Achtergrond: Stekkerhybride auto’s in de verdrukking

In 2017 zullen er grote veranderingen plaatsvinden op de Nederlandse automarkt. De verwachting is dat benzinemodellen duidelijk aan populariteit zullen winnen ten koste van stekkerhybride auto’s.

Achtergrond: Stekkerhybride auto’s in de verdrukking

Per 1 januari komen alleen volledig elektrische auto’s nog in aanmerking voor een verlaagde bijtelling. De fiscaalvriendelijke behandeling voor stekkerhybride modellen is dan geschiedenis. Dit betekent dat zakelijke rijders, die voorheen bijvoorbeeld opteerden voor een Mitsubishi Outlander PHEV, geen enkele aansporing meer voelen om voor een relatief zuinige auto te kiezen.

Grote leasemaatschappijen zagen afgelopen jaar reeds dat de belangstelling voor stekkerhybride modellen als gevolg van het verminderde fiscale voordeel sterk daalde. De verwachting is dat deze ontwikkeling zich in 2017 zal doorzetten, met als gevolg nóg lagere verkopen voor een aantal stekkerhybride modellen. Sommigen voorspellen zelfs het volledig opdrogen van de orderstroom.
Is deze ontwikkeling slecht voor het milieu? Dat valt reuze mee. Op papier stoot een stekkerhybride model weliswaar veel minder CO2 uit dan benzineauto’s maar de praktijk wijst uit dat de emissiewaarden van bijvoorbeeld de genoemde Mitsubishi Outlander PHEV veel te rooskleurig wordt voorgesteld. Bovendien is er alleen sprake van een grote brandstofverbruikdaling als de (zakelijk) rijder zijn stekkerhybride auto consequent en gedisciplineerd oplaadt. Dat is vaak niet het geval, zo blijkt uit gegevens van leasemaatschappijen.

Het resultaat is dat de Nederlandse staat miljarden aan inkomsten door de verlaagde bijtelling is misgelopen zonder dat hier een evenredige milieuwinst tegenover staat. De regering Rutte heeft dus groot gelijk dat zij de lagere bijtellingtarieven voor stekkerhybride modellen laat vervallen. Het aanbod aan volledig elektrische auto’s is weliswaar schaars, maar neemt gestaag toe. Daarnaast worden bestaande modellen steeds beter, zoals de recentelijk gelifte Volkswagen e-Golf en de opgewaardeerde Renault Zoe. Elektrische auto’s worden daardoor een stuk aantrekkelijker voor automobilisten.
Verkopen van dergelijke modellen zullen de terugval in registraties aan stekkerhybride auto’s in 2017 niet kunnen compenseren. Op papier zal het Nederlandse wagenpark daardoor ‘vuiler’ worden, maar bedacht moet worden dat het verschil veel minder groot is dan gesuggereerd worden door autohandelaren die gespecialiseerd zijn in stekkerhybride auto’s.

De volledig elektrische auto zal ergens tussen 2018 en 2020 een doorbraak beleven. Verschillende fabrikanten hebben de afgelopen tijd nieuwe modellen aangekondigd, waaronder Opel. Die start in het tweede kwartaal van 2017 met de verkoop van de Ampera-e die een theoretische actieradius van 500 kilometer heeft.

De toenemende populariteit van benzine (en diesel) auto’s zal daarom tijdelijk zijn. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s zal tegelijkertijd gestaag stijgen. Momenteel is zo’n 2 procent van het wagenpark van leasebedrijven elektrisch en in 2020 zal dat circa 10 procent zijn. Dan wordt er niet meer gepronkt met een zo hoog mogelijk vermogen maar met een maximale reikwijdte.

Bron: Autointernationaal 

Achtergrond: Stekkerhybride auto’s in de verdrukking - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Stekkerhybride auto’s in de verdrukking

In 2017 zullen er grote veranderingen plaatsvinden op de Nederlandse automarkt. De verwachting is dat benzinemodellen duidelijk aan populariteit zullen winnen ten koste van stekkerhybride auto’s.

Achtergrond: Stekkerhybride auto’s in de verdrukking

Per 1 januari komen alleen volledig elektrische auto’s nog in aanmerking voor een verlaagde bijtelling. De fiscaalvriendelijke behandeling voor stekkerhybride modellen is dan geschiedenis. Dit betekent dat zakelijke rijders, die voorheen bijvoorbeeld opteerden voor een Mitsubishi Outlander PHEV, geen enkele aansporing meer voelen om voor een relatief zuinige auto te kiezen.

Grote leasemaatschappijen zagen afgelopen jaar reeds dat de belangstelling voor stekkerhybride modellen als gevolg van het verminderde fiscale voordeel sterk daalde. De verwachting is dat deze ontwikkeling zich in 2017 zal doorzetten, met als gevolg nóg lagere verkopen voor een aantal stekkerhybride modellen. Sommigen voorspellen zelfs het volledig opdrogen van de orderstroom.
Is deze ontwikkeling slecht voor het milieu? Dat valt reuze mee. Op papier stoot een stekkerhybride model weliswaar veel minder CO2 uit dan benzineauto’s maar de praktijk wijst uit dat de emissiewaarden van bijvoorbeeld de genoemde Mitsubishi Outlander PHEV veel te rooskleurig wordt voorgesteld. Bovendien is er alleen sprake van een grote brandstofverbruikdaling als de (zakelijk) rijder zijn stekkerhybride auto consequent en gedisciplineerd oplaadt. Dat is vaak niet het geval, zo blijkt uit gegevens van leasemaatschappijen.

Het resultaat is dat de Nederlandse staat miljarden aan inkomsten door de verlaagde bijtelling is misgelopen zonder dat hier een evenredige milieuwinst tegenover staat. De regering Rutte heeft dus groot gelijk dat zij de lagere bijtellingtarieven voor stekkerhybride modellen laat vervallen. Het aanbod aan volledig elektrische auto’s is weliswaar schaars, maar neemt gestaag toe. Daarnaast worden bestaande modellen steeds beter, zoals de recentelijk gelifte Volkswagen e-Golf en de opgewaardeerde Renault Zoe. Elektrische auto’s worden daardoor een stuk aantrekkelijker voor automobilisten.
Verkopen van dergelijke modellen zullen de terugval in registraties aan stekkerhybride auto’s in 2017 niet kunnen compenseren. Op papier zal het Nederlandse wagenpark daardoor ‘vuiler’ worden, maar bedacht moet worden dat het verschil veel minder groot is dan gesuggereerd worden door autohandelaren die gespecialiseerd zijn in stekkerhybride auto’s.

De volledig elektrische auto zal ergens tussen 2018 en 2020 een doorbraak beleven. Verschillende fabrikanten hebben de afgelopen tijd nieuwe modellen aangekondigd, waaronder Opel. Die start in het tweede kwartaal van 2017 met de verkoop van de Ampera-e die een theoretische actieradius van 500 kilometer heeft.

De toenemende populariteit van benzine (en diesel) auto’s zal daarom tijdelijk zijn. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s zal tegelijkertijd gestaag stijgen. Momenteel is zo’n 2 procent van het wagenpark van leasebedrijven elektrisch en in 2020 zal dat circa 10 procent zijn. Dan wordt er niet meer gepronkt met een zo hoog mogelijk vermogen maar met een maximale reikwijdte.

Bron: Autointernationaal