Technische problemen bij herstelde sjoemeldiesels

De software-update die Volkswagen in België heeft uitgevoerd om sjoemeldiesels te herstellen blijkt in een aantal gevallen andere onderdelen van de auto te beschadigen.

Technische problemen bij herstelde sjoemeldiesels

Dat meldt het economische dagblad De Tijd. Het probleem doet zich vooral voor bij het EGR-systeem dat er voor zorgt dat uitlaatgassen uit de motor teruggeleid worden naar de verbrandingskamer om de temperatuur en daardoor de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te laten dalen. Na de update wordt dat systeem intensiever gebruikt waardoor de EGR-klep sneller slijt of verstopt raakt door roetdeeltjes, omschrijft De Tijd. Autobezitters krijgen vervolgens een waarschuwingslampje te zien en moeten terug naar de garage.

Frequentie problemen neemt toe

Volgens de krant blijkt het probleem zich bij ongeveer 3.000 van de 300.000 Belgische sjoemeldiesels voor te doen. Technici melden daarbij aan de krant dat ze verwachten dat dergelijke problemen in de nabije toekomst vaker op zullen duiken omdat ook andere systemen intensiever gebruikt worden.

Technische problemen bij herstelde sjoemeldiesels - Automobielmanagement.nl

Technische problemen bij herstelde sjoemeldiesels

De software-update die Volkswagen in België heeft uitgevoerd om sjoemeldiesels te herstellen blijkt in een aantal gevallen andere onderdelen van de auto te beschadigen.

Technische problemen bij herstelde sjoemeldiesels

Dat meldt het economische dagblad De Tijd. Het probleem doet zich vooral voor bij het EGR-systeem dat er voor zorgt dat uitlaatgassen uit de motor teruggeleid worden naar de verbrandingskamer om de temperatuur en daardoor de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te laten dalen. Na de update wordt dat systeem intensiever gebruikt waardoor de EGR-klep sneller slijt of verstopt raakt door roetdeeltjes, omschrijft De Tijd. Autobezitters krijgen vervolgens een waarschuwingslampje te zien en moeten terug naar de garage.

Frequentie problemen neemt toe

Volgens de krant blijkt het probleem zich bij ongeveer 3.000 van de 300.000 Belgische sjoemeldiesels voor te doen. Technici melden daarbij aan de krant dat ze verwachten dat dergelijke problemen in de nabije toekomst vaker op zullen duiken omdat ook andere systemen intensiever gebruikt worden.