Laatste nieuws:

AMSTERDAM, 16 februari 2017 12:40

Slim stimuleringsbeleid voor elektrische auto's

Technische verbetering van elektrische auto’s – vooral van de accu – en meer snellaadstations zal meer mensen verleiden om elektrisch te rijden. Maar ook een slim belastingbeleid en inspelen op milieubewustzijn bij bepaalde groepen kan helpen.

Dit blijkt uit het onderzoek van NWO-promovendus Alexandros Dimitropoulos (VU). Het onderzoek is gefinancierd uit het onderzoeksprogramma 'Energietransities'. De meeste 100% elektrische auto's zijn nog altijd niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten die een schonere auto willen met zoveel mogelijk eigenschappen van een traditionele auto met verbrandingsmotor. Hoe kunnen de barrières voor aanschaf van dit soort auto's worden geslecht?

Alleen daadwerkelijk elektrisch rijden stimuleren
Alexandros Dimitropoulos: "Allereerst moeten we steeds een onderscheid maken tussen plug-in hybride auto's en 100% elektrische auto's. Plug-in hybride auto's kunnen een sleutelrol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit, omdat ze als het ware tussen de oude en de nieuwe soort auto in zitten. Consumenten kunnen dan vast een beetje wennen aan bijvoorbeeld het moeten laden, de stilte bij lage snelheden enzovoort. Maar de voordelen voor het milieu zijn natuurlijk veel lager, omdat veel mensen toch ook op fossiele brandstoffen blijven rijden. De fiscale stimulering voor plug-in hybrides moet daarom niet al te royaal zijn en zeker in de zakelijke markt gekoppeld zijn aan het aandeel daadwerkelijk elektrisch gereden kilometers."

Meer snellaadstations
Consumenten hebben vooral moeite met de kleine actieradius van elektrische auto's. Als die vergroot wordt en de snellaad-infastructuur wordt uitgebreid, zullen meer mensen elektrisch willen rijden, aldus Dimitropoulos. Om uit de niche van sport- of luxe wagens te komen, moet technologische ontwikkeling vooral gericht worden op meer geavanceerde accutechniek, waardoor de kosten en de laaddtijd van de accu verminderen en de actieradius omhoog gaat. "Plug-in hybride rijders kun je met beleid lastig aansporen om daadwerkelijk elektrisch te rijden. Dat lukt waarschijnlijk beter als er een hogere dichtheid van snellaadstations wordt gerealiseerd. Dat maakt adoptie van elektrische auto's ook minder afhankelijk van fiscaal beleid."

Vrouwen, hoogopgeleiden en ouderen
Beleid zou zich verder in de eerste adoptiefase moeten richten op stimuleren van de vraag door automobilisten bewust te maken van de afstanden die ze rijden en hen te trainen in het efficiënt inzetten van de actieradius die de accu biedt. Meest gevoelig voor een vroege overstap naar elektrisch zijn bij de zakelijke rijders de mensen die niet zoveel hoeven te rijden en een voorkeur hebben voor een kleine auto. Bij huishoudens met een eigen auto blijken het vooral vrouwen en mensen met een groot milieubewustzijn te zijn. Dimitropoulos: "Hier kun je met beleid en communicatie op inspelen. Onder milieubewusten vind je relatief veel vrouwen, hoogopgeleiden en oudere personen. Een hoog inkomen speelt trouwens geen rol. Mensen met hoge inkomens lijken juist minder snel te willen overstappen."

Milieu-effecten meetellen
Wat fiscale maatregelen betreft, leverde de vroegere belastingaftrek om de vraag in de zakelijke markt te stimuleren inderdaad veel aangeschafte elektrische auto's op, maar de maatschappelijke kosten hiervan bleken uiteindelijk te hoog - onder andere omdat er relatief veel dure modellen werden aangeschaft. Het zou beter zijn om jaarlijks een vaste bijtellingsreductie te geven bij aanschaf (bijvoorbeeld € 1000) op basis van de positieve milieu-effecten in plaats van een percentage zoals nu gebruikelijk is, zodat mensen gestimuleerd worden om milieuvriendelijke auto's te nemen in plaats van dure auto's: 100% elektrische auto's zouden dan relatief gunstiger voor de eigenaar moeten uitvallen dan plug-in hybride auto's. In elk geval zou daadwerkelijk elektrisch rijden beloond moeten worden en fossiel rijden bestraft, aldus Dimitropoulos. Een eenduidig belastingtarief voor alle auto's van de zaak, ongeacht hun milieu-impact, voorkomt dat differentiatie leidt tot ongewenste neveneffecten. Verder zou de BPM (belasting van personenauto's en motorrijtuigen) gebaseerd moeten worden op daadwerkelijke CO2-emissies en andere uitstoot zodat de milieu-impact van auto's evenredig wordt belast.  

Meer informatie
Alexandros Dimitropoulos voerde zijn promotieonderzoek ‘Low Emission Vehicles: Consumer Demand and Fiscal Policy' uit aan de Vrije Universiteit Amsterdam, als onderdeel van het programma ‘Elektrische voertuigen: de eerste fase van het adoptieproces', met financiering uit het NWO-programma Energy Transitions. Promotor was prof.dr. Jos van Ommeren.

Reacties (1)

Eindelijk een rapport waarin verschil wordt gemaakt tussen elektrisch en hybride. Daar kunnen D66 en de PVDA (zie rapport 'Elektrisch rijden. Doen!) een voorbeeld aan nemen.

Wim Ruberg

17-02-2017 op 09:47

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Revisiebranche goed voor half miljard jaaromzet (22-06-2017)
Oudere ondernemer peinst er niet over om te stoppen (19-06-2017)
Meer faillissementen in mei; vooral in de handel (14-06-2017)
Ook Nederlandse sjoemelclaim tegen Volkswagen (13-06-2017)
Op luxe vakantie met auto-importeur Pon (12-06-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
FiatChrysler krijgt te maken met VW-advocaat (23-06-2017)
Audi Brussel gaat tweede elektrisch model bouwen (22-06-2017)
Ford haalt Focus straks uit China (21-06-2017)
Peugeot verkoopt auto’s van Dongfeng (21-06-2017)
Britten moeten Britse auto’s kopen (21-06-2017)
Auto & Lease » RSS
Aangescherpte opzet verkiezing 'Leasemaatschappij van het jaar' (21-06-2017)
ALD Automotive haalt ruim 1,1 miljard op met beursgang (19-06-2017)
Arval: opkomst deelauto niet te stoppen (08-06-2017)
Leaseregistraties mei +42%; Ford Fiesta leasetopper (06-06-2017)
ALD wil tot 1,6 miljard ophalen met beursgang (06-06-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Onderzoek BinckBank: belegger stapt het liefst in Tesla (14-06-2017)
Autoboek De Geluksmachine: niemand rijdt in zijn droomauto (08-06-2017)
BCA veilt zeldzame Aston Martin Zagato (12-05-2017)
Porsche op tournee met miljoenste 911 (12-05-2017)
AM-weekendtip: Viva Italia 2017 op TT-circuit Assen (07-04-2017)
Auto & Milieu » RSS
Hittegolf: oudere diesel niet welkom in Parijs (22-06-2017)
EV-Nieuws: Tesla Model X vindt botsen niet erg (19-06-2017)
Noorwegen denkt over stoppen subsidie EV’s (15-06-2017)
Europese 'sjoemeloplossing': géén geld, wél garantie (15-06-2017)
Column Ton Roks: Fijnstof (15-06-2017)
Auto & Politiek » RSS
Europa kan sjoemelen harder aanpakken (31-05-2017)
‘Brexit kan autosector veel schade doen’ (01-05-2017)
Geen EU-agentschap voor toezicht op autotest (06-04-2017)
RAI: 'Mobiliteit wordt flinke uitdaging voor de nieuwe regering' (16-03-2017)
VNA en VZR nu ook in mobiliteitsalliantie (28-02-2017)
Auto & Reclame » RSS
Opel 'gescoord' met Youtube views (filmpje) (21-06-2017)
Michelin vernieuwt Bibendum logo (19-06-2017)
Pirelli kiest fotograaf voor kalender 2018 (15-06-2017)
Nieuwe elektrische Audi een 'Musk-Have' (15-06-2017)
Opel komende drie jaar mobiliteitspartner Feyenoord (01-06-2017)
Auto & Techniek » RSS
Terugroepactie USA: deuren van BMW vliegen open (30-05-2017)
PSA toont klant video van werkzaamheden (filmpje) (17-05-2017)
Tesla roept 53.000 auto’s terug (21-04-2017)
Tesla-rijders naar de rechter om Autopilot (20-04-2017)
Fiat scoort slecht in veiligheidstesten (filmpje) (13-04-2017)
Auto & Technologie » RSS
Duitsers sceptisch over autonome auto’s (23-06-2017)
Dodelijk ongeval met Autopilot niet Tesla’s schuld (21-06-2017)
Scania wil autonome EV’s uit verkeerstoren regelen (20-06-2017)
GM bouwt 130 zelfrijdende Chevrolet Bolt EV’s (15-06-2017)
Ford opent smart mobility centre in Londen (14-06-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Geevers Auto Parts lanceert Greenline (21-06-2017)
Nederlandse OE-toeleveranciers krijgen eigen paviljoen bij EquipAuto (20-06-2017)
Michelin: geen verhoging minimum profieldiepte (15-06-2017)
Fource vindt verkoeling bij Hella (07-06-2017)
Brit koopt auto-onderdelen steeds vaker online (07-06-2017)
Autodealer nieuws » RSS
PSA opent drie-merken showroom bij België (20-06-2017)
Auto Palace en EmerparkAuto bundelen krachten (13-06-2017)
Vijf jaar extra Porsche Approved Garantie (05-05-2017)
Wensink Automotive veilt budget auto's via Autorola (03-05-2017)
PSA opent futuristische showroom in Parijs (01-05-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (21-06-2017)
Citroën zet zwaar in op nieuwe C3 Aircross (13-06-2017)
Eerste Tesla Model 3 komt volgende maand (07-06-2017)
Rolls Royce 'bouwt' met Sweptail duurste auto ooit (filmpje) (31-05-2017)
Opel Ampera-e dit jaar in ons land (30-05-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Focwa-leden voorkomen gebruik gestolen onderdelen (13-06-2017)
CAO voor het Carrosseriebedrijf definitief (09-06-2017)
Tesla-rijder claimt vaker en meer schade (08-06-2017)
ASN hervormt netwerk regio Amsterdam (23-05-2017)
Euromaster stapt in autoruitherstel (19-05-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Na MacGyver is nu Chuck Norris de bestelauto-held (31-05-2017)
Dutch Dakar Experience is steeds groter bestelauto-event (24-05-2017)
Behoorlijke terugval Europese verkoop bedrijfsauto’s (24-05-2017)
Natuur & Milieu wil bestelbussen aanpakken (10-04-2017)
Bestelautoverkoop pakt draad weer op; maart +7,6%, Q1 +7,1% (04-04-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Tesla’s Autopilot-chef Lattner al na half jaar weg (22-06-2017)
Volvo benoemt aparte directie voor Polestar (22-06-2017)
Uber baas Kalanick vertrekt helemaal (21-06-2017)
Camiel van Meteren van Hyundai naar Kia (19-06-2017)
Opvolger Marchionne komt uit eigen gelederen (19-06-2017)
Franchise formules automotive » RSS
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
GroupAuto breidt uit met drie nieuwe leden (03-01-2017)
James opent vijf nieuwe vestigingen (22-12-2016)
Landelijke dekking Vakgarage uitgebreid in 2016 (13-12-2016)
Eerste franchisevestiging KwikFit opent in Oud Gastel (18-11-2016)
Marktcijfers automotive » RSS
Europese markt blijft in de lift (19-06-2017)
Onderzoek Statista: 'Duitser wil eigen auto' (19-06-2017)
Bijna dubbel zoveel EV’s verkocht in Duitsland (15-06-2017)
Mei 2017: diefstal motorvoertuigen daalt fors (14-06-2017)
Autoproductie zit op de 95 miljoen (14-06-2017)
Occasions » RSS
Porsche 911 populairste tweedehands sportauto (08-06-2017)
B2C-occasionverkoop mei +4,7%, prijzen stabiel (07-06-2017)
Export personenauto’s met 10% gedaald (22-05-2017)
Kenteken overschrijven bij alle KwikFit vestigingen (19-05-2017)
Flinke stijging aanbod occasions door consument in Q1 2017 (18-04-2017)
Overige » RSS
AM Driving Business Remarketing event - nog enkele plekken beschikbaar! (22-06-2017)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (20-06-2017)
Marktplaats komt met 'adverteren op maat' (20-06-2017)
Automotive Ronald Morien bouwt voort op kernwaarden (15-06-2017)
Ongeval op werkvloer bijna altijd gevolg van menselijke fout (15-06-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Vakgarage kiest voor Automotive Academy (27-09-2016)
Paul de Vries lanceert #DCDW Academy met online trainingen (27-07-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)
Formule 1-insider Robert Doornbos speciale gast tijdens Auto Prof managementmiddag (30-01-2017)
CBX Nederland verruilt Auto Prof Gorinchem voor eigen huis-show (10-01-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1762)...

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur Autovisie

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur Autovisie

Poll

Autodealers moeten zich aanpassen aan oudere doelgroep

Geef je mening toon resultaten