Column Ton Roks: Hybride is het slimst

Sommige partijen geloven dat we in 2025 de grenzen dicht kunnen gooien voor auto’s die niet uitstootloos zijn. Hoe dat te rijmen valt met de Europese wetgeving dat voertuigen in 2021 maximaal 95 gram kooldioxide mogen uitstoten, laten ze in het midden.

Column Ton Roks: Hybride is het slimst

Het is mij ook niet duidelijk of die uitstootloze auto’s in 2025 direct of indirect emissieloos moeten zijn. Als ze hun stroom van kolengestookte centrales betrekken, zijn ze niet zonder uitstoot. Ben benieuwd hoe men dat gaat ‘oplossen’.

Van één ding kunnen we zeker zijn, de politici van nu kunnen die grens van 2025 gemakkelijk stellen. Als het voornemen ten uitvoer gebracht moet worden, dragen zij geen verantwoordelijkheid meer. Anderen zullen dan de fikse problemen moeten oplossen waarvoor we staan, zoals het bouwen van een elektriciteitsnetwerk dat honderdduizenden hongerige accu’s simultaan kan voeden en het genereren van echt schone stroom.

Hoe lang zal de fixatie op de auto nog duren? Wellicht volgt er na 2025 bevrijding want als we dan allemaal Leaf rijden, zal duidelijk worden hoe laag het uiteindelijke rendement is van die verplichte elektrificatie. Simpelweg omdat we de bussen, vrachtwagens, vliegtuigen, treinen, schepen, industrie, landbouw en onze potkacheltjes relatief ongemoeid hebben gelaten.

Zullen we dan in elk geval wel goedkoper rijden? Congestie blijft congestie, ook met autonoom rijdende elektro-auto’s. Er zullen hoe dan ook meer tol- en betaalsystemen komen. Wellicht mogen de ‘geëlektrificeerde autonomen’ fijn gratis de weg op, als ze in-car-advertising toestaan. Auto’s zullen geen luchtfilter meer hebben, maar een spamfilter. Feit is: de overheid haalt met fossiele brandstoffen miljarden aan belastingen binnen en die miljarden zullen elders ‘geoogst’ worden. Reken erop dat er politieke redenen gevonden worden om elektrische energie heel veel duurder te maken.

Misschien lukt het om nuchter te blijven. Het is sowieso verstandig om spaarzamer met fossiele brandstoffen om te gaan, zeker omdat we nog niet weten hoe we de enorme hoeveelheden elektrische energie gaan opwekken. Ik zet daarom in op de hybride, die zal nog vele decennia lang het slimste voertuig blijven. Hij functioneert immers in bestaande en nieuwe infrastructuren. En hij kan twee kunstjes die nog lang héél belangrijk zullen blijven: spaarzaam zijn met fossiele brandstof zonder volledig afhankelijk te zijn van een elektrische energievoorziening, die nog lang niet klaar is voor een brandstofloze wereld.

 

Reacties

Ton,
Je loopt wel wat achter hoor…
Verbaast me niets trouwens; ik reed al hybride toen jij nog in een X6 reed, en die conservatieve autojournalisten om je heen nog riepen dat hybride nooit wat zou worden, en diesels aanprezen. ‘clean diesel’, dat soort onzin. Laat het je nou niet weer gebeuren; hybride heeft zn langste tijd gehad.

Geplaatst door: Vonk op
Column Ton Roks: Hybride is het slimst - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Hybride is het slimst

Sommige partijen geloven dat we in 2025 de grenzen dicht kunnen gooien voor auto’s die niet uitstootloos zijn. Hoe dat te rijmen valt met de Europese wetgeving dat voertuigen in 2021 maximaal 95 gram kooldioxide mogen uitstoten, laten ze in het midden.

Column Ton Roks: Hybride is het slimst

Het is mij ook niet duidelijk of die uitstootloze auto’s in 2025 direct of indirect emissieloos moeten zijn. Als ze hun stroom van kolengestookte centrales betrekken, zijn ze niet zonder uitstoot. Ben benieuwd hoe men dat gaat ‘oplossen’.

Van één ding kunnen we zeker zijn, de politici van nu kunnen die grens van 2025 gemakkelijk stellen. Als het voornemen ten uitvoer gebracht moet worden, dragen zij geen verantwoordelijkheid meer. Anderen zullen dan de fikse problemen moeten oplossen waarvoor we staan, zoals het bouwen van een elektriciteitsnetwerk dat honderdduizenden hongerige accu’s simultaan kan voeden en het genereren van echt schone stroom.

Hoe lang zal de fixatie op de auto nog duren? Wellicht volgt er na 2025 bevrijding want als we dan allemaal Leaf rijden, zal duidelijk worden hoe laag het uiteindelijke rendement is van die verplichte elektrificatie. Simpelweg omdat we de bussen, vrachtwagens, vliegtuigen, treinen, schepen, industrie, landbouw en onze potkacheltjes relatief ongemoeid hebben gelaten.

Zullen we dan in elk geval wel goedkoper rijden? Congestie blijft congestie, ook met autonoom rijdende elektro-auto’s. Er zullen hoe dan ook meer tol- en betaalsystemen komen. Wellicht mogen de ‘geëlektrificeerde autonomen’ fijn gratis de weg op, als ze in-car-advertising toestaan. Auto’s zullen geen luchtfilter meer hebben, maar een spamfilter. Feit is: de overheid haalt met fossiele brandstoffen miljarden aan belastingen binnen en die miljarden zullen elders ‘geoogst’ worden. Reken erop dat er politieke redenen gevonden worden om elektrische energie heel veel duurder te maken.

Misschien lukt het om nuchter te blijven. Het is sowieso verstandig om spaarzamer met fossiele brandstoffen om te gaan, zeker omdat we nog niet weten hoe we de enorme hoeveelheden elektrische energie gaan opwekken. Ik zet daarom in op de hybride, die zal nog vele decennia lang het slimste voertuig blijven. Hij functioneert immers in bestaande en nieuwe infrastructuren. En hij kan twee kunstjes die nog lang héél belangrijk zullen blijven: spaarzaam zijn met fossiele brandstof zonder volledig afhankelijk te zijn van een elektrische energievoorziening, die nog lang niet klaar is voor een brandstofloze wereld.

 

Reacties

Ton,
Je loopt wel wat achter hoor…
Verbaast me niets trouwens; ik reed al hybride toen jij nog in een X6 reed, en die conservatieve autojournalisten om je heen nog riepen dat hybride nooit wat zou worden, en diesels aanprezen. ‘clean diesel’, dat soort onzin. Laat het je nou niet weer gebeuren; hybride heeft zn langste tijd gehad.

Geplaatst door: Vonk op