Dataleverancier JATO meldt dit in een persbericht. "De electrificering van het wagenpark stond in 2017 nog op een te laag pitje om de stijging te dempen. De effecten van de nieuwe testcyclus WLTP waren voor 2017 verwaarloosbaar, deze effecten zullen dit jaar zichtbaar worden. De 95 gram voor 2021 is niet dichter binnen handbereik gekomen", aldus JATO.

Verder blijkt uit de cijfers dat Toyota PSA (Peugeot Citroën) is voorbij gestreefd als schoonste fabrikant in Europa in de top 20. De SUV-rage is hier de oorzaak van: zo is de Peugeot 3008 razend populair. Grotere en zwaardere auto’s verbruiken meer: Peugeot zag haar uitstoot in 2017 met 2,9 gram stijgen tot een gemiddelde van 104,5 g/km.

Bij Toyota daalde de uitstoot met 2,7 g/km tot gemiddeld 101,2 g/km. Met dank aan de hybridetechniek. JATO stelt dan ook dat hybride het beste alternatief is voor diesel. In ieder geval voor de kortere termijn.

Onlangs verkondigde Toyota verder in te zetten op hybrides. Op de nieuwe Toyota Auris komt straks keus uit twee verschillende hybride-motoren. Een diesel ontbreekt.
Bron: Trends in Autoleasing

Jato