Skoda-rijder meest in voor autodelen

Een op de vier Duitsers zegt interesse te hebben om de auto te delen met anderen om zo de kosten te drukken. Het meest geïnteresseerd zijn Skoda-bezitters want daar is 40 procent in voor autodelen.

Skoda-rijder meest in voor autodelen

Bij Audi en Fiat gaat het nog altijd om één op de drie terwijl mensen die in een Opel of Renault rond rijden maar vooral de bezitters van een Mercedes-Benz die nog het liefst alleen voor zichzelf willen houden.

Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoek Plus uit Neurenberg. De onderzoekers wilden de belangstelling voor autodelen in kaart brengen omdat private auto’s gemiddeld niet meer dan 1,5 uur per dag worden gebruikt. Bovendien zijn er ook in Duitsland steeds meer platforms om die auto aan anderen ter beschikking te stellen. "Het potentieel is erg groot, zo tonen de resultaten aan. Op basis daarvan zouden autofabrikanten en dealers autodelen meer in hun mobiliteitsdenken mee moeten nemen," denkt directeur Konrad Weßner van Plus. Hij noemt onder meer CarUnity van Opel en Free2Move van PSA als goede voorbeelden.

Praktisch probleem 

Weßner wijst overigens wel op een praktisch probleem dat de ontwikkeling duidelijk afremt: verreweg de meeste mensen willen hun auto wel uitlenen aan familie of vrienden maar niet aan volslagen onbekenden.

Skoda-rijder meest in voor autodelen - Automobielmanagement.nl

Skoda-rijder meest in voor autodelen

Een op de vier Duitsers zegt interesse te hebben om de auto te delen met anderen om zo de kosten te drukken. Het meest geïnteresseerd zijn Skoda-bezitters want daar is 40 procent in voor autodelen.

Skoda-rijder meest in voor autodelen

Bij Audi en Fiat gaat het nog altijd om één op de drie terwijl mensen die in een Opel of Renault rond rijden maar vooral de bezitters van een Mercedes-Benz die nog het liefst alleen voor zichzelf willen houden.

Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoek Plus uit Neurenberg. De onderzoekers wilden de belangstelling voor autodelen in kaart brengen omdat private auto’s gemiddeld niet meer dan 1,5 uur per dag worden gebruikt. Bovendien zijn er ook in Duitsland steeds meer platforms om die auto aan anderen ter beschikking te stellen. "Het potentieel is erg groot, zo tonen de resultaten aan. Op basis daarvan zouden autofabrikanten en dealers autodelen meer in hun mobiliteitsdenken mee moeten nemen," denkt directeur Konrad Weßner van Plus. Hij noemt onder meer CarUnity van Opel en Free2Move van PSA als goede voorbeelden.

Praktisch probleem 

Weßner wijst overigens wel op een praktisch probleem dat de ontwikkeling duidelijk afremt: verreweg de meeste mensen willen hun auto wel uitlenen aan familie of vrienden maar niet aan volslagen onbekenden.