Nieuwe diesels gaan ver over de emissie-eisen

Ook bij nieuwe dieselauto’s met een Euro 6 motor is sprake van een sterke overschrijding van de vorige week van kracht geworden strengere eisen voor de uitstoot van gevaarlijke stoffen.

Nieuwe diesel gaan ver over de emissie-eisen

Onder normale rij-omstandigheden ligt de uitstoot van stikstofoxide bij Euro 6 dieselauto’s gemiddeld zeven keer hoger dan wat sinds 1 september is toegestaan, stelt de International Council on Clean Transportation, een onderzoeksinstelling op het gebied van de milieukanten van het transport.

De organisatie testte 15 auto’s gedurende meer dan 140 uur en 6.400 kilometers rijden. Daarmee is het onderzoek volgens de ICCT het grootste dat tot nu toe is uitgevoerd naar Euro 6 dieselauto’s. De ICCT constateert daarbij wel dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende modellen. "Er bestaan dus wel technologieën voor schone diesels maar die worden niet consistent toegepast door de verschillende autofabrikanten," zegt hoofd onderzoek dr Vicente Franco. Tot nu toe worden de emissies tijdens het rijden op de weg nog niet meegenomen bij de officiële modeltesten maar de Europese Commissie probeert wel dat nog dit jaar in te voeren.

Nieuwe diesels gaan ver over de emissie-eisen - Automobielmanagement.nl

Nieuwe diesels gaan ver over de emissie-eisen

Ook bij nieuwe dieselauto’s met een Euro 6 motor is sprake van een sterke overschrijding van de vorige week van kracht geworden strengere eisen voor de uitstoot van gevaarlijke stoffen.

Nieuwe diesel gaan ver over de emissie-eisen

Onder normale rij-omstandigheden ligt de uitstoot van stikstofoxide bij Euro 6 dieselauto’s gemiddeld zeven keer hoger dan wat sinds 1 september is toegestaan, stelt de International Council on Clean Transportation, een onderzoeksinstelling op het gebied van de milieukanten van het transport.

De organisatie testte 15 auto’s gedurende meer dan 140 uur en 6.400 kilometers rijden. Daarmee is het onderzoek volgens de ICCT het grootste dat tot nu toe is uitgevoerd naar Euro 6 dieselauto’s. De ICCT constateert daarbij wel dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende modellen. "Er bestaan dus wel technologieën voor schone diesels maar die worden niet consistent toegepast door de verschillende autofabrikanten," zegt hoofd onderzoek dr Vicente Franco. Tot nu toe worden de emissies tijdens het rijden op de weg nog niet meegenomen bij de officiële modeltesten maar de Europese Commissie probeert wel dat nog dit jaar in te voeren.