CBS: veel minder oude diesels op de weg (filmpje)

Het aantal oude dieselauto’s op de Nederlandse wegen is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sinds 2010 is de afname 67 procent, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.

CBS: veel minder oude diesels op de weg

In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.

De daling is onder meer te danken aan maatregelen die drie van de vier grote steden troffen om het gebruik van dieselauto’s van voor 2001 terug te dringen. Utrecht en Rotterdam stelden een milieuzone in, waarmee de oude diesels uit delen van de stad werden geweerd. Behalve door de milieuzones werden automobilisten in Utrecht en Rotterdam ook met een sloopregeling aangemoedigd hun oude diesel af te danken. Ook Den Haag kwam inwoners die bereid waren hun oude wagen te slopen financieel tegemoet.

Milieudefensie reageerde woensdag verheugd op de CBS-cijfers. ,,Hieruit blijkt dat de milieuzone helpt om het wagenpark te verschonen. Dat is goed nieuws voor onze gezondheid. Vieze diesels horen thuis in het museum", aldus de organisatie.
 

CBS: veel minder oude diesels op de weg (filmpje) - Automobielmanagement.nl

CBS: veel minder oude diesels op de weg (filmpje)

Het aantal oude dieselauto’s op de Nederlandse wegen is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sinds 2010 is de afname 67 procent, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.

CBS: veel minder oude diesels op de weg

In de vier grote steden staan dit jaar nog in totaal 17.000 oude diesels geregistreerd. De grootste daling werd gemeten in Utrecht (79 procent), maar ook in Amsterdam (64 procent), Rotterdam (75 procent) en Den Haag (66 procent) rijden veel minder oude diesels dan zes jaar geleden.

De daling is onder meer te danken aan maatregelen die drie van de vier grote steden troffen om het gebruik van dieselauto’s van voor 2001 terug te dringen. Utrecht en Rotterdam stelden een milieuzone in, waarmee de oude diesels uit delen van de stad werden geweerd. Behalve door de milieuzones werden automobilisten in Utrecht en Rotterdam ook met een sloopregeling aangemoedigd hun oude diesel af te danken. Ook Den Haag kwam inwoners die bereid waren hun oude wagen te slopen financieel tegemoet.

Milieudefensie reageerde woensdag verheugd op de CBS-cijfers. ,,Hieruit blijkt dat de milieuzone helpt om het wagenpark te verschonen. Dat is goed nieuws voor onze gezondheid. Vieze diesels horen thuis in het museum", aldus de organisatie.