Consumer Electronics Show 2017
Alle schijnwerpers van de auto-industrie zijn deze periode gericht op Las Vegas. Niet vanwege een autobeurs, maar vanwege een elektronicabeurs. En toch is bijna het grootste deel van al het beursnieuws afkomstig van automerken. De Consumer Electronics Show, kortweg CES, is in een relatief korte periode uitgegroeid tot het podium waar autofabrikanten graag toekomstige systemen maar ook studiemodellen presenteren. De 2017-editie is themaloos, al lijkt autonoom rijden de meeste aandacht te krijgen. Faraday Future heeft er zijn elektrische autonoom rijdende FF 91 SUV gepresenteerd en BMW en Hyundai onthulden er het interieur van de toekomst. De Toyota Concept-i is de meest vriendelijke autonoom rijdende concept car sinds jaren en Honda onthulde er de NeuV: een elektrische auto geschikt voor autodelen die ook zelfstandig kan rijden. En de zelfstandig rijdende gezinsauto van de toekomst? Daar heeft Chrysler een passend antwoord op met de Portal Concept.
 

Renault Twizy-concurrent
En er was nog veel meer nieuws in Las Vegas. Eli Electric Vehicles onthulde er bijvoorbeeld de Eli ZERO: een Twizy-achtig voertuig met uiteraard elektrische aandrijving. Hoewel het nog een concept is, oogt de ZERO zeer productierijp. "Cities are changing, and our transportation should too", benadrukt het bedrijf. De tweezitter is volgens de makers ideaal stadsvervoer, net als de Twizy. Technische gegevens heeft Eli Electric Vehicles nog niet vrijgegeven, al zien we op een foto van het instrumentarium een actieradius staan van 289 kilometer. Er zijn serieuze productieplannen. Het is echter nog niet duidelijk wanneer de auto op de markt komt.
 

Actieradius Nissan Leaf groeit stevig
De actieradius van de volgende generatie Nissan Leaf, die op korte termijn wordt gelanceerd, krijgt een actieradius van meer dan 360 kilometer. Dat heeft Takao Asami, Nissan Senior Vice President van Research en Engineering, gezegd tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De auto krijgt ook ProPILOT-functies, waarmee de auto zelfstandig op de snelweg kan rijden. In de toekomst breidt Nissan het aanbod zelfrijdende functies uit, zodat de auto zich zowel op de snelweg als in de stad kan redden. De nieuwe LEAF deelt het platform met de volgende generatie Renault Zoe. Renault en Nissan besparen zo op ontwikkelingskosten. De Leaf kwam in 2010 op de markt. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 250.000 exemplaren van verkocht.
 

Tesla in cijfers
De eerste week van 2017 is ook een week van cijfers. Fabrikanten sluiten 2016 af en presenteren verkoopresultaten. Tesla heeft zijn verkoopdoelstelling van 2016 net niet gehaald. Het bedrijf leverde er 76.230 af, terwijl 80.000 auto’s waren begroot. Tesla blijft positief, want in de periode oktober tot en met eind december wist Tesla 22.200 auto’s af te leveren. Dat is een toename van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. 2017 wordt een belangrijk jaar voor Tesla. De bouw van de Gigafactory wordt verder afgerond en de eerste Amerikaanse klanten krijgen een Model 3. In de Gigafactory is de productie van de eerste accupakketten als gestart. De accuproductie voor de Model 3 start in het tweede kwartaal van 2018. Op jaarbasis zal de Gigafactory, zodra die op volle toeren (lees: spanning) draait, zo’n 35 GWh aan lithium-ion batterijen produceren.
 

Stekkerverkoop 2016 in cijfers
Nog meer cijfers dan. Van alle auto’s met een stekker werd de Tesla Model S vorig jaar in Nederland het meest verkocht. Het aantal kwam uit op 1.495 exemplaren. Door fiscale rugwind eindigde de Volvo XC90 T8 Twin Engine op de tweede plaats met 1.460 exemplaren, kort gevolgd door de BMW 3 Serie Plug-in Hybrid (1.404) en de Volkswagen Passat Variant GTE (1.103). Op de vijfde plaats is de Mercedes-Benz C 350 e Estate geïndigd (737).

Bron: ZERauto