EV-Nieuws: benzinexit & bye bye diesel

Groot-Brittannië wil schonere lucht en neemt daarvoor drastische maatregelen. Andere landen bereiden ook plannen voor.

EV-Nieuws: benzinexit & bye bye diesel

Luchtkwaliteit verbeteren

Vanaf 2040 mogen er in Groot-Brittannië alleen nog volledig elektrische auto’s en hybrides met een benzinemotor worden verkocht. Vanaf dat jaar zijn benzineauto’s, diesels en hybrides met een dieselmotor verboden. Volgens milieuminister Michael Gove is de maatregel noodzakelijk om de luchtkwaliteit in Groot-Brittannië te verbeteren. Vanaf 2050 moeten ook alle nog overgebleven benzine- en dieselauto’s van de weg verdwenen zijn.

Dieselauto’s hebben nog potentieel

Ook Frankrijk heeft een soortgelijk plan om in 2040 diesels en benzine-auto’s te verbieden, al zijn daar hybrides dan nog wel legaal. In Noorwegen zijn ze nog wat ambitieuzer: vanaf 2025 mogen daar alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. In Duitsland reageren ze mild op de plannen van Frankrijk en Groot-Brittannië. Bondskanselier Angela Merkel stelt zelfs dat dieselauto’s echt niet zo vervuilend zijn als wordt aangenomen en dat ze nog tientallen jaren mee kunnen, ook al noemt ze de ontwikkeling van EV’s wel heel positief.

Industrie in bescherming nemen

De Duitse politicus Oliver Wittke vindt dat Merkel de Duitse auto-industrie te veel in bescherming neemt. Wittke vindt het eveneens onacceptabel dat Groot-Brittannië binnen Europa maatregelen durft te nemen en dat Duitsland achter de feiten aan loopt.

Plannen in Nederland

In Nederland bestaan er ook al plannen voor het wagenpark. Na 2035 worden er alleen nog maar emissievrije auto’s verkocht en na 2050 wordt alleen nog maar emissievrij gereden, zo is het plan. De fiscale stimulering wordt gericht op de volelektrische auto´s.

Benzine- en diesel volledig afschaffen?

Overheden wachten de komende jaren grote dilemma’s. Op dit moment maken door elektriciteit aangedreven voertuigen slechts een uiterst klein deel uit van het rijdende wagenpark. Iedereen in een elektrische auto krijgen lukt alleen als de overheid forse subsidies geeft. Bovendien kun je een arm gezin niet dwingen om hun brandstofauto weg te doen om ze vervolgens de aanschaf van een elektrische auto af te dwingen die ze niet kunnen betalen. En moet je benzine- of diesel wel afschaffen? In China en India rijden ze rustig door op fossiele brandstoffen. De CO2-emissies die in Europa worden bespaard, komen in China en India met dikke pluimen uit de schoorstenen en uitlaten.

Precieze invulling blijft uit

Veel is dus nog steeds onduidelijk. Er wordt veel geroepen, maar als het om de details gaat, gaan alle megafoons van overheden op mute. Daarnaast zijn er miljoenen mensen met een hobbyauto waarvan ze mogelijk nog jaren willen genieten. Die auto’s zijn geld waard. Komt de overheid in actie voor het waardeverlies van die auto’s als alleen nog elektrisch rijden wordt toegestaan, zoals in Engeland? Voor de economie heeft zo’n plan grote gevolgen en duizenden banen raken verloren. Hoe wordt dat opgevangen? Vragen, vragen en nog eens vragen. We moeten naar schoner vervoer, dat staat buiten kijf bij overheden. Maar een precieze invulling blijft vooralsnog uit.

Een eerste stap

Uit recent onderzoek is gebleken dat ongeveer één op de acht automobilisten wil overstappen op elektrisch rijden. Een op de acht. Dat is niet veel. Verder spelen er ook andere problemen. De vraag naar stroom blijft groeien. Ook het aantal mensen groeit en iedereen moet en zal naar verwachting langer kunnen leven. Mensen verlangen naar vrijheid en dus ook mobiliteit. Omdat ze naar verwachting ook ouder worden, maken ze ook langer gebruik van energiebronnen op Aarde. Afijn, de hindernissen stapelen zich in hoog tempo op, net als het aantal vragen. Een wet die elektrisch rijden verplicht maakt is nog ver weg. Maar de eerste letters staan al op papier. Dat is een eerste stap.

Bron: ZERauto 

EV-Nieuws: benzinexit & bye bye diesel - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: benzinexit & bye bye diesel

Groot-Brittannië wil schonere lucht en neemt daarvoor drastische maatregelen. Andere landen bereiden ook plannen voor.

EV-Nieuws: benzinexit & bye bye diesel

Luchtkwaliteit verbeteren

Vanaf 2040 mogen er in Groot-Brittannië alleen nog volledig elektrische auto’s en hybrides met een benzinemotor worden verkocht. Vanaf dat jaar zijn benzineauto’s, diesels en hybrides met een dieselmotor verboden. Volgens milieuminister Michael Gove is de maatregel noodzakelijk om de luchtkwaliteit in Groot-Brittannië te verbeteren. Vanaf 2050 moeten ook alle nog overgebleven benzine- en dieselauto’s van de weg verdwenen zijn.

Dieselauto’s hebben nog potentieel

Ook Frankrijk heeft een soortgelijk plan om in 2040 diesels en benzine-auto’s te verbieden, al zijn daar hybrides dan nog wel legaal. In Noorwegen zijn ze nog wat ambitieuzer: vanaf 2025 mogen daar alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. In Duitsland reageren ze mild op de plannen van Frankrijk en Groot-Brittannië. Bondskanselier Angela Merkel stelt zelfs dat dieselauto’s echt niet zo vervuilend zijn als wordt aangenomen en dat ze nog tientallen jaren mee kunnen, ook al noemt ze de ontwikkeling van EV’s wel heel positief.

Industrie in bescherming nemen

De Duitse politicus Oliver Wittke vindt dat Merkel de Duitse auto-industrie te veel in bescherming neemt. Wittke vindt het eveneens onacceptabel dat Groot-Brittannië binnen Europa maatregelen durft te nemen en dat Duitsland achter de feiten aan loopt.

Plannen in Nederland

In Nederland bestaan er ook al plannen voor het wagenpark. Na 2035 worden er alleen nog maar emissievrije auto’s verkocht en na 2050 wordt alleen nog maar emissievrij gereden, zo is het plan. De fiscale stimulering wordt gericht op de volelektrische auto´s.

Benzine- en diesel volledig afschaffen?

Overheden wachten de komende jaren grote dilemma’s. Op dit moment maken door elektriciteit aangedreven voertuigen slechts een uiterst klein deel uit van het rijdende wagenpark. Iedereen in een elektrische auto krijgen lukt alleen als de overheid forse subsidies geeft. Bovendien kun je een arm gezin niet dwingen om hun brandstofauto weg te doen om ze vervolgens de aanschaf van een elektrische auto af te dwingen die ze niet kunnen betalen. En moet je benzine- of diesel wel afschaffen? In China en India rijden ze rustig door op fossiele brandstoffen. De CO2-emissies die in Europa worden bespaard, komen in China en India met dikke pluimen uit de schoorstenen en uitlaten.

Precieze invulling blijft uit

Veel is dus nog steeds onduidelijk. Er wordt veel geroepen, maar als het om de details gaat, gaan alle megafoons van overheden op mute. Daarnaast zijn er miljoenen mensen met een hobbyauto waarvan ze mogelijk nog jaren willen genieten. Die auto’s zijn geld waard. Komt de overheid in actie voor het waardeverlies van die auto’s als alleen nog elektrisch rijden wordt toegestaan, zoals in Engeland? Voor de economie heeft zo’n plan grote gevolgen en duizenden banen raken verloren. Hoe wordt dat opgevangen? Vragen, vragen en nog eens vragen. We moeten naar schoner vervoer, dat staat buiten kijf bij overheden. Maar een precieze invulling blijft vooralsnog uit.

Een eerste stap

Uit recent onderzoek is gebleken dat ongeveer één op de acht automobilisten wil overstappen op elektrisch rijden. Een op de acht. Dat is niet veel. Verder spelen er ook andere problemen. De vraag naar stroom blijft groeien. Ook het aantal mensen groeit en iedereen moet en zal naar verwachting langer kunnen leven. Mensen verlangen naar vrijheid en dus ook mobiliteit. Omdat ze naar verwachting ook ouder worden, maken ze ook langer gebruik van energiebronnen op Aarde. Afijn, de hindernissen stapelen zich in hoog tempo op, net als het aantal vragen. Een wet die elektrisch rijden verplicht maakt is nog ver weg. Maar de eerste letters staan al op papier. Dat is een eerste stap.

Bron: ZERauto