‘Diesel Top’ Duitse autofabrikanten luidt niet het einde van diesel in

De Duitse autofabrikanten gaan vijf miljoen dieselauto’s van nieuwe software voorzien om de uitstoot van gevaarlijke stoffen terug te dringen. Dat gaat echter alleen om nieuwere diesels met een Euro 5 of Euro 6 motor waardoor het probleem van de luchtvervuiling in de steden en de daardoor dreigende rijverboden niet is opgelost.

'Diesel Top' Duitse autofabrikanten luidt niet het einde van diesel in

Duitse overheden hebben de autobedrijven daarom voorgesteld om zelf een sloopregeling te bekostigen om de eigenaren van oudere diesels over te halen hun auto voor een schone versie in te ruilen. De eerste fabrikanten zijn daar inmiddels al mee over de brug gekomen.

Dat zijn de voornaamste resultaten van de Dieseltop die minister van verkeer Alexander Dobrindt woensdag had bijeengeroepen met de autofabrikanten, andere ministers uit de bondsregering en de overheden van een aantal grote deelstaten. De top werd de hele dag omringd door demonstranten tegen de luchtvervuiling en verhuisde op het laatste moment van Dobrindts eigen ministerie naar dat van binnenlandse zaken.

De Diesel Gipfel heeft zeker niet het einde van diesel ingeluid, integendeel. Doel was vooral oplossingen te vinden om dieselmotoren zoveel schoner te maken dat rijverboden in de steden niet meer nodig zijn, had Dobrindt tevoren aangegeven. CEO Dieter Zetsche van Daimler, die zich al eerder nadrukkelijk achter de dieselmotor heeft geschaard, verwoordde dat zo: "Rijverboden in de steden is een klimatologische goal in eigen doel. Zolang elektrische auto’s nog een gering marktaandeel hebben, is optimalisering van de dieselmotor één van de beste methoden om de klimaatdoelen voor de steden te bereiken door de CO2-uitstoot te beperken. We zetten daarom in op verbetering van de diesel, niet op het verbieden ervan."

Vandaar dat Mercedes-Benz een miljoen auto’s in Duitsland – en nog eens twee miljoen elders in Europa – terugroept om de software die de uitstoot moet beteugelen te ‘updaten’. VW neemt soortgelijke maatregelen, maar dan weer alleen voor de nieuwere modellen, aldus CEO Matthias Muller: "Ik laat mijn ingenieurs graag aan de toekomst werken en niet aan motoren die tien, vijftien jaar oud zijn." De autofabrikanten zullen daarnaast echter met andere ingrepen moeten komen, denkt minister voor milieu Barbara Hendricks: "Natuurlijk zijn de nu overeengekomen maatregelen uiteindelijk niet genoeg om de luchtvervuiling in de steden voldoende terug te dringen. Ik zou een premie van de fabrikanten voor de aanschaf van milieuvriendelijke auto’s toejuichen." BMW maar ook Ford en Toyota hebben daarop direct al gereageerd door op de inruil van een Euro 4 of zelfs Euro 5 dieselwagen voor een hybride of EV een premie van enkele duizenden euro’s te zetten.

De overheid doet overigens zelf ook wat. Dobrindt heeft 250 miljoen toegezegd om stadsbussen en andere OV-middelen zo snel mogelijk milieuvriendelijk te maken. Daarnaast wordt het budget voor de aanleg van fietspaden verhoogd van 150 naar 200 miljoen. Niet verrassend is dat de milieubeweging desalniettemin niet blij is met de ‘magere resultaten’. Voorzitter Hubert Weiger van de Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND): "Met een aangeboden software update die niet eens verplicht is worden rijverboden in de steden onvermijdelijk. De autofabrikanten hebben zich opnieuw niets aangetrokken van de belangen van de consument en van milieubeschermers. De regering heeft verzuimd de verantwoordelijkheden voor het dieselschandaal op hun plichten te wijzen."

‘Diesel Top’ Duitse autofabrikanten luidt niet het einde van diesel in - Automobielmanagement.nl

‘Diesel Top’ Duitse autofabrikanten luidt niet het einde van diesel in

De Duitse autofabrikanten gaan vijf miljoen dieselauto’s van nieuwe software voorzien om de uitstoot van gevaarlijke stoffen terug te dringen. Dat gaat echter alleen om nieuwere diesels met een Euro 5 of Euro 6 motor waardoor het probleem van de luchtvervuiling in de steden en de daardoor dreigende rijverboden niet is opgelost.

'Diesel Top' Duitse autofabrikanten luidt niet het einde van diesel in

Duitse overheden hebben de autobedrijven daarom voorgesteld om zelf een sloopregeling te bekostigen om de eigenaren van oudere diesels over te halen hun auto voor een schone versie in te ruilen. De eerste fabrikanten zijn daar inmiddels al mee over de brug gekomen.

Dat zijn de voornaamste resultaten van de Dieseltop die minister van verkeer Alexander Dobrindt woensdag had bijeengeroepen met de autofabrikanten, andere ministers uit de bondsregering en de overheden van een aantal grote deelstaten. De top werd de hele dag omringd door demonstranten tegen de luchtvervuiling en verhuisde op het laatste moment van Dobrindts eigen ministerie naar dat van binnenlandse zaken.

De Diesel Gipfel heeft zeker niet het einde van diesel ingeluid, integendeel. Doel was vooral oplossingen te vinden om dieselmotoren zoveel schoner te maken dat rijverboden in de steden niet meer nodig zijn, had Dobrindt tevoren aangegeven. CEO Dieter Zetsche van Daimler, die zich al eerder nadrukkelijk achter de dieselmotor heeft geschaard, verwoordde dat zo: "Rijverboden in de steden is een klimatologische goal in eigen doel. Zolang elektrische auto’s nog een gering marktaandeel hebben, is optimalisering van de dieselmotor één van de beste methoden om de klimaatdoelen voor de steden te bereiken door de CO2-uitstoot te beperken. We zetten daarom in op verbetering van de diesel, niet op het verbieden ervan."

Vandaar dat Mercedes-Benz een miljoen auto’s in Duitsland – en nog eens twee miljoen elders in Europa – terugroept om de software die de uitstoot moet beteugelen te ‘updaten’. VW neemt soortgelijke maatregelen, maar dan weer alleen voor de nieuwere modellen, aldus CEO Matthias Muller: "Ik laat mijn ingenieurs graag aan de toekomst werken en niet aan motoren die tien, vijftien jaar oud zijn." De autofabrikanten zullen daarnaast echter met andere ingrepen moeten komen, denkt minister voor milieu Barbara Hendricks: "Natuurlijk zijn de nu overeengekomen maatregelen uiteindelijk niet genoeg om de luchtvervuiling in de steden voldoende terug te dringen. Ik zou een premie van de fabrikanten voor de aanschaf van milieuvriendelijke auto’s toejuichen." BMW maar ook Ford en Toyota hebben daarop direct al gereageerd door op de inruil van een Euro 4 of zelfs Euro 5 dieselwagen voor een hybride of EV een premie van enkele duizenden euro’s te zetten.

De overheid doet overigens zelf ook wat. Dobrindt heeft 250 miljoen toegezegd om stadsbussen en andere OV-middelen zo snel mogelijk milieuvriendelijk te maken. Daarnaast wordt het budget voor de aanleg van fietspaden verhoogd van 150 naar 200 miljoen. Niet verrassend is dat de milieubeweging desalniettemin niet blij is met de ‘magere resultaten’. Voorzitter Hubert Weiger van de Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND): "Met een aangeboden software update die niet eens verplicht is worden rijverboden in de steden onvermijdelijk. De autofabrikanten hebben zich opnieuw niets aangetrokken van de belangen van de consument en van milieubeschermers. De regering heeft verzuimd de verantwoordelijkheden voor het dieselschandaal op hun plichten te wijzen."