenemen.
 

Tesla piekt op Pikes Peak

Tesla heeft met een Model S het record voor elektrische productievoertuigen verbroken tijdens de 94ste editie van de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado. De Tesla Model S P90D, ingeschreven door batterijpakkettenproducent Go Puck, voltooide de heuvelklim in 11 minuten en 48 seconden. Achter het stuur zat Blake Fuller, bedrijfoprichter van Go Puck. Het vorige record stond op naam Zero Motorcycles, producent van elektrische motorfietsen. In 2014 noteerde dit bedrijf een tijd van 13 minuten. Helemaal origineel was de gebruikte Model S P90D niet. De Tesla werd ontdaan van airbags en interieurcomponenten. Voor extra veiligheid werd een rolkooi geïnstalleerd. Het resultaat van dit intensieve dieet? Een gewichtsbesparing van 360 kilogram.

Bron: ZERauto 

 

 

 

EV-Nieuws: Taxi! - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Taxi!

Europese steden voeren een steeds strenger milieubeleid. Gevolgen daarvan zijn nu al merkbaar, want auto’s met een te hoge emissie mogen het centrum van sommige steden niet meer in. Voor de taxibranche vraagt dat om maatregelen. De Britse taxiproducent London Taxi Company (LTC) heeft een oplossing in de vorm van een elektrische taxi.

EV-Nieuws: Taxi!

Black cab

LTC is bekend van de Londense ‘black cab’ en investeert de komende jaren 300 miljoen pond, ongeveer 350 miljoen euro, in onder meer het ontwikkelen van nieuwe producten voor de Europese markt. Het bedrijf hoopt in 2018 een elektrische taxi te introduceren in de regio Amsterdam. Het model, de TX5, is nu nog in ontwikkeling en heeft wat design betreft veel weg van de iconische Austin FX4 uit de jaren ’50 (beter bekend als de ‘black cab’). De TX5 is gemaakt op een aluminium spaceframe en heeft een lichtgewicht carrosserie. Onderhuids schuilt een elektrische aandrijflijn met range-extender (1,5 liter driecilinder benzinemotor) die de accu kan opladen indien er niet direct een oplaadpunt beschikbaar is. Volgens LTC heeft de TX5 zes zitplaatsen en een ruime, lichte cabine met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Een rolstoelgebruiker kan ook mee. "Met onze producten willen we bijdragen aan het terugdringen van de schadelijke uitstoot in binnensteden en tegelijkertijd taxi-operators helpen hun operationele kosten te verlagen", zegt Peter Johansen, President van LTC. De productie van de TX5 moet starten in 2017 in een nieuwe faciliteit in de buurt van Coventry, in het Verenigd Koninkrijk.
 

Subsidieregeling

De gemeente Den Haag werkt eveneens aan een schonere binnenstad en voert daarom een nieuwe subsidieregeling in voor de aanschaf van elektrische auto’s. De regeling geldt voor particulieren en bedrijven. Ook taxibedrijven komen dus in aanmerking. Op een elektrische personenauto, bedrijfsauto of taxi krijgt de koper een subsidie van 5.000 euro van de gemeente Den Haag. Voor tweedehands auto’s geldt een subsidieregeling van 3.000 euro. Plug-inhybrides vallen buiten de subsidieboot. Het gaat puur om volledig elektrisch aangedreven modellen. Ook belangrijk: je moet in Den Haag wonen. De gemeente heeft 600.000 euro beschikbaar gesteld voor de eenjarige regeling, waarvan 400.000 euro voor bestelwagens en taxi’s. De regeling loopt tot eind 2017 of zoveel eerder als de subsidiepot is uitgeput. Den Haag hoopt met de subsidieregeling in recordtempo het aantal elektrische auto’s te laten toenemen.
 

Tesla piekt op Pikes Peak

Tesla heeft met een Model S het record voor elektrische productievoertuigen verbroken tijdens de 94ste editie van de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado. De Tesla Model S P90D, ingeschreven door batterijpakkettenproducent Go Puck, voltooide de heuvelklim in 11 minuten en 48 seconden. Achter het stuur zat Blake Fuller, bedrijfoprichter van Go Puck. Het vorige record stond op naam Zero Motorcycles, producent van elektrische motorfietsen. In 2014 noteerde dit bedrijf een tijd van 13 minuten. Helemaal origineel was de gebruikte Model S P90D niet. De Tesla werd ontdaan van airbags en interieurcomponenten. Voor extra veiligheid werd een rolkooi geïnstalleerd. Het resultaat van dit intensieve dieet? Een gewichtsbesparing van 360 kilogram.

Bron: ZERauto