Vrijstelling ‘vervuilende overheidsdiesels’ kost 125 miljoen

In Nederland rijden circa 50.000 taxi’s en voertuigen van politie, brandweer en defensie rond die zijn vrijgesteld van belasting. Het gaat voornamelijk om vervuilende dieselauto’s waar het belastingvoordeel kan oplopen tot 14.000 euro per auto. Zo blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Die laatste partij trekt aan de bel.

Vrijstelling ‘vervuilende overheidsdiesels’ kost 125 miljoen

Door de belastingvrijstellingen is het in alle gevallen aantrekkelijker om voor een dieselauto te kiezen, schrijft CE Delft in het onderzoek. De ‘overheidsvoertuigen’ hebben immers niets te maken met de dieseltoeslagen op BPM en MRB terwijl ze wel profiteren van de goedkopere dieselprijs aan de pomp. "Dit werkt de overheidsdoelstelling voor Duurzaam Inkopen tegen: de vuilste auto’s ten aanzien van NOx-uitstoot genieten het grootste belastingvoordeel", aldus het rapport.

De belastingvrijstelling is dan ook een ‘milieuschadelijke subsidie’ die zorgt voor een toename van de NOx-emissie en een verslechtering van de luchtkwaliteit en een verhoogde gezondheidsschade. Deze maatschappelijke kosten bedragen circa 55 miljoen euro per jaar. "Ter vergelijking: bij benzineauto’s is dit bedrag ongeveer 3 miljoen, bij plug-in hybrides circa 1 miljoen. 70 ambtenaren werken daarnaast aan de vrijstellingsregeling: dit kost 4,5 miljoen euro per jaar. Door de belastingvrijstelling (MRB en BPM) loopt de schatkist minimaal 125 miljoen euro mis", aldus Natuur & Milieu in een reactie.

Het opheffen van de belastingvrijstellingen is, volgens CE Delft, een voor de hand liggende maatregel. Hierdoor ontstaat er een eerlijker speelveld ten aanzien van de belastingen voor diesel en schonere autosoorten zoals benzineauto’s, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s.

Maar de kosten van het gebruik van dieselauto’s gaan dan wel omhoog. Ook voor taxichauffeurs. Terwijl er voor de overheid wel maatregelen denkbaar zijn om de kostenstijging te compenseren, wordt het voor de taxibranche al lastiger, erkent CE Delft (bron: Trends in Autoleasing).

Het rapport is HIER in te zien

Reacties

Van bladblazer tot Overheidsauto : zoals de vos de passie preekt !!

Geplaatst door: JP op

Het rapport van CE Delft is zeer de moeite waard, bevat uitstekende informatie en te hopen is het dat tweede kamer leden en Wiebes met zijn ambtenaren het ook lezen en (willen) begrijpen.
Overigens de meest voor de hand liggende eerste maatregel is een verhoging van de diesel accijns met 5 cent per liter en tegelijk een verlaging van de benzineaccijns, niet alleen om de verhouding benzine/diesel te verbeteren, maar om ook de verschillen aan de pomp met Duitsland en België te verkleinen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Wat te denken aan tractoren van loonbedrijven is ook oneerlijke concurrentie
Vgr j.k

Geplaatst door: j.k op

Wat denkt men dat het gaat kosten om alle auto’s te vervangen. Er zijn auto’s bij die nog geen 10000 km hebben gereden. Denk aan speciale voertuigen van politie en brandweer. Laat het koningshuis/ overheid gewoon belasting betalen net als de gewone burger. Trouwens de aarde draait om zijn as dus krijg je de luchtvervuiling van andere landen hier, en wij moeten met zo’n klein landje de wereld redden?

Geplaatst door: jdr op
Vrijstelling ‘vervuilende overheidsdiesels’ kost 125 miljoen - Automobielmanagement.nl

Vrijstelling ‘vervuilende overheidsdiesels’ kost 125 miljoen

In Nederland rijden circa 50.000 taxi’s en voertuigen van politie, brandweer en defensie rond die zijn vrijgesteld van belasting. Het gaat voornamelijk om vervuilende dieselauto’s waar het belastingvoordeel kan oplopen tot 14.000 euro per auto. Zo blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Die laatste partij trekt aan de bel.

Vrijstelling ‘vervuilende overheidsdiesels’ kost 125 miljoen

Door de belastingvrijstellingen is het in alle gevallen aantrekkelijker om voor een dieselauto te kiezen, schrijft CE Delft in het onderzoek. De ‘overheidsvoertuigen’ hebben immers niets te maken met de dieseltoeslagen op BPM en MRB terwijl ze wel profiteren van de goedkopere dieselprijs aan de pomp. "Dit werkt de overheidsdoelstelling voor Duurzaam Inkopen tegen: de vuilste auto’s ten aanzien van NOx-uitstoot genieten het grootste belastingvoordeel", aldus het rapport.

De belastingvrijstelling is dan ook een ‘milieuschadelijke subsidie’ die zorgt voor een toename van de NOx-emissie en een verslechtering van de luchtkwaliteit en een verhoogde gezondheidsschade. Deze maatschappelijke kosten bedragen circa 55 miljoen euro per jaar. "Ter vergelijking: bij benzineauto’s is dit bedrag ongeveer 3 miljoen, bij plug-in hybrides circa 1 miljoen. 70 ambtenaren werken daarnaast aan de vrijstellingsregeling: dit kost 4,5 miljoen euro per jaar. Door de belastingvrijstelling (MRB en BPM) loopt de schatkist minimaal 125 miljoen euro mis", aldus Natuur & Milieu in een reactie.

Het opheffen van de belastingvrijstellingen is, volgens CE Delft, een voor de hand liggende maatregel. Hierdoor ontstaat er een eerlijker speelveld ten aanzien van de belastingen voor diesel en schonere autosoorten zoals benzineauto’s, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s.

Maar de kosten van het gebruik van dieselauto’s gaan dan wel omhoog. Ook voor taxichauffeurs. Terwijl er voor de overheid wel maatregelen denkbaar zijn om de kostenstijging te compenseren, wordt het voor de taxibranche al lastiger, erkent CE Delft (bron: Trends in Autoleasing).

Het rapport is HIER in te zien

Reacties

Van bladblazer tot Overheidsauto : zoals de vos de passie preekt !!

Geplaatst door: JP op

Het rapport van CE Delft is zeer de moeite waard, bevat uitstekende informatie en te hopen is het dat tweede kamer leden en Wiebes met zijn ambtenaren het ook lezen en (willen) begrijpen.
Overigens de meest voor de hand liggende eerste maatregel is een verhoging van de diesel accijns met 5 cent per liter en tegelijk een verlaging van de benzineaccijns, niet alleen om de verhouding benzine/diesel te verbeteren, maar om ook de verschillen aan de pomp met Duitsland en België te verkleinen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Wat te denken aan tractoren van loonbedrijven is ook oneerlijke concurrentie
Vgr j.k

Geplaatst door: j.k op

Wat denkt men dat het gaat kosten om alle auto’s te vervangen. Er zijn auto’s bij die nog geen 10000 km hebben gereden. Denk aan speciale voertuigen van politie en brandweer. Laat het koningshuis/ overheid gewoon belasting betalen net als de gewone burger. Trouwens de aarde draait om zijn as dus krijg je de luchtvervuiling van andere landen hier, en wij moeten met zo’n klein landje de wereld redden?

Geplaatst door: jdr op