Mobiliteit omhoog, brandstofgebruik omlaag

Sinds 2008 daalt het brandstofgebruik in Nederland door verkeer en vervoer, ondanks het feit dat we met z’n allen meer kilometers maken. De belangrijkste oorzaak is volgens het CBS de toegenomen populariteit van zuinige en elektrisch auto’s.

Brandstofconsumptie

Een en ander valt te lezen in de 2016 editie van Transport en Mobiliteit. Vooral het woon-werkverkeer is de afgelopen jaren gegroeid en wel naar 10 miljoen ‘verplaatsingen’ per dag. Toch daalt het brandstofgebruik en is het wegverkeer per saldo zelfs schoner geworden volgens het CBS.

De grootste daling zien we bij LPG. De afgelopen zeven jaar is het gebruik hiervan met maar liefst 50 procent afgenomen. Het benzineverbruik daalde met bijna 4 procent. Ook de dieselconsumptie is sinds 2008 flink gedaald, dit nam af met 18 procent. Opvallend is dat er vooral minder oude diesels zijn, dus van voor 2001. Sinds 2010 is het aantal oude diesels zelfs met 67 procent gedaald, mede door maatregelen om deze in de grote steden te weren.

Aan de andere kant is het aantal EV’s en hybride voertuigen nog nooit zo hoog geweest. Sinds afgelopen jaar is dit aantal zelfs gestegen met 35 procent naar het recordaantal van bijna 211 duizend exemplaren op de weg. Absolute verkooptopper is de plug-in hybride die dankzij een gunstig belastingregime meer dan een verdubbeling liet zien.

 

Bron: RAI / CBS

Mobiliteit omhoog, brandstofgebruik omlaag - Automobielmanagement.nl

Mobiliteit omhoog, brandstofgebruik omlaag

Sinds 2008 daalt het brandstofgebruik in Nederland door verkeer en vervoer, ondanks het feit dat we met z’n allen meer kilometers maken. De belangrijkste oorzaak is volgens het CBS de toegenomen populariteit van zuinige en elektrisch auto’s.

Brandstofconsumptie

Een en ander valt te lezen in de 2016 editie van Transport en Mobiliteit. Vooral het woon-werkverkeer is de afgelopen jaren gegroeid en wel naar 10 miljoen ‘verplaatsingen’ per dag. Toch daalt het brandstofgebruik en is het wegverkeer per saldo zelfs schoner geworden volgens het CBS.

De grootste daling zien we bij LPG. De afgelopen zeven jaar is het gebruik hiervan met maar liefst 50 procent afgenomen. Het benzineverbruik daalde met bijna 4 procent. Ook de dieselconsumptie is sinds 2008 flink gedaald, dit nam af met 18 procent. Opvallend is dat er vooral minder oude diesels zijn, dus van voor 2001. Sinds 2010 is het aantal oude diesels zelfs met 67 procent gedaald, mede door maatregelen om deze in de grote steden te weren.

Aan de andere kant is het aantal EV’s en hybride voertuigen nog nooit zo hoog geweest. Sinds afgelopen jaar is dit aantal zelfs gestegen met 35 procent naar het recordaantal van bijna 211 duizend exemplaren op de weg. Absolute verkooptopper is de plug-in hybride die dankzij een gunstig belastingregime meer dan een verdubbeling liet zien.

 

Bron: RAI / CBS