Nu ook Citroën verdacht van sjoemelen

Na Volkswagen, Fiat Chrysler en Renault wordt nu ook Citroën beschuldigd van sjoemelen.

Nu ook Citroën verdacht van sjoemelen

Het gaat voorlopig om één model, de C4 Cactus BlueHDi 100 die onder bepaalde omstandigheden veel meer stikstofoxide zou uitstoten dan is opgegeven. Die auto zou daarmee ook niet meer voldoen aan de eisen voor een Euro 6 classificatie.

De beschuldiging komt van het Joint Research Centrum, een onderzoeksinstituut dat volgens Franse bronnen ‘is verbonden aan de Europese Commissie’. Dat heeft tijdens deze zomer op normale wegen in Spanje en Italië uitgevoerde testen geconstateerd dat de betrokken Citroën tot 585 mg NOx per kilometer uitstoot. Om voor Euro 6 in aanmerking te komen, moet de uitstoot onder de 80 mg blijven. Opvolgende onderzoeken in het laboratorium lieten zien dat de Cactus tot een bepaalde temperatuur netjes aan de eisen blijft voldoen. Komt de temperatuur echter boven de 17 graden, dan lijkt het emissiecontrolesysteem opeens uit te schakelen, zegt JRC.

De bevindingen zouden aansluiten bij recente mededelingen van de Franse minister voor milieu Ségoléne Royal. Toen bekend werd dat justitie een verder onderzoek wegens sjoemelen gaat instellen bij Renault, deelde zij mee ‘dat nog wordt gekeken naar de situatie bij andere autofabrikanten.’

Nu ook Citroën verdacht van sjoemelen - Automobielmanagement.nl

Nu ook Citroën verdacht van sjoemelen

Na Volkswagen, Fiat Chrysler en Renault wordt nu ook Citroën beschuldigd van sjoemelen.

Nu ook Citroën verdacht van sjoemelen

Het gaat voorlopig om één model, de C4 Cactus BlueHDi 100 die onder bepaalde omstandigheden veel meer stikstofoxide zou uitstoten dan is opgegeven. Die auto zou daarmee ook niet meer voldoen aan de eisen voor een Euro 6 classificatie.

De beschuldiging komt van het Joint Research Centrum, een onderzoeksinstituut dat volgens Franse bronnen ‘is verbonden aan de Europese Commissie’. Dat heeft tijdens deze zomer op normale wegen in Spanje en Italië uitgevoerde testen geconstateerd dat de betrokken Citroën tot 585 mg NOx per kilometer uitstoot. Om voor Euro 6 in aanmerking te komen, moet de uitstoot onder de 80 mg blijven. Opvolgende onderzoeken in het laboratorium lieten zien dat de Cactus tot een bepaalde temperatuur netjes aan de eisen blijft voldoen. Komt de temperatuur echter boven de 17 graden, dan lijkt het emissiecontrolesysteem opeens uit te schakelen, zegt JRC.

De bevindingen zouden aansluiten bij recente mededelingen van de Franse minister voor milieu Ségoléne Royal. Toen bekend werd dat justitie een verder onderzoek wegens sjoemelen gaat instellen bij Renault, deelde zij mee ‘dat nog wordt gekeken naar de situatie bij andere autofabrikanten.’