Duitse EV-premie slaat niet aan

In Duitsland zijn in de tweede helft van vorig jaar 9.023 aanvragen voor een aankooppremie voor een elektrisch voertuig ingediend. In 5.100 gevallen ging het om een vol-elektrische auto, de rest waren plug-in hybrides.

Duitse EV-premie slaat niet aan

Dat heeft het bureau voor economie en exportcontrole Bafa meegedeeld. Bafa geeft ook een onderverdeling naar merken. BMW voert de lijst aan met 2.592 gevolgd door Renault met 1.648, Audi met 1.188 en VW met 887.

Duitsland voerde na lang aarzelen op 1 juli 2016 een ev-premie van maximaal 4.000 euro in, die gezamenlijk wordt betaald door de autofabrikanten en de regering. Voor die subsidie bestaat echter nog altijd niet al te veel belangstelling. Bovendien kwam ook nog eens de helft van de aanvragen van een bedrijf. De bondsregering stelde bij de introductie te verwachten dat er zeker 300.000 voertuigen in aanmerking zouden komen maar dat lijkt een half jaar na de invoering na een ver verwijderd doel. Duitsland blijft dan ook ver achterlopen wat betreft het aandeel EV’s. Volgens de verkeersdienst KBA kwamen er vorig jaar rond de 10.000 nieuwe ‘pure’ EV’s op de weg terwijl er in totaal 1,3 miljoen nieuwe personenauto’s zijn verkocht.

Duitse EV-premie slaat niet aan - Automobielmanagement.nl

Duitse EV-premie slaat niet aan

In Duitsland zijn in de tweede helft van vorig jaar 9.023 aanvragen voor een aankooppremie voor een elektrisch voertuig ingediend. In 5.100 gevallen ging het om een vol-elektrische auto, de rest waren plug-in hybrides.

Duitse EV-premie slaat niet aan

Dat heeft het bureau voor economie en exportcontrole Bafa meegedeeld. Bafa geeft ook een onderverdeling naar merken. BMW voert de lijst aan met 2.592 gevolgd door Renault met 1.648, Audi met 1.188 en VW met 887.

Duitsland voerde na lang aarzelen op 1 juli 2016 een ev-premie van maximaal 4.000 euro in, die gezamenlijk wordt betaald door de autofabrikanten en de regering. Voor die subsidie bestaat echter nog altijd niet al te veel belangstelling. Bovendien kwam ook nog eens de helft van de aanvragen van een bedrijf. De bondsregering stelde bij de introductie te verwachten dat er zeker 300.000 voertuigen in aanmerking zouden komen maar dat lijkt een half jaar na de invoering na een ver verwijderd doel. Duitsland blijft dan ook ver achterlopen wat betreft het aandeel EV’s. Volgens de verkeersdienst KBA kwamen er vorig jaar rond de 10.000 nieuwe ‘pure’ EV’s op de weg terwijl er in totaal 1,3 miljoen nieuwe personenauto’s zijn verkocht.