EV-Nieuws: Slimme camper met zonnepanelen

Kamperen 2.0. Wat dat is? De Duitse caravan- en camperproducent Dethleffs heeft wel een idee.

EV-Nieuws: Slimme camper met zonnepanelen

Dethleffs e.Home

Dethleffs heeft de e.Home gepresenteerd. Het gaat om een elektrische Iveco Daily-camper waarvan de opbouw compleet is afgewerkt met zonnepanelen met een totale oppervlakte van 31 vierkante meter. Die kunnen samen tot 3.000 Watt stroom genereren. De camper wordt aangedreven door een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor waarmee de 5,6 ton zware camper een snelheid kan halen van 80 km/u.
 

Drie batterijen

Het voertuig heeft drie FIAMM sodium-nikkelchloride batterijen met een capaciteit van 3 x 76 Ah. De batterijen zijn volledig recyclebaar en kunnen tot zo’n 1.500 keer worden opgeladen. De actieradius is met 167 tot 200 kilometer (280 km NEDC) nog vrij beperkt, maar dankzij een snellader staat twee uur laden garant voor 80 procent accustatus. Via een normaal stopcontact duurt opladen tot 100 procent 24 uur.  

Slimme app

De zonnepanelen wekken stroom voor de apparaten aan boord van de camper. Dethleffs maakt niet duidelijk of de zonnepanelen ook tijdens het rijden stroom opwekken waardoor de range langer wordt. Een slim verwarmingssysteem, draadloze oplaadplekken voor elektronica en een slimme app om alle vitale onderdelen van de camper te monitoren, zijn ook allemaal aanwezig. Kopen kan nog niet. Het gaat puur om een prototype.
 

Zonnecelmuren 

We blijven nog even in de wereld van zonnepanelen. Heel stijlvol oogt het allemaal niet: een dak vol met zonnepanelen. Energie opwekken moet op een stijlvollere manier kunnen. Tesla integreert bijvoorbeeld zonneceltechniek in dakpannen, dan vallen ze al minder op. Aan de Universiteit van Exeter is een andere manier bedacht door zonnecellen te integreren in glazen blokken waarmee een muur gebouwd kan worden. Deze zogeheten Solar Squared-blokken hebben speciale optische elementen zodat er zoveel mogelijk energie wordt opgevangen. Een nadeel: de opwekcapaciteit is flink minder ten opzichte van zonnepanelen. Maar toch: het is wel een mogelijkheid. 
 

Bosch e-Axle: autofabrikanten mogen zich melden  

De Bosch e-Axle is een alles-in-een-oplossing voor autofabrikanten. Bosch heeft het over electric axle drive, vandaar de naam e-Axle. Bosch brengt drie aandrijfcomponenten – de motor, elektronica en transmissie – onder in één aandrijfmodule. De componenten zijn heel flexibel, waardoor de e-Axle volgens Bosch geschikt is voor hybrides, plug-inhybrides, volledig elektrische auto’s, SUV’s en zelfs lichte bedrijfswagens.
 

Productie in 2019

"De e-Axle is de ‘start-up’ aandrijflijn voor elektrische auto’s, ook voor gevestigde autofabrikanten. Het stelt ze in staat om te besparen op waardevolle ontwikkelingstijd en hun elektrische voertuigen aanzienlijk sneller op de markt te brengen", zegt Dr. Rolf Bulander, member of the board of management of Robert Bosch GmbH. Nu al vinden er tests met de e-Axle plaats bij klanten. Massaproductie staat in de planning voor 2019. De aandrijflijn kan 50 tot 300 kW (68 tot 408 pk) leveren en een koppel van minimaal 1.000 tot 6.000 Nm. Niet slecht voor een aandrijfmodule van slechts 90 kilogram. De aandrijfunit kan zowel op de vóór- als achteras geplaatst worden. Of op beide natuurlijk.

Bron: ZERauto 

 

 

 

 

 

  

EV-Nieuws: Slimme camper met zonnepanelen - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Slimme camper met zonnepanelen

Kamperen 2.0. Wat dat is? De Duitse caravan- en camperproducent Dethleffs heeft wel een idee.

EV-Nieuws: Slimme camper met zonnepanelen

Dethleffs e.Home

Dethleffs heeft de e.Home gepresenteerd. Het gaat om een elektrische Iveco Daily-camper waarvan de opbouw compleet is afgewerkt met zonnepanelen met een totale oppervlakte van 31 vierkante meter. Die kunnen samen tot 3.000 Watt stroom genereren. De camper wordt aangedreven door een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor waarmee de 5,6 ton zware camper een snelheid kan halen van 80 km/u.
 

Drie batterijen

Het voertuig heeft drie FIAMM sodium-nikkelchloride batterijen met een capaciteit van 3 x 76 Ah. De batterijen zijn volledig recyclebaar en kunnen tot zo’n 1.500 keer worden opgeladen. De actieradius is met 167 tot 200 kilometer (280 km NEDC) nog vrij beperkt, maar dankzij een snellader staat twee uur laden garant voor 80 procent accustatus. Via een normaal stopcontact duurt opladen tot 100 procent 24 uur.  

Slimme app

De zonnepanelen wekken stroom voor de apparaten aan boord van de camper. Dethleffs maakt niet duidelijk of de zonnepanelen ook tijdens het rijden stroom opwekken waardoor de range langer wordt. Een slim verwarmingssysteem, draadloze oplaadplekken voor elektronica en een slimme app om alle vitale onderdelen van de camper te monitoren, zijn ook allemaal aanwezig. Kopen kan nog niet. Het gaat puur om een prototype.
 

Zonnecelmuren 

We blijven nog even in de wereld van zonnepanelen. Heel stijlvol oogt het allemaal niet: een dak vol met zonnepanelen. Energie opwekken moet op een stijlvollere manier kunnen. Tesla integreert bijvoorbeeld zonneceltechniek in dakpannen, dan vallen ze al minder op. Aan de Universiteit van Exeter is een andere manier bedacht door zonnecellen te integreren in glazen blokken waarmee een muur gebouwd kan worden. Deze zogeheten Solar Squared-blokken hebben speciale optische elementen zodat er zoveel mogelijk energie wordt opgevangen. Een nadeel: de opwekcapaciteit is flink minder ten opzichte van zonnepanelen. Maar toch: het is wel een mogelijkheid. 
 

Bosch e-Axle: autofabrikanten mogen zich melden  

De Bosch e-Axle is een alles-in-een-oplossing voor autofabrikanten. Bosch heeft het over electric axle drive, vandaar de naam e-Axle. Bosch brengt drie aandrijfcomponenten – de motor, elektronica en transmissie – onder in één aandrijfmodule. De componenten zijn heel flexibel, waardoor de e-Axle volgens Bosch geschikt is voor hybrides, plug-inhybrides, volledig elektrische auto’s, SUV’s en zelfs lichte bedrijfswagens.
 

Productie in 2019

"De e-Axle is de ‘start-up’ aandrijflijn voor elektrische auto’s, ook voor gevestigde autofabrikanten. Het stelt ze in staat om te besparen op waardevolle ontwikkelingstijd en hun elektrische voertuigen aanzienlijk sneller op de markt te brengen", zegt Dr. Rolf Bulander, member of the board of management of Robert Bosch GmbH. Nu al vinden er tests met de e-Axle plaats bij klanten. Massaproductie staat in de planning voor 2019. De aandrijflijn kan 50 tot 300 kW (68 tot 408 pk) leveren en een koppel van minimaal 1.000 tot 6.000 Nm. Niet slecht voor een aandrijfmodule van slechts 90 kilogram. De aandrijfunit kan zowel op de vóór- als achteras geplaatst worden. Of op beide natuurlijk.

Bron: ZERauto