EV-Nieuws: Van zeemeermin tot pijnlijk moment

Een bijzondere week voor de wereld van elektrische auto´s. Het ene moment ging het over een zeemeermin, terwijl de Nederlandse overheid op een ander moment een pijnlijk moment moest verwerken.

EV-Nieuws: Van zeemeermin tot pijnlijk moment

Varsovia Concept
Laten we beginnen met de zeemeermin. Warschau heeft een zeemeermin op het officiële wapen staan. Voor de kersverse Poolse autobouwer Varsovia Motor Company uit Warschau reden genoeg om de Varsovia Concept te voorzien van zeemeermindetails. Kijk maar naar de ‘schubben’ op de flanken en de grille. Goed, wat is de Varsovia? Een sedan met ruimte voor drie personen en een elektrische aandrijflijn met een range-extender (benzinemotor). Alleen op elektrische energie komt de sedan 350 kilometer ver. Dankzij de range-extender komt de totale actieradius uit op 850 kilometer. Varsovia hoopt het model in 2018 in productie te nemen. De jaarproductie blijft – als alles volgens plan verloopt – beperkt tot vijftig auto’s.

Dieptepunt
Dan het dieptepunt: autorijdend Nederland is nauwelijks geïnteresseerd in een plug-in hybride zonder fiscaal voordeel. Dat blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA. Sinds de bijtelling voor bijna alle stekkerhybrides is verhoogd van 7 naar 15%, is de verkoop maar liefst 73,7% gedaald. In de eerste zes maanden van 2016 zijn in ons land 2.824 plug-in hybrides verkocht. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 10.735. In het eerste halfjaar van 2016 zijn 1.815 EV’s geregistreerd ten opzichte van 2.189 in 2015. Het zal hard aangekomen zijn in Den Haag, waar de schatkist miljarden euro’s is misgelopen dankzij belastingvoordelen op PHEV’s. Nu ook volgend jaar de bijtellingsregels op de schop gaan (alleen volledig elektrische auto’s krijgen 4% bijtelling, ‘de rest’ 22%’, wordt een nog grotere verkoopdaling verwacht.

PHEV van Porsche
Is het dan nog wel interessant om een PHEV te introduceren? Het antwoord luidt: ja. De wereld is namelijk groter dan alleen Nederland. Verkoop van PHEV’s moet niet afhankelijk zijn van belastingvoordelen. De performance en het ‘duurzame concept’ moet mensen aanspreken. Volgens Porsche is deze klantengroep groot genoeg. De Duitse autobouwer introduceerde daarom deze week de Panamera 4 E-Hybrid. De auto heeft vierwielaandrijving, een elektrische actieradius tot 50 km, een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en 700 Nm én een gemiddeld verbruik (NEDC) van 2,5 l/100 km. De limousine sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 278 km/u. De levering start in april 2017 (vanaf 114.700 euro).

Verkoop PH(EV’s) loopt terug, toch meer laadpalen
Het nieuws over de tegenvallende verkopen van PHEV’s staat in contrast met het volgende nieuws: Noord-Holland, Utrecht en Flevoland krijgen een verdubbeling van het aantal laadpalen. In totaal moeten er 2.400 laadpalen bij komen. De overheid blijft dus geloven in de elektrische auto. PitPoint gaat de laadpalen plaatsen nu er een overeenkomst is gesloten met Metropoolregio Amsterdam (MRA-E). Als EV-rijder heb je invloed op waar laadpalen komen te staan. Daarvoor heeft de MRA-E een speciale website gelanceerd waar een EV-rijder een verzoek kan indienen voor het plaatsen van een laadpaal. Logischerwijs moet je dan wel in één van de genoemde provincies wonen.

Bron: ZERauto

 

 

 

EV-Nieuws: Van zeemeermin tot pijnlijk moment - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Van zeemeermin tot pijnlijk moment

Een bijzondere week voor de wereld van elektrische auto´s. Het ene moment ging het over een zeemeermin, terwijl de Nederlandse overheid op een ander moment een pijnlijk moment moest verwerken.

EV-Nieuws: Van zeemeermin tot pijnlijk moment

Varsovia Concept
Laten we beginnen met de zeemeermin. Warschau heeft een zeemeermin op het officiële wapen staan. Voor de kersverse Poolse autobouwer Varsovia Motor Company uit Warschau reden genoeg om de Varsovia Concept te voorzien van zeemeermindetails. Kijk maar naar de ‘schubben’ op de flanken en de grille. Goed, wat is de Varsovia? Een sedan met ruimte voor drie personen en een elektrische aandrijflijn met een range-extender (benzinemotor). Alleen op elektrische energie komt de sedan 350 kilometer ver. Dankzij de range-extender komt de totale actieradius uit op 850 kilometer. Varsovia hoopt het model in 2018 in productie te nemen. De jaarproductie blijft – als alles volgens plan verloopt – beperkt tot vijftig auto’s.

Dieptepunt
Dan het dieptepunt: autorijdend Nederland is nauwelijks geïnteresseerd in een plug-in hybride zonder fiscaal voordeel. Dat blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA. Sinds de bijtelling voor bijna alle stekkerhybrides is verhoogd van 7 naar 15%, is de verkoop maar liefst 73,7% gedaald. In de eerste zes maanden van 2016 zijn in ons land 2.824 plug-in hybrides verkocht. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 10.735. In het eerste halfjaar van 2016 zijn 1.815 EV’s geregistreerd ten opzichte van 2.189 in 2015. Het zal hard aangekomen zijn in Den Haag, waar de schatkist miljarden euro’s is misgelopen dankzij belastingvoordelen op PHEV’s. Nu ook volgend jaar de bijtellingsregels op de schop gaan (alleen volledig elektrische auto’s krijgen 4% bijtelling, ‘de rest’ 22%’, wordt een nog grotere verkoopdaling verwacht.

PHEV van Porsche
Is het dan nog wel interessant om een PHEV te introduceren? Het antwoord luidt: ja. De wereld is namelijk groter dan alleen Nederland. Verkoop van PHEV’s moet niet afhankelijk zijn van belastingvoordelen. De performance en het ‘duurzame concept’ moet mensen aanspreken. Volgens Porsche is deze klantengroep groot genoeg. De Duitse autobouwer introduceerde daarom deze week de Panamera 4 E-Hybrid. De auto heeft vierwielaandrijving, een elektrische actieradius tot 50 km, een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en 700 Nm én een gemiddeld verbruik (NEDC) van 2,5 l/100 km. De limousine sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 278 km/u. De levering start in april 2017 (vanaf 114.700 euro).

Verkoop PH(EV’s) loopt terug, toch meer laadpalen
Het nieuws over de tegenvallende verkopen van PHEV’s staat in contrast met het volgende nieuws: Noord-Holland, Utrecht en Flevoland krijgen een verdubbeling van het aantal laadpalen. In totaal moeten er 2.400 laadpalen bij komen. De overheid blijft dus geloven in de elektrische auto. PitPoint gaat de laadpalen plaatsen nu er een overeenkomst is gesloten met Metropoolregio Amsterdam (MRA-E). Als EV-rijder heb je invloed op waar laadpalen komen te staan. Daarvoor heeft de MRA-E een speciale website gelanceerd waar een EV-rijder een verzoek kan indienen voor het plaatsen van een laadpaal. Logischerwijs moet je dan wel in één van de genoemde provincies wonen.

Bron: ZERauto