Forse daling aantal oude diesels

In Nederland rijden steeds minder vervuilende dieselauto’s met een bouwjaar van voor 2001. Het aantal oude dieselauto’s is vorig met 18 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar en komt uit op 155.000. Dat zijn 34.000 personen- en bestelauto’s minder dan een jaar eerder.

Forse daling aantal oude diesels

Sinds 2010 is driekwart van de oude diesels in Nederland verdwenen, meldt het CBS. Dat jaar stonden 570.000 oude diesels geregistreerd.
De daling was het grootst in Rotterdam, waar inwoners tot afgelopen vrijdag tegen een vergoeding hun oude diesel konden laten slopen. Naast de sloopregeling geldt er sinds begin 2016 ook een milieuzone. Het aantal oude diesels in de stad daalde daardoor met bijna de helft tot 2.200 stuks.
In de andere grote steden was de daling rond de 21 procent. In Utrecht was tot begin vorig jaar een sloopregeling. In de stad, waar sinds 2015 ook een milieuzone geldt, daalde het aantal oude dieselauto’s met 20 procent tot 1.500 stuks. Het laagste aantal van de vier grootste gemeenten.

De diesel ligt al langer onder vuur, ook in de landen om ons heen

Reacties

Het is onjuist te stellen dat de vermindering van oude diesels te danken is aan de invoering van milieuzones. De trend heeft zich al lang voor de invoering daarvan ingezet. Aanleiding: het verdwijnen van de vrijstelling van MRB.

Geplaatst door: Wim Ruberg op
Forse daling aantal oude diesels - Automobielmanagement.nl

Forse daling aantal oude diesels

In Nederland rijden steeds minder vervuilende dieselauto’s met een bouwjaar van voor 2001. Het aantal oude dieselauto’s is vorig met 18 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar en komt uit op 155.000. Dat zijn 34.000 personen- en bestelauto’s minder dan een jaar eerder.

Forse daling aantal oude diesels

Sinds 2010 is driekwart van de oude diesels in Nederland verdwenen, meldt het CBS. Dat jaar stonden 570.000 oude diesels geregistreerd.
De daling was het grootst in Rotterdam, waar inwoners tot afgelopen vrijdag tegen een vergoeding hun oude diesel konden laten slopen. Naast de sloopregeling geldt er sinds begin 2016 ook een milieuzone. Het aantal oude diesels in de stad daalde daardoor met bijna de helft tot 2.200 stuks.
In de andere grote steden was de daling rond de 21 procent. In Utrecht was tot begin vorig jaar een sloopregeling. In de stad, waar sinds 2015 ook een milieuzone geldt, daalde het aantal oude dieselauto’s met 20 procent tot 1.500 stuks. Het laagste aantal van de vier grootste gemeenten.

De diesel ligt al langer onder vuur, ook in de landen om ons heen

Reacties

Het is onjuist te stellen dat de vermindering van oude diesels te danken is aan de invoering van milieuzones. De trend heeft zich al lang voor de invoering daarvan ingezet. Aanleiding: het verdwijnen van de vrijstelling van MRB.

Geplaatst door: Wim Ruberg op