29 miljoen vervuilende auto’s in Europa

In Europa rijden 29 miljoen auto’s rond die meer vervuilende emissies uitstoten dan wettelijk is toegestaan.

29 miljoen vervuilende auto’s in Europa

Dat gaat dan om sinds 2010 op de weg gekomen auto’s en bestelwagens die voldoen aan Euro 5 of 6 maar in het dagelijkse verkeer minstens drie maal zo veel stikstofoxide uitstoten dan in die normen is bepaald.

Dat berekent de milieu-organisatie Transport & Environment in Brussel. De cijfers zijn gebaseerd op de testen die in veel landen zijn uitgevoerd na het bekend worden van het gesjoemel bij Volkswagen Die cijfers zijn vervolgens afgezet tegen het aantal rondrijdende exemplaren van de verschillende betrokken modellen.

Overigens komt juist Volkswagen er goed af in de ranglijst van T&E voor modellen die aan Euro 6 voldoen. In het normale verkeer ligt de uitstoot bij die VW’s weliswaar nog altijd twee keer boven de norm maar dat steekt gunstig af tegen Opels die tien keer en Renaults die 14 keer zo veel emissie blijken te hebben dan is toegestaan.

29 miljoen vervuilende auto’s in Europa - Automobielmanagement.nl

29 miljoen vervuilende auto’s in Europa

In Europa rijden 29 miljoen auto’s rond die meer vervuilende emissies uitstoten dan wettelijk is toegestaan.

29 miljoen vervuilende auto’s in Europa

Dat gaat dan om sinds 2010 op de weg gekomen auto’s en bestelwagens die voldoen aan Euro 5 of 6 maar in het dagelijkse verkeer minstens drie maal zo veel stikstofoxide uitstoten dan in die normen is bepaald.

Dat berekent de milieu-organisatie Transport & Environment in Brussel. De cijfers zijn gebaseerd op de testen die in veel landen zijn uitgevoerd na het bekend worden van het gesjoemel bij Volkswagen Die cijfers zijn vervolgens afgezet tegen het aantal rondrijdende exemplaren van de verschillende betrokken modellen.

Overigens komt juist Volkswagen er goed af in de ranglijst van T&E voor modellen die aan Euro 6 voldoen. In het normale verkeer ligt de uitstoot bij die VW’s weliswaar nog altijd twee keer boven de norm maar dat steekt gunstig af tegen Opels die tien keer en Renaults die 14 keer zo veel emissie blijken te hebben dan is toegestaan.