EV Nieuws: Hebben elektrische auto’s eigenlijk wel toekomst?

Over die vraag heerst twijfel bij CEO’s van verschillende autofabrikanten.

EV Nieuws: Hebben elektrische auto’s eigenlijk wel toekomst?

"Elektrische auto is niet de oplossing"

Hoewel de complete auto-industrie massaal inzet op batterij-elektrische auto’s, hebben CEO’s van verschillende automerken hun twijfels of elektrische auto’s wel de oplossing zijn. Dit blijkt uit een enquête van consultingbedrijf KPMG.

In de Global Automotive Executive Survey 2018 staan opvallende feiten. De meest opvallende conclusie van KPMG is dat in totaal 55 procent van de directeuren verwachten dat batterij-elektrische auto’s op termijn gaan falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur.

Wat is dan wel de oplossing? Nou, de meeste ondervraagde CEO’s verwachten dat de waterstofauto – in de basis ook een elektrisch aangedreven voertuig – de batterij-elektrische auto zal inhalen rond 2025. De volledig elektrische auto is dus een tussenoplossing. Volgens KPMG introduceren autobedrijven elektrische auto’s vooral om door de overheid opgelegde emissienormen te halen.

CEO’s hopen dat waterstoftechnologie spoedig zal doorbreken. De technologie is er al, alleen de beschikbaarheid van waterstof is bedroevend slecht. Bovendien wordt ongeveer 90 procent van alle waterstof opgewekt met aardgas. Op die manier benutten we nog steeds de fossiele brandstoffen op aarde. Dat kan niet. Waterstof kan ook groen worden geproduceerd met zon- of windenergie, alleen is het dan kostbaarder.

Een andere kanttekening van waterstofauto’s is dat ze drie keer minder efficiënt zijn dan batterij-elektrische wagens. Is dat erg? Niet direct, zo lang waterstof maar op een groene manier wordt verkregen.
In dat geval heeft waterstof een aanzienlijk kleinere invloed op het milieu, omdat grote accupakketten met metalen en zuren overbodig zijn. Een waterstofauto heeft slechts een klein accupakket. Bovendien is er nog een belangrijke vraag: als straks miljoenen batterij-elektrische auto’s aan de lader hangen, is er dan wel voldoende stroom voor iedereen? Voor een waterstofauto gelden die vraagstukken niet, omdat het tankproces van de waterstof nagenoeg gelijk is aan het tanken van een benzine- of dieselauto. Tankstations zijn er al genoeg. Op deze manier blijven ook banen bij tankstations behouden.

Elektrische Byton heeft 1,25 meter breed display

Het Chinese bedrijf Byton heeft een missie: deze stijlvolle elektrische SUV in 2019 op de Chinese markt brengen en in 2020 in de Verenigde Staten. Of de productieversie van deze Byton Concept, die debuteerde op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, dan ook het 1,25 meter brede display in het interieur krijgt, is niet duidelijk.

Je leest het goed: 1,25 meter breed! Als aanvulling op dit immense scherm installeert Byton ook nog op het stuurwiel een display. En ook de personen achterin kijken naar een fors display. Ook bijzonder: de elektrische SUV ontgrendelt zichzelf als hij het gezicht van de bestuurder herkent. Dezelfde gezichtsherkenning wordt gebruikt om voorkeuren van de gebruiker te laden.

Leuke details, maar waar het om draait is de aandrijflijn. Ook dat lijkt in orde, want de 4,85 meter lange, 1,94 meter brede en 1,64 meter hoge Byton verschijnt als alles volgens plan verloopt in twee smaken. De basisversie heeft een elektromotor op de achteras (272 pk en 400 Nm) en 71 kWh batterij, goed voor een NEDC-range van ongeveer 400 kilometer.

De topversie heeft op de vóór- en achteras een elektromotor (476 pk en 710 Nm). In deze versie installeert Byton een 95 kWh batterij. Deze auto heeft een actieradius van 520 kilometer. Volgens Byton moet de auto Level 4-autonoom kunnen rijden.

Toyota e-Palette Concept kan van alles zijn

Ziet er futuristisch uit toch, deze Toyota e-Palette Concept? Toch komt het 100 procent elektrische en autonome ‘busje’ sneller dan je denkt.

Toyota heeft de intentie om deze e-Palette Concept begin jaren 20 van deze eeuw te testen in onder meer de Verenigde Staten. Verder wil Toyota het ‘zero-emission’-voertuig inzetten tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 in Tokio.

De e-Palette komt beschikbaar in 3 groottes met diverse lengtes – afhankelijk van het doeleinde waarvoor hij gebruikt wordt. Het interieur kan volledig aangepast worden aan de wensen van de gebruiker. De auto is volgens Toyota geschikt voor pakket- en pizzabezorging evenals deelauto of zelfs als hotelkamer of mobiele winkel en kantoorruimte.

De Toyota e-Palette Concept – die Toyota op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas presenteert – maakt onderdeel uit van een nieuw verbond voor mobiliteitsservice van de toekomst. "De autosector maakt momenteel drastische veranderingen door met de komst van elektrificatie en technologie die autonoom rijden mogelijk maakt", aldus Toyota Motor Corporation President Akio Toyoda.

Het aangekondigde verbond – de e-Palette Alliance – maakt gebruikt van Toyota’s eigen Mobility Services Platform (MSPF) en ontwikkelt hierop ‘connected’ en ‘on demand’ mobiliteitsoplossingen en een flexibel voertuig dat voor verschillende zakelijke doeleinden gebruikt kan worden. Partners zijn Amazon, Mazda, Pizza Hut en Uber. Ook wordt er gewerkt aan nieuwe hard- en software die bedrijven moeten helpen geavanceerde mobiliteitstechnologie beter te benutten. Bekijk het onderstaande filmpje.

Bron: ZERauto

 

 

 

 

 

Reacties
EV Nieuws: Hebben elektrische auto’s eigenlijk wel toekomst? - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Hebben elektrische auto’s eigenlijk wel toekomst?

Over die vraag heerst twijfel bij CEO’s van verschillende autofabrikanten.

EV Nieuws: Hebben elektrische auto’s eigenlijk wel toekomst?

"Elektrische auto is niet de oplossing"

Hoewel de complete auto-industrie massaal inzet op batterij-elektrische auto’s, hebben CEO’s van verschillende automerken hun twijfels of elektrische auto’s wel de oplossing zijn. Dit blijkt uit een enquête van consultingbedrijf KPMG.

In de Global Automotive Executive Survey 2018 staan opvallende feiten. De meest opvallende conclusie van KPMG is dat in totaal 55 procent van de directeuren verwachten dat batterij-elektrische auto’s op termijn gaan falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur.

Wat is dan wel de oplossing? Nou, de meeste ondervraagde CEO’s verwachten dat de waterstofauto – in de basis ook een elektrisch aangedreven voertuig – de batterij-elektrische auto zal inhalen rond 2025. De volledig elektrische auto is dus een tussenoplossing. Volgens KPMG introduceren autobedrijven elektrische auto’s vooral om door de overheid opgelegde emissienormen te halen.

CEO’s hopen dat waterstoftechnologie spoedig zal doorbreken. De technologie is er al, alleen de beschikbaarheid van waterstof is bedroevend slecht. Bovendien wordt ongeveer 90 procent van alle waterstof opgewekt met aardgas. Op die manier benutten we nog steeds de fossiele brandstoffen op aarde. Dat kan niet. Waterstof kan ook groen worden geproduceerd met zon- of windenergie, alleen is het dan kostbaarder.

Een andere kanttekening van waterstofauto’s is dat ze drie keer minder efficiënt zijn dan batterij-elektrische wagens. Is dat erg? Niet direct, zo lang waterstof maar op een groene manier wordt verkregen.
In dat geval heeft waterstof een aanzienlijk kleinere invloed op het milieu, omdat grote accupakketten met metalen en zuren overbodig zijn. Een waterstofauto heeft slechts een klein accupakket. Bovendien is er nog een belangrijke vraag: als straks miljoenen batterij-elektrische auto’s aan de lader hangen, is er dan wel voldoende stroom voor iedereen? Voor een waterstofauto gelden die vraagstukken niet, omdat het tankproces van de waterstof nagenoeg gelijk is aan het tanken van een benzine- of dieselauto. Tankstations zijn er al genoeg. Op deze manier blijven ook banen bij tankstations behouden.

Elektrische Byton heeft 1,25 meter breed display

Het Chinese bedrijf Byton heeft een missie: deze stijlvolle elektrische SUV in 2019 op de Chinese markt brengen en in 2020 in de Verenigde Staten. Of de productieversie van deze Byton Concept, die debuteerde op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, dan ook het 1,25 meter brede display in het interieur krijgt, is niet duidelijk.

Je leest het goed: 1,25 meter breed! Als aanvulling op dit immense scherm installeert Byton ook nog op het stuurwiel een display. En ook de personen achterin kijken naar een fors display. Ook bijzonder: de elektrische SUV ontgrendelt zichzelf als hij het gezicht van de bestuurder herkent. Dezelfde gezichtsherkenning wordt gebruikt om voorkeuren van de gebruiker te laden.

Leuke details, maar waar het om draait is de aandrijflijn. Ook dat lijkt in orde, want de 4,85 meter lange, 1,94 meter brede en 1,64 meter hoge Byton verschijnt als alles volgens plan verloopt in twee smaken. De basisversie heeft een elektromotor op de achteras (272 pk en 400 Nm) en 71 kWh batterij, goed voor een NEDC-range van ongeveer 400 kilometer.

De topversie heeft op de vóór- en achteras een elektromotor (476 pk en 710 Nm). In deze versie installeert Byton een 95 kWh batterij. Deze auto heeft een actieradius van 520 kilometer. Volgens Byton moet de auto Level 4-autonoom kunnen rijden.

Toyota e-Palette Concept kan van alles zijn

Ziet er futuristisch uit toch, deze Toyota e-Palette Concept? Toch komt het 100 procent elektrische en autonome ‘busje’ sneller dan je denkt.

Toyota heeft de intentie om deze e-Palette Concept begin jaren 20 van deze eeuw te testen in onder meer de Verenigde Staten. Verder wil Toyota het ‘zero-emission’-voertuig inzetten tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 in Tokio.

De e-Palette komt beschikbaar in 3 groottes met diverse lengtes – afhankelijk van het doeleinde waarvoor hij gebruikt wordt. Het interieur kan volledig aangepast worden aan de wensen van de gebruiker. De auto is volgens Toyota geschikt voor pakket- en pizzabezorging evenals deelauto of zelfs als hotelkamer of mobiele winkel en kantoorruimte.

De Toyota e-Palette Concept – die Toyota op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas presenteert – maakt onderdeel uit van een nieuw verbond voor mobiliteitsservice van de toekomst. "De autosector maakt momenteel drastische veranderingen door met de komst van elektrificatie en technologie die autonoom rijden mogelijk maakt", aldus Toyota Motor Corporation President Akio Toyoda.

Het aangekondigde verbond – de e-Palette Alliance – maakt gebruikt van Toyota’s eigen Mobility Services Platform (MSPF) en ontwikkelt hierop ‘connected’ en ‘on demand’ mobiliteitsoplossingen en een flexibel voertuig dat voor verschillende zakelijke doeleinden gebruikt kan worden. Partners zijn Amazon, Mazda, Pizza Hut en Uber. Ook wordt er gewerkt aan nieuwe hard- en software die bedrijven moeten helpen geavanceerde mobiliteitstechnologie beter te benutten. Bekijk het onderstaande filmpje.

Bron: ZERauto

 

 

 

 

 

Reacties