Volkswagen vordert traag met aanpassing sjoemelsoftware

Volkswagen heeft in Duitsland tot nu toe amper 10 procent van de dieselauto’s met sjoemelsoftware aangepast. Dat blijkt uit een overheidsdocument. Volkswagen wilde aanvankelijk nog dit jaar alle betreffende auto’s herstellen, maar paste die planning al eerder aan naar het voorjaar van 2017.

Volkswagen vordert traag met aanpassing sjoemelsoftware

De autofabrikant meldt in het document pas 240.000 stuks van de 2,5 miljoen Duitse diesels met drie en viercilinder liter motoren (1.2 TDI t/m 2.0 TDI) te hebben gerepareerd. Daarmee reageert het concern op een verzoek van de federale overheid, waar de duimschroeven aangedraaid waren door de Groenen. De politieke partij wilde weten hoelang de extra vervuilende auto’s nog rondrijden.

Nederland

In Nederland zijn de aanpassingen die Volkswagen wil doorvoeren al enige tijd beschikbaar, maar het is lastig om de klanten daarvoor naar de dealer te krijgen. Die stellen de update liever uit totdat de auto sowieso een onderhoudsbeurt moet krijgen. Hierdoor wordt er meer milieuschade aangericht dan strikt noodzakelijk is.

Amerika

In Amerika zijn niet alle eigenaren van een dieselmodel het eens met de voorwaarden van de compensatieregeling. De Amerikaanse rechter Charles Breyer reageerde dinsdag tijdens een zitting wel positief, maar 460 Volkswagen klanten willen niet akkoord gaan met het aanbod, zo meldt Automotive News Europe. Volkswagen zelf is wel akkoord met de compensatieregeling waarbij zij 10,03 miljard dollar uittrekt voor 500.000 eigenaren van een 2.0 TDI model. Per klant is er een bedrag gereserveerd van 5.100 tot 10.000 dollar, plus de waarde van de auto in september 2015, het moment dat de emissiefraude aan het licht kwam. Tot nu toe hebben 336.612 Amerikaanse autobezitters zich geregistreerd voor het ontvangen van een compensatie. De 460 klanten die bezwaar maken, zijn het oneens met de manier waarop de hoogte van het bedrag is berekend. Volgens de klagers moet Volkswagen niet de dagwaarde in september 2015 als maatstaf nemen, maar de volledige aankoopsom van de auto. Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met eventuele opties in de auto’s. (bron: Autointernationaal)

Volkswagen vordert traag met aanpassing sjoemelsoftware - Automobielmanagement.nl

Volkswagen vordert traag met aanpassing sjoemelsoftware

Volkswagen heeft in Duitsland tot nu toe amper 10 procent van de dieselauto’s met sjoemelsoftware aangepast. Dat blijkt uit een overheidsdocument. Volkswagen wilde aanvankelijk nog dit jaar alle betreffende auto’s herstellen, maar paste die planning al eerder aan naar het voorjaar van 2017.

Volkswagen vordert traag met aanpassing sjoemelsoftware

De autofabrikant meldt in het document pas 240.000 stuks van de 2,5 miljoen Duitse diesels met drie en viercilinder liter motoren (1.2 TDI t/m 2.0 TDI) te hebben gerepareerd. Daarmee reageert het concern op een verzoek van de federale overheid, waar de duimschroeven aangedraaid waren door de Groenen. De politieke partij wilde weten hoelang de extra vervuilende auto’s nog rondrijden.

Nederland

In Nederland zijn de aanpassingen die Volkswagen wil doorvoeren al enige tijd beschikbaar, maar het is lastig om de klanten daarvoor naar de dealer te krijgen. Die stellen de update liever uit totdat de auto sowieso een onderhoudsbeurt moet krijgen. Hierdoor wordt er meer milieuschade aangericht dan strikt noodzakelijk is.

Amerika

In Amerika zijn niet alle eigenaren van een dieselmodel het eens met de voorwaarden van de compensatieregeling. De Amerikaanse rechter Charles Breyer reageerde dinsdag tijdens een zitting wel positief, maar 460 Volkswagen klanten willen niet akkoord gaan met het aanbod, zo meldt Automotive News Europe. Volkswagen zelf is wel akkoord met de compensatieregeling waarbij zij 10,03 miljard dollar uittrekt voor 500.000 eigenaren van een 2.0 TDI model. Per klant is er een bedrag gereserveerd van 5.100 tot 10.000 dollar, plus de waarde van de auto in september 2015, het moment dat de emissiefraude aan het licht kwam. Tot nu toe hebben 336.612 Amerikaanse autobezitters zich geregistreerd voor het ontvangen van een compensatie. De 460 klanten die bezwaar maken, zijn het oneens met de manier waarop de hoogte van het bedrag is berekend. Volgens de klagers moet Volkswagen niet de dagwaarde in september 2015 als maatstaf nemen, maar de volledige aankoopsom van de auto. Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met eventuele opties in de auto’s. (bron: Autointernationaal)